Gå til innhold

Rasekatter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du kjøper en katt til over 10 000 kr hvorfor kan man ikke bestemme over katten selv? Man får ikke lov å avle på den? Gjør det noe at katten får kattunger? Hvorfor så strengt? 

Anonymkode: fe6e0...af5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du kjøper en katt til over 10 000 kr hvorfor kan man ikke bestemme over katten selv? Man får ikke lov å avle på den? Gjør det noe at katten får kattunger? Hvorfor så strengt? 

Fordi de som avler på katter skal ha satt seg ordentlig inn i det, registrere seg i NRR, og vite hva de driver med. Kan ikke drive kjøkkenoppdrett over en lav sko, da får en i verste fall masse sjukdommer. 

Det er ingenting i veien for at du registrerer ditt oppdrett i NRR :)

Anonymkode: 187af...266

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er for å ikke vanne ut rasen, at det er de friskeste som det blir avlet på

Anonymkode: f78a9...f55

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er for å ikke vanne ut rasen, at det er de friskeste som det blir avlet på

Hvem tar skade av at rasen blir utvannet? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de som avler på katter skal ha satt seg ordentlig inn i det, registrere seg i NRR, og vite hva de driver med. Kan ikke drive kjøkkenoppdrett over en lav sko, da får en i verste fall masse sjukdommer. 

Det er ingenting i veien for at du registrerer ditt oppdrett i NRR :)

Anonymkode: 187af...266

Hvis jeg kjøper en jentekatt så ønsker jeg kattunger. Så da kan jeg registrere meg og starte med det? Men må finne en katt av samme rase? Mye styr...

Skrevet

Tror du skal finne på noe annet. Skaff deg en vanlig huskatt. Den kan du parre med hvilken katt du vil. Du høres ikke ut til å kunne bli en seriøs oppdretter.

Anonymkode: bc39c...d18

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg kjøper en jentekatt så ønsker jeg kattunger. Så da kan jeg registrere meg og starte med det? Men må finne en katt av samme rase? Mye styr...

Hvorfor vil du ha kattunger? Fordi de er søte? Det er virkelig alt for mange kattunger i verden og veldig, veldig mange katter har svært lav livskvalitet. Det er én av grunnene til at oppdrettere setter betingelser.

Om du faktisk er oppegående nok kan du undersøke mulighetene for å bli forvert for en hunnkatt. Da bor katten hos deg og blir mest sannsynlig din når hun blir kastrert. Før det ordner oppdretter med parring, mens du får søte kattunger i hus.

Anonymkode: 65701...e0b

Skrevet

Hva skal du med «uekte» kattunger da? De er ikke mer verdt enn en gatemix. Og hvorfor lage flere kattunger? Det kryr av de! 

Anonymkode: a04e5...290

Skrevet

De som driver med oppdrett er nøye på at det skal være kontroll på slektslinjene til kattene. Dette er fordi det er relativt få individer i hvert land, og stor far for innavl hvis man ikke har oversikt.

Hørte nettopp om et kull kattunger som måtte avlives, de hadde alvorlige misdannelser ved fødsel som ikke var forenelig med liv. Oppdretteren tror at det hadde vært uregistrert avl på farssiden som var årsak, og at mor og far var i nærmere slekt enn antatt.

Anonymkode: 9b494...f81

Skrevet

Fordi det finnes så sjukt mange idioter som bare ønsker å få parra katta si, fordi kattunger er søte og fordi "kattemor MÅ ha et kattekull". 

Det er bare bra at folk med (forhåpentligvis) peiling for lov til å bedrive avl, og ikke en hver mann i gata som ikke sitter med nok kunnskap til å forstå hva avl egentlig er, og hvor viktig et slikt arbeid er. Nå er jeg ikke noe katteoppdretter, men.. 

Anonymkode: 92f43...a40

Skrevet

Det koster jo litt å få kattunger, og det er vanskelig å få nok penger ved salg av "blandakatt" til å gå i null. Skjønner ikke hvorfor du må ha kattunger på pusen din?

