Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 Noen som kan dette med egenmeldingsdager og hva man kan og ikke kan? Er det slik at hvis man har brukt 4 egenmeldingsdager i løpet av f.eks 6 måneder, mister man da automatisk retten til å være syk med egenmelding en dag før det har gått 12 måneder? Må man alltid ha sykemelding fra lege utover disse 4 dagene, eller er dette opp til arbeidsgiver? Har aldri opplevd noe problemer med dette med egenmelding tidligere, men på min nye arbeidsplass mister man visst retten for egenmelding umiddelbart hvis man har hatt 4 egenmeldingsdager innen en 12 måneders periode. (Vet dette med at en egenmeldingsperiode kan gjelde inntil 3 dager sammenhengende) Anonymkode: 619c0...5df
Optatium Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Du mister ikke automatisk retten, men noen arbeidsplasser har det som policy. Fullt lovlig. Gjelder perioder, ikke dager.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 Hos oss kan vi ha fire egenmeldingsperioder i løpet av en 12 mnd periode. Om man er syk 1 eller 3 dager i hver periode spiller ingen rolle. Hvis disse brukes opp før det har gått 12 mnd må man ha legeerklæring neste gang man er syk. Sånn har jeg iallefall forstått at det er, jeg har aldri testet det ut i praksis. Anonymkode: b7775...112
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 Du har 4x3 dager egenmeldinger i løpet av 12 mnd. Disse dagene følger ikke kalenderåret, men 12mnd fortløpende. Hvis du bare er syk en dag teller det likevel som en periode og er du 4 enkeltdager syk, har du brukt opp egenmeldinger og må ha sykemelding hvis du blir syk ingen 12mnd fra den første av dagene. Dette er helt normale regler. Hvis du først er syk 3 dager sammenhengende og så en dag senere, er jeg ganske sikker på at de ikke kan forlange sykemelding. For at de da skal inndra retten din til egenmelding må de mistenke deg for å misbruke egenmeldinger, så kan de forlange sykemelding. Anonymkode: 15b3e...4ad
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 Tre innenfor 12 kalendermåneder. På den fjerde mister man retten. Det er arbeidsgivers styringsrett. Brukes ofte der det er mange ansatte og mye fravær. Aldri blitt håndhevet på min avdeling. Jeg tenker for meg selv at folk som bruker fire egenmeldinger på ett år er folk som har mest vondt i vilja. Anonymkode: 901bb...f41
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tre innenfor 12 kalendermåneder. På den fjerde mister man retten. Det er arbeidsgivers styringsrett. Brukes ofte der det er mange ansatte og mye fravær. Aldri blitt håndhevet på min avdeling. Jeg tenker for meg selv at folk som bruker fire egenmeldinger på ett år er folk som har mest vondt i vilja. Anonymkode: 901bb...f41 4 dager syk er vondt i viljen på 12 mnd? Det må være noe av det dummeste jeg har lest Anonymkode: fee84...c22
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tre innenfor 12 kalendermåneder. På den fjerde mister man retten. Det er arbeidsgivers styringsrett. Brukes ofte der det er mange ansatte og mye fravær. Aldri blitt håndhevet på min avdeling. Jeg tenker for meg selv at folk som bruker fire egenmeldinger på ett år er folk som har mest vondt i vilja. Anonymkode: 901bb...f41 Nei, 4. Jeg blir ofte kraftig førkjøla flere ganger i løpet året. Noen ganger går det bra å gå på jobb. Andre ganger er jeg sengeliggene. I tillegg gjerne omgangssyken, magevirus osv. Går på jobb selv om jeg er hanglete. Men alikevel er 4 egenmeldingsperioder lite for meg, for blir for smittet på jobb. Ved diare, omgangssyken så får en ikke lov å dra på jobb. Anonymkode: 5f9b5...27f
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: 4 dager syk er vondt i viljen på 12 mnd? Det må være noe av det dummeste jeg har lest Anonymkode: fee84...c22 Det er det dummeste jeg og har lest! Jeg har heftig migrene, som jeg dessverre ikke kan styre hvor ofte eller når det kommer. I perioder kan jeg ha migrene 1 gang i måneden, og det er jo bare å håpe at den ene dagen havner på en fridag hvis ikke vil jo mine 4 dager fort ryke i løpet av 12 måneder. Og tro meg, jeg drar på jobb i de aller fleste tilfellene hvor jeg er i dårlig form pga influensa eller lignende. Men når jeg er på det værste med migrenen kaster jeg opp og klarer verken lys eller lyder. Det er lite gunstig å sitte i åpent kontorlandskap med spybøtta... Anonymkode: 619c0...5df
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #9 Skrevet 19. november 2019 Er heldigvis IA bedrift, så vi kan ha 21 eller 28 enkeltdager , og kan ha 8 dager sammenhengende før en må til lege . Med dette er ikke folk syke så lenge, vet flere som tar 3 dager etter hverandre ved 3*4 dager..... Anonymkode: 6d7d0...ff9
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 Dette er ikke noe arbeidsgiver kan bestemme, dette er lovbestemt. Du har rett på å kunne bruke 4 egenmeldinger i løpet av en 12 måneders periode, og på hver egenmelding kan du ha 3 dager, løpende. Dvs dersom du er syk på en fredag, må du ha sykemelding dersom du ikke kommer på jobb på mandag. Dette er minimum, noen bedrifter har flere dager, men ingen kan gi færre. Om du bruker dine fire egenmeldinger 10. mars, 10. april, 10. mai og 10. juni, , har du ikke rett på egenmelding før 10. mars neste år. Og bruker du en 10. mars året etter, må du vente til 10. april med neste osv. Det er ikke riktig at du må vente 1 år etter å ha brukt alle fire. Arbeidsgiver kan kreve sykemelding dersom du er borte mer enn 3 sammenhengende dager eller når du har brukt opp dine 4 egenmeldingsperioder. Anonymkode: 735d7...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå