Gå til innhold

Gi vann på kveld og natt til barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et lite sidespor dra en annen tråd her, men hva er greia med å gi vann til barna på natt eller kveld (etter leggetid)?

Er dette vanlig? 

I mitt hode så er det ingen som trenger drikke etter man har lagt seg, og vi har aldri sagt ja til at man kan stå opp igjen, eller hatt vann på nattbordet. I mitt hode er dette bare en dårlig vane, som det egentlig ikke er noe behov for. (Da snakker jeg selvfølgelig om friske barn og voksne)

Så jeg er litt nysgjerrig, hva er grunnen til at man gir barna alt dette vannet etter de har lagt seg?

Anonymkode: cd9de...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du aldri vært tørst på natta selv..? 

Både jeg og barna kan bli tørste om natta. Uten at vi har søvnproblemer, dårlige vaner eller trass.

Å nekte barn drikke (!) har jeg null tro på, med mindre det brukes som en unnskyldning til å stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn svetter mye om natten og har som regel en vannflaske stående på nattbordet. Selv våkner jeg også ofte og er tørr i munnen. Det er da helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, barn (og voksne) klarer seg fint uten vann på natta. Unntak er selvfølgelig når de er syke, spesielt ved feber.

Barn bruker ofte vann-kortet for å forskyve leggetid og teste grenser. Drikker da usynlige slurker :P

Det er misforstått at man som forelder ikke tør å sette grenser og lage regler og overholde disse. Det er en bjørnetjeneste mot barna, som behøver rammer.

Barna våre får ikke drikke mer etter tannpuss, men vi minner alltid om å huske å drikke før tannpuss.

Er de syke får de en Wow-kopp (en sånn som ikke søler) med seg og har ved siden av senga si.

Anonymkode: 73c24...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ skrev:

Mine barn svetter mye om natten og har som regel en vannflaske stående på nattbordet. Selv våkner jeg også ofte og er tørr i munnen. Det er da helt normalt?

Da bør de ha det kaldere på soverommet/tynnere dyne/mindre nattklær

Anonymkode: 73c24...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Du har rett, barn (og voksne) klarer seg fint uten vann på natta. Unntak er selvfølgelig når de er syke, spesielt ved feber.

Barn bruker ofte vann-kortet for å forskyve leggetid og teste grenser. Drikker da usynlige slurker :P

Det er misforstått at man som forelder ikke tør å sette grenser og lage regler og overholde disse. Det er en bjørnetjeneste mot barna, som behøver rammer.

Barna våre får ikke drikke mer etter tannpuss, men vi minner alltid om å huske å drikke før tannpuss.

Er de syke får de en Wow-kopp (en sånn som ikke søler) med seg og har ved siden av senga si.

Anonymkode: 73c24...971

 

Hva er poenget med å lage rigide regler hvis det IKKE er et problem med drikke kveld/natt? Hvis dine barn drakk minislurker for å teste grenser så er det jo grensetesting som var problemet, ikke selve drikkingen.

Mine ber om vann en sjelden gang kveld/natt og drikker til de ikke er første mer og sovner igjen. Null problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett, barn (og voksne) klarer seg fint uten vann på natta. Unntak er selvfølgelig når de er syke, spesielt ved feber.

Barn bruker ofte vann-kortet for å forskyve leggetid og teste grenser. Drikker da usynlige slurker :P

Det er misforstått at man som forelder ikke tør å sette grenser og lage regler og overholde disse. Det er en bjørnetjeneste mot barna, som behøver rammer.

Barna våre får ikke drikke mer etter tannpuss, men vi minner alltid om å huske å drikke før tannpuss.

Er de syke får de en Wow-kopp (en sånn som ikke søler) med seg og har ved siden av senga si.

Anonymkode: 73c24...971

Man kan ha tydelige rammer selvom man ikke nekter barna sine vann om natta altså... Det er ikke sånn at jo mer nei man sier, jo flinkere er man til å grensesette. 

Dessuten merker man ganske fort om barnet faktisk er tørst, eller om de bruker vann eller andre ting for å forskyve leggetid. 

Jeg har alltid et vannglass stående på nattbordet om natta selv, jeg våkner ofte og er tørst. Selvfølgelig nekter jeg ikke da barnet mitt vann dersom hun våkner på natta og sier hun er tørst. De gangene det skjer drikker hun, og så sovner hun igjen. Ber hun om drikke hvert andre minutt under legging så blir situasjonen en annen, da handler det gjerne ikke om at hun er tørst. 

Anonymkode: c0a64...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett, barn (og voksne) klarer seg fint uten vann på natta. Unntak er selvfølgelig når de er syke, spesielt ved feber.

Barn bruker ofte vann-kortet for å forskyve leggetid og teste grenser. Drikker da usynlige slurker :P

Det er misforstått at man som forelder ikke tør å sette grenser og lage regler og overholde disse. Det er en bjørnetjeneste mot barna, som behøver rammer.

Barna våre får ikke drikke mer etter tannpuss, men vi minner alltid om å huske å drikke før tannpuss.

Er de syke får de en Wow-kopp (en sånn som ikke søler) med seg og har ved siden av senga si.

