Gå til innhold

Barn med adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var ditt barn med ADHD da barnet var i 2-3 års alderen? Merket du symptomer allerede da? Var barnet sen/tidlig med språk, motorikk etc?

Anonymkode: 90c9c...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan var ditt barn med ADHD da barnet var i 2-3 års alderen? Merket du symptomer allerede da? Var barnet sen/tidlig med språk, motorikk etc?

Anonymkode: 90c9c...c7c

Merket ingenting før skolestart . Tidlig med språk og gikk da han var 9 mnd. Normalt aktivt barn i 2-3 års alderen og ingen mistanker om noe som helst. Det eneste om det kan være en sammenheng var at han ikke fant roen i BHG ved soving da han startet i BHG . 

Skrevet

Sønnen min har adhd. Han er 16 nå.

Han fikk sine to første tenner da han var 4 mnd. Han krabbet da han var 6 mnd, og gikk da han var 12mnd.

Han pratet veldig tidlig, og brukte flere ord pr setning da han var to.

Han var alltid blid, men han sov ca 4-6 timer i døgnet da han var ett. Han fikk vallergan av legen, og søvnmønsteret ble normalt.

Han ble veldig sjeldent trassig/sint, men når han ble det tok det helt av. Han kunne kaste seg bakover, vred seg i noe lignende kramper, hylte seg helt ut. Det endte opp med at jeg måtte holde han på fanget mitt mens han vred seg som en mark, for han skallet hodet i gulvet. Slike "sinna-anfall" fikk han kanskje 5-6 ganger fra 12 til 18 mnd alder, og han sovnet alltid av utmattelse etterpå.

Som 2-3 åring var han alltid blid. Han lekte ikke lenge med samme ting, men byttet på. Biler, Lego, tegne, bygge, bok, osv. Han var ikke veldig hyper, men alltid i aktivitet om du skjønner hva jeg mener. Han var ikke gutten som "hang i taklampene". 

Jeg var veldig streng helt fra starten av. Jeg satte krav han måtte stå for. Alltid rydde, alltid si vær så snill og tusen takk. Jeg forsto tidlig at det var noe, og tenkte at jeg heller ville ha en høflig gutt med utfordringer, enn en uhøflig gutt med utfordringer. 

Nei var nei, han fikk aldri noe i butikken før vi hadde betalt, han måtte alltid si unnskyld om han gjorde noe ugreit. 

Nå er han en tålmodig, positiv og munter gutt. Alltid godt likt, alltid høflig og alltid velkommen til andre. Vi har hatt våre perioder, og det har vært konflikter, men han har alltid stått opp for det han har gjort og bedt om unnskyldning etterpå.

Anonymkode: 99344...5c4

Skrevet

Merket ikke noe før siste året i barnehagen, og da var hun bare litt umoden. Jeg var veldig usikker på om hun var klar for skole og søkte utsatt skolestart. Fikk avslag. Jeg kjempet i mange år og diagnosen ble satt 11 år etter, da hun var 16, men da var det ingen tvil. Før det var det bare «litt umoden», «skolesliter», «ikke spesielt begavet». 
Hun gikk da hun var 11 mnd, snakket enkle ord fra hun var 9 mnd, var ikke spesielt urolig. Kunne leke i timesvis at tomlene hennes snakket sammen eller snakke og leke med sitt eget speilbilde (hun kranglet med sitt eget speilbilde også). Trodde hun var autist, men det var adhd.

Anonymkode: e1864...851

Skrevet

Nå har ikke vi fått noen diagnose enda, sliter med å komme inn i systemet. Får bare avslag på henvising.

Men min mistanke er sterk til Adhd og da hyperkinetisk(ADD). Gutt 10 år

Når jeg ser tilbake så var det ting allerede fra han var få uker gammel. Bla at han omtrent ikke sov, var veldig våken og oppvakt/nysgjerrig. Alltid smilende og blid. Lite interessert i leker/leking, men heller veldig utforskende på omgivelser. Vanskelig å få rutiner på, siden han ikke ville sove, ikke interessert i mat osv.