Anonymkode: faf84...cba

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det koster jo litt å få kattunger, og det er vanskelig å få nok penger ved salg av "blandakatt" til å gå i null. Skjønner ikke hvorfor du må ha kattunger på pusen din?

Anonymkode: faf84...cba

Jeg MÅ ikke noe. Jeg bare lurer.  Vi har en katt, har ingen planer om å bytte han ut. Han har jeg hatt siden han var liten. Nå er han snart 12 år. Håper han aldri dør. Det er en gutt, kastrerte han då han var 8 mnd. Så jeg tar ansvar ❤

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som driver med oppdrett er nøye på at det skal være kontroll på slektslinjene til kattene. Dette er fordi det er relativt få individer i hvert land, og stor far for innavl hvis man ikke har oversikt.

Hørte nettopp om et kull kattunger som måtte avlives, de hadde alvorlige misdannelser ved fødsel som ikke var forenelig med liv. Oppdretteren tror at det hadde vært uregistrert avl på farssiden som var årsak, og at mor og far var i nærmere slekt enn antatt.

Anonymkode: 9b494...f81

Så trist. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du skal finne på noe annet. Skaff deg en vanlig huskatt. Den kan du parre med hvilken katt du vil. Du høres ikke ut til å kunne bli en seriøs oppdretter.

Anonymkode: bc39c...d18

Vi har en katt. Har hatt han i snart 12 år, har ingen planer om å bytte han ut ❤

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem tar skade av at rasen blir utvannet? 

Kattene

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg MÅ ikke noe. Jeg bare lurer.  Vi har en katt, har ingen planer om å bytte han ut. Han har jeg hatt siden han var liten. Nå er han snart 12 år. Håper han aldri dør. Det er en gutt, kastrerte han då han var 8 mnd. Så jeg tar ansvar ❤

Men hvorfor vil du ha kattunger hvis du skal ha en hokatt?

Skrevet

Selv om oppdretter skriver i kontrakten at du ikke kan avle på katten, har de faktisk ikke lov til det. Katten er å regne for en eiendel, og den kan ikke selges med restriksjoner. 
Det samme gjelder hvis de skriver at de skal få katten tilbake, om kjøper ikke ønsker å beholde den. Dette er opp til eier å selv bestemme. 

Når det er sagt, burde all oppdrett av katter opphøre. Er mer enn nok katter uten hjem, uten at man skal skape flere uønskede dyr. 

Anonymkode: 1f811...608

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om oppdretter skriver i kontrakten at du ikke kan avle på katten, har de faktisk ikke lov til det. Katten er å regne for en eiendel, og den kan ikke selges med restriksjoner. 
Det samme gjelder hvis de skriver at de skal få katten tilbake, om kjøper ikke ønsker å beholde den. Dette er opp til eier å selv bestemme. 

Når det er sagt, burde all oppdrett av katter opphøre. Er mer enn nok katter uten hjem, uten at man skal skape flere uønskede dyr. 

Tusen takk for info. Var det jeg lurte på. Hvorfor de kan bestemme når jeg sier den og betaler tusenvis. Jeg har ingen planer om å skaffe ny katt. Er bare nysgjerrig...

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for info. Var det jeg lurte på. Hvorfor de kan bestemme når jeg sier den og betaler tusenvis. Jeg har ingen planer om å skaffe ny katt. Er bare nysgjerrig...

Det verste som kan skje er at du blir svartelistet. Hvis man ikke forholder seg til avtalen, vil dd neppe selge flere katter til deg, og de kan gi beskjed til andre oppdrettere. 

Dessuten bør jo en evt. avling være stueren hvis man skal regne med å få noe særlig igjen for kattungene. Er ikke så enkelt med katter, som med veskebikkjene som kommer som innavlede gatekryss fra Øst-Europa med medfødte skavanker - og fremdeles blir solgt for flerfoldige tusen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...