Anonymkode: 73c24...971

Min datter på fire år vil ofte ha litt vann før hun sovner. Det får hun selvfølgelig, jeg nekter ikke barnet mitt drikke når hun ber om det. Legging har aldri vært et problem, og vannet brukes ikke som en måte å forskyve legging på. Så hvis min datter, som ikke har noe problem med å legge seg, kan bli tørst på kvelden, så kan vel andre barn som bruker lengre tid på å finne roen bli tørste også, og da er det jo helt idiotisk å nekte dem drikke. Er ikke verre enn å hente et glass vann og sette på nattbordet. Det tar 30 sekunder og kan gjøres før de i det hele tatt ber om det hvis man vet at de pleier å trenge litt drikke 🙂

Anonymkode: 8705f...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bruker3 skrev:

Har du aldri vært tørst på natta selv..? 

Både jeg og barna kan bli tørste om natta. Uten at vi har søvnproblemer, dårlige vaner eller trass.

Å nekte barn drikke (!) har jeg null tro på, med mindre det brukes som en unnskyldning til å stå opp.

Nei.

Jeg har aldri vært tørst på natten selv hvis vi ser bort i fra st jeg har vært på byen/ fest eller er syk 

Anonymkode: cd9de...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei.

Jeg har aldri vært tørst på natten selv hvis vi ser bort i fra st jeg har vært på byen/ fest eller er syk 

Anonymkode: cd9de...41a

Det er sjeldent lurt å anta at alle er som en selv på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Jeg har aldri vært tørst på natten selv hvis vi ser bort i fra st jeg har vært på byen/ fest eller er syk 

Anonymkode: cd9de...41a

Så da tenker du at alle er som deg og det å bli tørst om natten er automatisk tøys og grensetesting? 

Min minste har alltid drukket mye (ikke syklig) og har en flaske vann på nattbordet. Han drikker kanskje 1 av 5 netter, men da våkner han jo faktisk av at han er tørst. Han legger seg fint ned og sover videre, men du mener altså at han skal nektes dette? Fordi du ikke har kjent på tørsten om natten? 

Meeeget spesielt. 

Anonymkode: f9701...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pashla skrev:

Vann og annet drikker man til kveldsmaten. Så mye at man blir utørst. 

Hvorfor? Vann kan man da drikke både før og etter tannpuss? 

Anonymkode: f9701...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett barn som er tørst om natta i den grad at han våkner utelukkende for å drikke, og ett barn som vil ha flaske ved senga si  bare fordi storebror har det. Faren drikker ofte om natta, mens jeg nesten aldri er tørst da. Ser ikke helt hvorfor jeg og lillebror skal ha mer «rett» enn far og storebror angående tørste om natta.
 

«Når ikke jeg er tørst, kan ingen andre være tørste heller» er ikke argumentasjon jeg vil være meg bekjent av å bruke, og når det argumenter faller, har jeg ingen flere, jeg. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, alt man skal lage problemer av?! Barna mine har alltid en vannflaske stående ved senga, noen ganger våkner de og er tørste, andre ganger drikker de ingenting. Koster meg ikke en kalori å fylle opp den vannflaska, og ser overhodet ikke problemet. 
 

Skal jammen minne meg selv på denne diskusjonen neste gang jeg våkner og er tørst; «nei, vann drikker man KUN før man legger seg...» 🙄🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pashla skrev:

Vann og annet drikker man til kveldsmaten. Så mye at man blir utørst. 

Fordi det er mye verre å våkne om natta og drikke vann, enn å våkne fordi man må på do etter alt vannet til kveldsmaten? 

Anonymkode: c0a64...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hannasbananas skrev:

Jøje meg, alt man skal lage problemer av?! Barna mine har alltid en vannflaske stående ved senga, noen ganger våkner de og er tørste, andre ganger drikker de ingenting. Koster meg ikke en kalori å fylle opp den vannflaska, og ser overhodet ikke problemet. 
 

Skal jammen minne meg selv på denne diskusjonen neste gang jeg våkner og er tørst; «nei, vann drikker man KUN før man legger seg...» 🙄🤦🏻‍♀️

Enig🤷‍♀️😂😂 

Anonymkode: c0a64...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Hannasbananas said:

Skal jammen minne meg selv på denne diskusjonen neste gang jeg våkner og er tørst; «nei, vann drikker man KUN før man legger seg...» 🙄🤦🏻‍♀️

Sikker på at du ikke tester ut grenser med mannen din? Sånn eeeegentlig vil du bare ha oppmerksomhet? 😉

Anonymkode: b27ff...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Sikker på at du ikke tester ut grenser med mannen din? Sånn eeeegentlig vil du bare ha oppmerksomhet? 😉

Anonymkode: b27ff...224

Skulle ikke være anonym 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er tørste etter leggetid, så blir de tilbudt vann. Hvis det bare er for å tøye leggetiden, hadde det vært rett til sengs igjen uten noe å drikke!

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er mye verre å våkne om natta og drikke vann, enn å våkne fordi man må på do etter alt vannet til kveldsmaten? 

Anonymkode: c0a64...76d

Fordi på natta sover man og på dagen spiser og drikker man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Vann kan man da drikke både før og etter tannpuss? 

Anonymkode: f9701...d20

Det er ikke anbefalt å drikke etter tannpuss. Da skyller man bort fluoren som egentlig burde ha fått virke så lenge som mulig.

Anonymkode: 4b4a3...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Fordi på natta sover man og på dagen spiser og drikker man.

Hvis man er tørst på natta, og såpass at man våkner av det, så nekter man da virkelig hverken barn eller voksne og drikke litt vann. Herlighet.. 

Anonymkode: c0a64...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke en perfekt mor, men jeg har noen grunnregler: Jeg nekter ikke barna mine vann. Jeg nekter dem heller ikke luft, mat eller klær på kroppen. 

 

Anonymkode: ce875...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...