Gå til innhold

Hva gjør dere med kresne barn som ikke vil spise middagsmat?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Pashla skrev:

«Friske barn sulter seg ikke dersom de jevnlig får tilbudt mat i en form de kan få i seg». Det sa jeg til meg selv hver dag i den tida da jeg hadde et sånt barn. Tynn var han også. Mitt supertricks var å variere. Å alltid ha brødskiver til frokost, lunsj og kvelds er ikke med på å åpne sansene for nye ting. De «kalde» måltidene kan varieres med müsli, grøt, eggerøre, cornflakes, toast (i vaffeljern eller toastjern), pastasalat, matmuffins, speilegg, grønnsakstenger med dipp, nudler, rett-i-koppensuppe, blanda frukt. Jo mer og oftere man har prøvd en ny smak, jo bedre liker man den. Å smøre skiver til alle måltider er som du selv antyder, å gjøre ham en bjørnetjeneste.

Dette er veldig gode tips til alle dem som gir barna brødskiver til frokost, lunsj, middag og kveldsmat, fordi barnet "ikke liker" noe annen mat. Det handler selvfølgelig ikke om at man ikke "gidder" å smøre en brødskive, det tar ti sekunder. Det handler om at man har et ansvar for å hjelpe barnet med å utvide repertoaret sitt.

Anonymkode: 5ad81...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste "kresne" og "småspiste" barn spiser forresten alt de får servert i barnehagen, inkludert der barnehagene serverer varmmat hver dag. Snålt, ikke sant? :) 

Anonymkode: 5ad81...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er veldig gode tips til alle dem som gir barna brødskiver til frokost, lunsj, middag og kveldsmat, fordi barnet "ikke liker" noe annen mat. Det handler selvfølgelig ikke om at man ikke "gidder" å smøre en brødskive, det tar ti sekunder. Det handler om at man har et ansvar for å hjelpe barnet med å utvide repertoaret sitt.

Anonymkode: 5ad81...47f

En venninne av min mor syntes at jeg skjemte ham bort fordi jeg stadig pønsket ut noe nytt. At det liksom var dulling hvis jeg lagde pannekaker en kveld i stedet for brødmat. Men han utvidet i alle fall repertoaret, og det ble jo aldri pannekaker mer enn kanskje annenhver måned, for jeg brukte alle de andre oppskriftene også. Og innimellom var det så klart brødmat også. Bare ikke som fast middagserstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke så mye om det. Det handler mest om at jeg ikke makter å lage mange forskjellige retter. Hvis jeg gjør det med én, må jeg jo og gjøre det for de andre to når/hvis de ikke vil ha. 

HI

Anonymkode: cba7d...c97

Og så? Om du lager mat ingen vil spise bør du vurdere å tenke litt annet rundt middagsmaten. 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette med middag er en slik kjepphes for så mange mødre? Er det for at dere føler at dere svikter om barnet ikke får varm mat hver dag? 

Min erfaring med tre barn er at alle har hatt perioder de ikke vil ha noe særlig med middag, men siden vi laget så lite styr om det så gled det over av seg selv. Nå er de to eldste nærmest altetende (eller en er vegetarianer da, så kjøtt utgår), og minsten er på god vei, han spiser alt vi serverer, men kan være skeptisk til helt nye retter. 

Jeg skjønner ikke maktkampen dere gjør måltider til. Tror dere at det fremmer matglede? 

Anonymkode: c9f56...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så? Om du lager mat ingen vil spise bør du vurdere å tenke litt annet rundt middagsmaten. 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette med middag er en slik kjepphes for så mange mødre? Er det for at dere føler at dere svikter om barnet ikke får varm mat hver dag? 

Min erfaring med tre barn er at alle har hatt perioder de ikke vil ha noe særlig med middag, men siden vi laget så lite styr om det så gled det over av seg selv. Nå er de to eldste nærmest altetende (eller en er vegetarianer da, så kjøtt utgår), og minsten er på god vei, han spiser alt vi serverer, men kan være skeptisk til helt nye retter. 

Jeg skjønner ikke maktkampen dere gjør måltider til. Tror dere at det fremmer matglede? 

Anonymkode: c9f56...175

Helt enig i dette. Skjønner ikke det voldsomme oppstyret rundt middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Vi har en kresen gutt. Han veier 18 kg, og spiser nesten bare brødmat. Vil ikke ha kjøtt, vil ikke ha fisk. Liker ikke det ene, liker ikke det andre. Resten av familien spiser det meste, og vi har variert og sunn mat. Men denne gutten vil ikke ha. Jeg gir ofte etter, og smører brød til han da han er så tynn. Noen ganger har jeg nektet, for jeg er lei av ekstraservice, og fordi jeg innimellom tror jeg gjør han en bjørnetjeneste. Men hvor langt kan jeg strekke det med å nekte å smøre brødskiver? Hva er riktig?

Anonymkode: cba7d...c97

min er snart 7 og spiser veldig lite, nesten bare pølser, hamburger, pannekaker, pizza og slike ting som ikke er aktuelt og spise hver dag. Spiser ikke noe rent, men kan få i han kjøttkaker og fiskekaker og risgrøt, men der stopper det helt.

Vi spiser såpass sent ,så blir bare en halv time-1 time før kveldsmat, så da får han brødskiver da

Anonymkode: 6d12d...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...