Gå til innhold

Flere her med Morbus Crohn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har. Går på biologiske medisiner. Mye operasjoner og ofte på sykehus på poliklinikken.

sliter med fatigue, mye sliten og trøtt. Må tenke på hva jeg spiser både for å ikke få problemer men og for å få i meg nok vitaminer. Må ha tilskudd av folat, magnesium, kalsium, d-vitaminer og ha jern intravenøst jevnlig. En slitsom sykdom. Er ufør, mot min vilje.

 

spør om du lurer på noe, lettere å si noe mer da.

Anonymkode: 9a438...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har. Går på biologiske medisiner. Mye operasjoner og ofte på sykehus på poliklinikken.

sliter med fatigue, mye sliten og trøtt. Må tenke på hva jeg spiser både for å ikke få problemer men og for å få i meg nok vitaminer. Må ha tilskudd av folat, magnesium, kalsium, d-vitaminer og ha jern intravenøst jevnlig. En slitsom sykdom. Er ufør, mot min vilje.

 

spør om du lurer på noe, lettere å si noe mer da.

Anonymkode: 9a438...6b7

Ojda, da har du det litt verre enn meg. 
Jeg er tidvis bra, tidvis ille. Da løper jeg på do ca 8-10 ganger før jeg drar på jobb. Jobber 100%, men tror jeg går mot delvis ufør etterhvert. Har ikke prøvd biologiske medisiner ennå, av frykt for å være "evig syk" pga bivirkninger. (Infeksjonssykdommer og barn er ingen god kombo.)

Har du blitt oftere syk av bivirkninger av medisinene?

Er du 100% ufør? Hvordan var den prosessen?

HI

Anonymkode: ba3fe...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små barn som er syke hele tiden. Jeg har fått beskjed om at jeg har veldig lavt imunforsvar pga medisinene. Men jeg blir aldri forskjølet og syk av barna. Gjør endel tiltak med håndvask, influensavaksine, mye hviling osv. Men går utrolig bra å være «oppi» syke barn. Har ingen bivirkninger av medisin og ferkaltesten er på 3!

 

er 100% ufør. Ble ufør før maksdato gikk ut og søknaden ble godkjent 5 dager etter at jeg sendte den inn. Stod faktisk i godkjenningen at jeg skulle være sykemeldt i 3 måneder til slik jeg nådde maksdato og så ble jeg ufør. Var aldri på aap. Utrolig tøft psykisk å bli ufør, jeg har enda problemer med å godta det.

Anonymkode: 9a438...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har akkurat fått diagnose ulcerøs kolitt, men de er usikre på om det er dét eller chrons. Jeg har tusen tanker og spørsmål, kjenner jeg, men legene virker veldig optimistisk i forhold til funksjonsnivå. Hun har alvorlig grad, som vil si at hele tykktarmen er angrepet. 

Anonymkode: 055e3...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har små barn som er syke hele tiden. Jeg har fått beskjed om at jeg har veldig lavt imunforsvar pga medisinene. Men jeg blir aldri forskjølet og syk av barna. Gjør endel tiltak med håndvask, influensavaksine, mye hviling osv. Men går utrolig bra å være «oppi» syke barn. Har ingen bivirkninger av medisin og ferkaltesten er på 3!

 

er 100% ufør. Ble ufør før maksdato gikk ut og søknaden ble godkjent 5 dager etter at jeg sendte den inn. Stod faktisk i godkjenningen at jeg skulle være sykemeldt i 3 måneder til slik jeg nådde maksdato og så ble jeg ufør. Var aldri på aap. Utrolig tøft psykisk å bli ufør, jeg har enda problemer med å godta det.