Rutiner har vi slitt med i alle år, han bare motarbeider. Samme med grensesetting, veldig mye testing. Beskjeder må gjentas og gjentas. Vil helst være sin egen sjef.

Alltid vært dårlig på å leke. Lite fantasi, rollelek har aldri vært noe for han.

I barnehageårene hadde han utfordring med overganger, likte ikke å avslutte en aktivitet eller begynne på en ny. Måtte f eks forberedes i god tid før hvis en aktivitet skulle avsluttes. Han lekte greit og hadde godt samspill med andre barn

Normal motorisk utvikling, men noe sen med språket.

Vært noe urolig, men ikke unormalt aktiv.

Hverdagen var håndterbar og føltes ikke utfordrende før skolestart. Det var først et par mnd inn i første klasse at ting begynte å bli fremtredende. For det første var lekser et mareritt fra første skoledag, det var en kamp hver eneste dag. Men han lærte fort. Skolearbeidet bar(og bærer) preg av slurv, alt skulle gå så fort, hatet repetisjon. Fikk etterhvert også tilbakemeldinger fra lærer om at han var ukonsentrert og ufokusert. Forholdt seg ikke til beskjeder som ble gitt, ting måtte gjentas og gjentas. Testet grenser også hos lærer. Men lærer var veldig tålmodig og flink og bidro nok mye til at det gikk nokså bra.

Vi fikk tilbud om Pmto fra 2. klasse og det var greit å få litt hjelp til å håndtere situasjoner. Men halvveis uti opplegget møtte vi motgang. Han hatet fokuset på rutiner og regler. Så det stoppa litt opp. Han nekta å gjennomføre noe som helst hvis han ikke fikk belønning først. Så det ble krevende på slutten og har vært vanskelig å bruke i ettertid.

Skolen har forsøkt å koble inn PPT, men får avslag pga at han er sterk faglig. På grunn av at PPT ikke har vært inne i bildet får vi også avslag fra Bup. Så vi føler at vi faller mellom to stoler. Hverdagen er krevende og slitsom. Ser at gutten trenger hjelp og det er tungt å ikke få gjort mer enn vi gjør. Skal prøve å få sendt ny henvisning til Bup om ikke lenge.l

Anonymkode: 21600...b0b

Skrevet

Merket det fra "fødsel".

Anonymkode: 0a629...055

Skrevet

Har 2. Begge hadde store søvnproblemer og var veldig sensitiv overfor lyd ol. Ellers var de helt ulike. Ene var rolig og enkel på den alderen, andre helt turbo. Vi mistenkte ikke adhd på den rolige før han var 9-10 år, og da mistenkte jeg såkalt add, at han var hyperaktiv slo meg ikke før jeg lærte mer om indre uro. Det andre barnet mistenkte vi fra hun var 3-4 år, men hun klarte seg så godt at vi ikke utredet før hun ble 10 år og begynte å slite på skolen. 

Anonymkode: 9f68b...c05

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har 2. Begge hadde store søvnproblemer og var veldig sensitiv overfor lyd ol. Ellers var de helt ulike. Ene var rolig og enkel på den alderen, andre helt turbo. Vi mistenkte ikke adhd på den rolige før han var 9-10 år, og da mistenkte jeg såkalt add, at han var hyperaktiv slo meg ikke før jeg lærte mer om indre uro. Det andre barnet mistenkte vi fra hun var 3-4 år, men hun klarte seg så godt at vi ikke utredet før hun ble 10 år og begynte å slite på skolen. 

Og ja, ene var normalt ute motorisk og litt tidlig med språk, gutten, jenta var tidlig ute med absolutt alt, og veldig tidlig med språk.

