Gå til innhold

BUP eller PPT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 år, der læreren mener vi kan få han henvist til bup for vurdering. Han er en snill og smart gutt, men ekstremt treg. Det er det samme som har gått igjen på alle foreldresamtaler (ikke samme lærer alle årene), han kommer seint i gang med arbeidet, og klarer sjelden å komme i gang på egenhånd. Er stort sett sist inn fra friminutt, sist ut i bassenget, sist inn ut fra gym/svømmegarderobe. Om morgenen gjør han også ting ekstremt langsomt, og virker ikke helt å ha forståelse eller bekymring for å komme for sent på skolen, eller at vi blir for sein på jobb når han somler sånn. Generelt ikke så mye konsekvensforståelse. Ikke i stand til å rydde sitt eget rom, da sitter han bare på sengen og vet ikke hvor han skal starte. Kan ta utav oppvaskmaskinen, men brette klær osv er ikke mulig. Snill og flink med søsken, men litt kort lunte noen ganger. Lager lyder når det ikke er passende, og kan gjøre rare bevegelser eller plutselig gjøre høye spark type karate uten å se seg for om noen er i nærheten først. 

Lekser tar store deler av ettermiddagen. Et evig mas for å få han til å komme i gang. Jeg må sitte med han hele tiden ellers faller han ut. Fikler med ting eller bare legger hodet på bordet.  Lærer sier at han ofte har store problemer med å konsentrere seg. Han lærte seg å lese allerede i bhg, men på nasjonal lesetest leste han kun 50 ord per min. Eller rundt der. Mest sannsynlig fordi han glemte å komme i gang. Jeg tenker at han må få hjelp til dette nå, før ungdomsskole. Har dere tips til hva jeg kan gjøre selv? 

Læreren sier at henvisning til ppt er unødvendig, men heller bup da han er i en vanskelig livssituasjon som kan mye å tenke på (konfliktfylt forhold mellom meg og far som ikke bor sammen). Samt at ppt har lang ventetid. Jeg tenker nå å heller presse på med ppt først da det er jo en sjans for at bup avviser da ppt ikke har vært inni bildet. Noen synspunkter her? 

Anonymkode: 5e988...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg. Jeg har tidligere jobbet i ppt og jobber nå i bup. Utfra det du beskriver bør det gjøres en utredning i førstelinje først. Ppt er også ansvarlig for evt. veiledning til skolen om de trenger det. Med de nye pakkeforløpene ligger det ganske store krav til hva som skal være gjort i førstelinje før henvisning til andrelinje (bup). Opplever også at vi får til ryddigere samarbeid når det er gjort noen vurderinger før de kommer til bup. Ppt vil jo også være ansvarlig for vurdering av behov i skole (uavhengig av evt diagnose) samt veiledning til skole så tenker det er lurt å få de inn så fort som mulig. Vet det dessverre er lang venteliste til ppt i noen kommuner på tross av at ppt uke har lov å operere med ventelister 😕 

Anonymkode: b3713...481

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor og hvordan PPT fungerer i din kommune, men her jeg bor opplever jeg at PPT ikke har engasjert seg nevneverdig, spesielt ikke før BUP kom inn i bildet. Jeg har et barn med mye av det samme som du beskriver, og som nylig har fått en ADD-diagnose. Det er jo en blandet følelse så klart, men på en måte er det godt å ha dokumentert (gjennom veldig skikkelig og omfattende utredning) at det er ikke vond mening som ligger bak, men at det rett og slett er vanskelig for barnet å holde fokus, spesielt når det er mange barn rundt, eller mange/komplekse oppgaver å forholde seg til. 

Anonymkode: 564ec...1ad

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Skal snakke med læreren i ettermiddag og be henne kontakte ppt. Kan jeg spørre hvilke utfordringer ditt barn hadde, du som svarte sist?

hi

Skrevet

Hvis lærer er uenig kan du ta kontakt med ppt selv. 

Anonymkode: 4f08e...437

Skrevet

Høres litt ut som min datter som er i utredning hos BUP foe blant annet tourettes syndrome.

ville fått henvisning til bup direkte

Anonymkode: ca602...77f

Skrevet

BUP har ikke lov å avvise henvisninger med begrunnelsen at PPT ikke har vært inne. Det er en utbredt praksis, men fullkomment ulovlig.

Om mistanken er knyttet til barnets psykiske helse, eventuelle diagnoser etc. er det BUP som er riktig instans. PPT skal jobbe opp mot skolefungering. Du beskriver utfordringer på et spekter av områder og ikke bare relatert til skole. Særlig det med tics tilsier at vurderingen bør være fra BUP.

(Men i praksis kan begge instanser gjøre mye overlappende, så jeg ville gått for den med kortest ventetid).

Anonymkode: 82d73...197

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar begge to. Skal snakke med læreren i ettermiddag og be henne kontakte ppt. Kan jeg spørre hvilke utfordringer ditt barn hadde, du som svarte sist?

hi

Egentlig veldig mye av det samme som ditt barn. Ingen tics, men muligens større sosiale utfordringer enn det du beskriver. Trives egentlig best sammen med voksne, blir fort sint og misforstår sammen med andre barn (ikke alle, men spesielt i klassen). Ellers er barnet glad, positiv, veldig nysgjerrig og kunnskapsrik, morsom og empatisk. Lærte å lese veldig tidlig, men skoleoppgaver blir gjerne veldig vanskelige, nettopp av den grunn du beskriver, det er vanskelig å komme igang. Trenger hjelp til å bryte ned oppgavene i håndterbare porsjoner, da går det mye bedre. Når denne hjelpen ikke gis på skolen blir det umulig. Prøver (nasjonale) er vanskelige, både fordi det er mange ting på en gang, det blir uoverkommelig, og vanskelig å holde konsentrasjonen. Trenger også forberedelse rundt overganger, men håndterer det bra når det er klart hva som skal skje. Er ekstremt langsom om morgenen, som har holdt på å drive meg til vanvidd, men med gode beskjeder og god nok tid går det også helt fint!

Anonymkode: 564ec...1ad

Skrevet

Jenta vår på 7 år har blitt henvist til ppt nå. Først snakket vi med helsesøster, så familiesenter som igjen sammen med helsesøster henviste til ppt. De sa at dette kan ta tid.. 

Jenta vår sliter med skolevegring. En i klassen er mye ekkel mot henne. Så.de skal ha møte med foreldre. 

Skal få tiltak ang det at det er vanskelig for jenta vår å snakke høyt i timen, rekke opp hånda, komme igang med arbeidet. Hun kan stå foran plassen sin i garderoben og ikke vite hva hun skal. Må fortelle henne hva hun skal gjøre. 

De sa at hun er så redd , og da klarer hun ikke tenke og gjøre.

Anonymkode: 2e2fa...bc4

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Var ikke klar over at man kunne kontakte ppt selv. Han har uansett legetime i morgen, så jeg kan jo høre litt hva fastlegen tenker. fastlegen har selv jobbet i bup. Jeg syns det er vanskelig å mistenke noe konkret her, føler det er forskjellige ting som peker seg ut her. Og det er jo ikke sikkert at det er noe heller, kanskje han rett og slett bare er litt treg av seg, og kan leve greit med det. Men han må i alle fall få hjelp til å bli mer selvstendig i skolearbeidet, slik at han ikke blir hengende altfor langt etter.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...