Anonymkode: 9a438...6b7

Skjønner at det er tøft psykisk. Men hvis jeg har forstått det rett, kan du jo vurderes igjen senere hvis du skulle bli friskere. Kanskje du kan komme tilbake i jobb etterhvert. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot delvis ufør akkurat nå. Jeg er lite borte fra jobb, men det er mest fordi jeg er helt idiotisk sta. Jeg går på jobb med smerter, og løper på toa, smiler og later som ingenting. Vet egentlig ikke hvorfor jeg gjør det, man får jo ingen takk. En tvunget delvis ufør hadde nok hjulpet meg, både med kropp og sjel. 
Ang bivirkninger av medisin - mine barn er også mye forkjølet og syke. Vi er nøye med håndvask etc, men jeg blir ofte dårlig jeg og. Jeg er redd jeg blir enda oftere syk hvis jeg begynner på biologiske medisiner... 😢

Men tusen takk for at du deler av hverdagen. Håper ting blir bedre for deg etterhvert. 
❤️

HI

Anonymkode: ba3fe...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at det er tøft psykisk. Men hvis jeg har forstått det rett, kan du jo vurderes igjen senere hvis du skulle bli friskere. Kanskje du kan komme tilbake i jobb etterhvert. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot delvis ufør akkurat nå. Jeg er lite borte fra jobb, men det er mest fordi jeg er helt idiotisk sta. Jeg går på jobb med smerter, og løper på toa, smiler og later som ingenting. Vet egentlig ikke hvorfor jeg gjør det, man får jo ingen takk. En tvunget delvis ufør hadde nok hjulpet meg, både med kropp og sjel. 
Ang bivirkninger av medisin - mine barn er også mye forkjølet og syke. Vi er nøye med håndvask etc, men jeg blir ofte dårlig jeg og. Jeg er redd jeg blir enda oftere syk hvis jeg begynner på biologiske medisiner... 😢

Men tusen takk for at du deler av hverdagen. Håper ting blir bedre for deg etterhvert. 
❤️

HI

Anonymkode: ba3fe...80c

Arbeidsgiver Bør søke om å slippe å dekke arbeidsgiversiden ved sykdom hos deg. Da betaler nav fra første sykedag. Dermed slipper du å ha dårlig samvittighet fordi du er borte en dag her og to dager der.

 

gastrolegen min har gitt klar beskjed om at jeg har alvorlig og komplisert crohns og derfor skal jeg ikke jobbe igjen. Jobben min er å holde meg unna operasjoner og sykehus.  
 

ingen takker deg og du bør få en time hos gastrolegen din og vurdere en deltids ufør. Jeg burde gjort det tidligere, mulig jeg hadde klart å holde på jobben min lengre. Crohns blir verre med stress, og hvile er en viktig del av hverdagen. Det kan fort bli mye mer alvorlig og vanskeligere om du presser deg for mye. 

Anonymkode: 9a438...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at det er tøft psykisk. Men hvis jeg har forstått det rett, kan du jo vurderes igjen senere hvis du skulle bli friskere. Kanskje du kan komme tilbake i jobb etterhvert. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot delvis ufør akkurat nå. Jeg er lite borte fra jobb, men det er mest fordi jeg er helt idiotisk sta. Jeg går på jobb med smerter, og løper på toa, smiler og later som ingenting. Vet egentlig ikke hvorfor jeg gjør det, man får jo ingen takk. En tvunget delvis ufør hadde nok hjulpet meg, både med kropp og sjel. 
Ang bivirkninger av medisin - mine barn er også mye forkjølet og syke. Vi er nøye med håndvask etc, men jeg blir ofte dårlig jeg og. Jeg er redd jeg blir enda oftere syk hvis jeg begynner på biologiske medisiner... 😢

Men tusen takk for at du deler av hverdagen. Håper ting blir bedre for deg etterhvert. 
❤️

HI

Anonymkode: ba3fe...80c

Du ønsker heller å være delvis ufør enn å prøve ut biologiske medisiner du ikke vet hvordan du reagerer på?? 
 

jeg har Crohns, leddgikt og hjertefeil. Får remsima infusjoner (biologiske medisiner) hver 8.uke på sykehuset og setter lavdose cellegift via sprøyte selv en gang i uken. 
jeg er aldri syk selv om blodprøver viser dårlig immunforsvar. Mannen hadde influensa og endte på sykehuset. Jeg pleiet men ble ikke syk. Jeg har vasket spy etc fra barna men ikke blitt smittet. 
 

jobber 100%. 

Anonymkode: 0f67e...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...