Skrevet

Var mitt første barn så mistenkte ikke noe før siste året i bhg. Når jeg ser tilbake er det nesten rart vi ikke tenkte på det, men hva visste vel jeg om adhd og små barn. Anyways....strevde med søvn (kolikklignende) i 1, 5 år. Strevde veldig med overganger. Feks å dra fra folk når han hadde det gøy. Måtte feks alltid hente han sist i bursdag for å få han ut. Likte ikke brå endringer, heller ikke positive...(plutselig foreslå å gjøre noe hyggelig en dag som han ikke var forberedt på). Sensitiv for lyd. Litt engstelig type. Sensitiv i huden. Likte feks ikke plaster for de var så vonde å ta av ( mens lillesøster når bruker en pakke plaster i uka for de er så peeeene). Småspist-var på konsistenser. Men var alt i alt en fornøyd liten gutt. Blid og samarbeidsvillig. Glad i folk (fortsatt veldig sosial). Denne engsteligheten gjorde nok at jeg ikke tenkte på han som impulsiv (det ser jeg mer og mer med alderen) men at han tok seg tid før han ble med på noe. Også litt sosialt klønete. Stilte seg helt inntil voksne som snakket fordi han ville snakke med dem/høre feks :) 

Anonymkode: 0f1bc...a6d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har ikke vi fått noen diagnose enda, sliter med å komme inn i systemet. Får bare avslag på henvising.

Men min mistanke er sterk til Adhd og da hyperkinetisk(ADD). Gutt 10 år

Når jeg ser tilbake så var det ting allerede fra han var få uker gammel. Bla at han omtrent ikke sov, var veldig våken og oppvakt/nysgjerrig. Alltid smilende og blid. Lite interessert i leker/leking, men heller veldig utforskende på omgivelser. Vanskelig å få rutiner på, siden han ikke ville sove, ikke interessert i mat osv.

Rutiner har vi slitt med i alle år, han bare motarbeider. Samme med grensesetting, veldig mye testing. Beskjeder må gjentas og gjentas. Vil helst være sin egen sjef.

Alltid vært dårlig på å leke. Lite fantasi, rollelek har aldri vært noe for han.

I barnehageårene hadde han utfordring med overganger, likte ikke å avslutte en aktivitet eller begynne på en ny. Måtte f eks forberedes i god tid før hvis en aktivitet skulle avsluttes. Han lekte greit og hadde godt samspill med andre barn

Normal motorisk utvikling, men noe sen med språket.

Vært noe urolig, men ikke unormalt aktiv.

Hverdagen var håndterbar og føltes ikke utfordrende før skolestart. Det var først et par mnd inn i første klasse at ting begynte å bli fremtredende. For det første var lekser et mareritt fra første skoledag, det var en kamp hver eneste dag. Men han lærte fort. Skolearbeidet bar(og bærer) preg av slurv, alt skulle gå så fort, hatet repetisjon. Fikk etterhvert også tilbakemeldinger fra lærer om at han var ukonsentrert og ufokusert. Forholdt seg ikke til beskjeder som ble gitt, ting måtte gjentas og gjentas. Testet grenser også hos lærer. Men lærer var veldig tålmodig og flink og bidro nok mye til at det gikk nokså bra.

Vi fikk tilbud om Pmto fra 2. klasse og det var greit å få litt hjelp til å håndtere situasjoner. Men halvveis uti opplegget møtte vi motgang. Han hatet fokuset på rutiner og regler. Så det stoppa litt opp. Han nekta å gjennomføre noe som helst hvis han ikke fikk belønning først. Så det ble krevende på slutten og har vært vanskelig å bruke i ettertid.

Skolen har forsøkt å koble inn PPT, men får avslag pga at han er sterk faglig. På grunn av at PPT ikke har vært inne i bildet får vi også avslag fra Bup. Så vi føler at vi faller mellom to stoler. Hverdagen er krevende og slitsom. Ser at gutten trenger hjelp og det er tungt å ikke få gjort mer enn vi gjør. Skal prøve å få sendt ny henvisning til Bup om ikke lenge.l

Anonymkode: 21600...b0b

Dere burde få testet IQ’en hans, den kan potensielt være svært høy.

Anonymkode: 30019...1c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...