Gå til innhold

Siste innlegget til Sanna Sarromaa.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9ve9z5/den-norske-skolens-forfall?utm_source=vgfront&utm_content=row-27

Begynner virkelig å bli lei av denne damas trang til å "shame" andre mennesker. Nå er det barn med et handikap innen teoretisk læring som skal henges ut, får du ikke toppkarakter, så vil du ikke nok til at de som er teoretisk gode skal trenge å holde ut med deg som klassekamerat. Hva har du her å gjøre liksom? Hun bruker helt subjektive opplevelser (niesens opplevelse) til å konkludere med et helt skolesystem. At 90 % kommer inn på førstevalget i vgs er plutselig negativt, har du ikke toppkarakterer så vil du ikke nok og du har opplagt bare kunnet velge å vrake fordi noen ga den muligheten til å slippe unna med et vedtak fra ppt. Bruk av iPad er å digitalisere til døde. 

Etter mange år i yrkeslivet er jeg ganske sikker på at å henge med i digitaliseringen som pågår i dag er langt viktigere enn å gi en perfekt analyse av Karins jul eller å bøye verb på nynorsk. At skolene ikke tilbyr studieteknikk, vel, det er det mye fokus på i skolen her i hvert fall. 

Min opplevelse av skolen i dag er i hvert fall langt mer kreative, løsningsorienterte og oppdaterte lærere enn noen gang før. At det er rom for alle og at alle kan lære noe, med riktig verktøy. Ja til og med en iPad. Vi har et samfunn hvor døren inn til arbeidslivet blir smalere og smalere, du må fullføre en utdanning selv for å få jobb innen de mest praktiske yrkene, så elevene som ikke mestrer teori på toppnivå, må allikevel sluses gjennom en mengde teori som gir lite eller ingen mening, for å komme ut i andre enden med et fagbrev. 

Hva er egentlig målet hennes med dette? Skal vi bare lukke døren for de som i følge henne, ikke vil nok? Mye bedre å ha en haug med unge ufør i stedet, for det er så slitsomt å forholde seg til at noen i klassen din ikke fikk toppkarakter? Samtidig kostet det henne ingenting å henge ut det norske folk som mottok stønad, helt til hun plutselig trengte den selv. Ikke fordi hun var syk, men fordi hun ble skilt. Da var det plutselig viktig å få NAVE i fred, tenke seg til om hun måtte nedverdige seg selv med en jobb som ikke ga boost til CVen. 

Og hvorfor skal VG på liv og død la denne dama få spalteplass til alt oppgulpet sitt? 

Anonymkode: 4e826...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor skal VG på liv og død la denne dama få spalteplass til alt oppgulpet sitt? 

Hvorfor skal IKKE VG la Sanna få spalteplass? Hun er en høyt utdannet lektor som like godt som andre skolemennesker er kvalifisert til å uttale seg om norsk skole. Som finne har hun også et sammenligningsgrunnlag.

Hvis du lar være å lese innlegget hennes som fanden leser bibelen, så ser du at Sanna ikke vil ekskludere noen fra skole og opplæring. Det hun stiller spørsmål ved er hvorfor ALLE, selv de som har NULL forutsetninger for det, på død og liv skal gjennom studiespes. Hva godt gjør det elevene?

Anonymkode: a4315...80d

Skrevet

Hun har noen gode poeng, men en stil som gjør at hun bare polariserer enhver debatt hun starter.

Anonymkode: 14e6e...fc4

Skrevet

Jeg orker faktisk ikke å lese noe av henne lenger. Hun er bare kjedelig. 

Skrevet

Ikke alltid jeg er enig i Sannas innlegg, men dette hadde jeg sansen for! Er helt enig i at det har slått feil at absolutt alle har rett på plass i enhetsskolen. I mange tilfeller går det utover læringsutbyttet og trivselen til andre elever, når lærer må bruke altfor mye tid på de som hadde hatt bedre av å ha en annen hverdag. Jeg mener det ville vært bedre med «spesialskoler», men at elever som trenger det også kan følge en «vanlig» klasse i fag det er hensiktsmessig for eleven. 

Og ift lærerutdannelsen og bruk av vikarer; det er ikke holdbart at man på ungdomsskolen og vgs får vikarer som ikke er utdannet eller kan faget de skal undervise i. Stort sett er det «selvstudium» i vikartimene. I tillegg har ikke lærer noe respekt lenger, verken fra foreldre eller elever. Når man ikke har lov til å vise forstyrrende elever ut på gangen engang, for å få undervist, har det gått for langt. Den enkelte elevs rett på X antall undervisningstimer trumfer majoritetens rett til arbeidsro. Ingen voksne i arbeid hadde godtatt slike arbeidsforhold, mens barna våre ikke har noe valg. 

Sanna har noen knakanes gode poenger!

Anonymkode: 54dd6...e83

Skrevet

Jeg har ikke sansen for henne men her har hun noen gode poeng. 

Norge er for opptatt av at alle skal med. Det brukes mer tid på å løfte de som ikke får til ting opp til å ikke stryke enn å løfte geniene. Politikerne etterlyser mer nytenkende mennesker, forskere, mennesker som kan bidra i banebrytende forskning. Hvis man ikke dyrker geniene fra tidlig skolestart så mener jeg at de på et eller annet tidspunkt stagnerer. 

Selvsagt skal ikke funksjonshemmede lukkes inne på lukkede skoler, men er det alltid optimalt at alle barn skal med i undervisningen. I klassen til min eldste hadde de i mange år en autistisk gutt. Læringsmiljøet var preget av uro, avbrytelser, hyling, utrygghet og til slutt vold. Selvsagt påvirker dette læringen, og går utover de andre. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke liker den autistiske gutten, men min datters første skoleår var preget av masse utrygghet og frustrasjon. Og moren til den autistiske gutten var like fortvilet fordi han var UTSLITT av skole hver dag. 

Anonymkode: 805a0...7b8

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal IKKE VG la Sanna få spalteplass? Hun er en høyt utdannet lektor som like godt som andre skolemennesker er kvalifisert til å uttale seg om norsk skole. Som finne har hun også et sammenligningsgrunnlag.

Hvis du lar være å lese innlegget hennes som fanden leser bibelen, så ser du at Sanna ikke vil ekskludere noen fra skole og opplæring. Det hun stiller spørsmål ved er hvorfor ALLE, selv de som har NULL forutsetninger for det, på død og liv skal gjennom studiespes. Hva godt gjør det elevene?

Jeg skulle gjerne sett noen konstruktive innspill fremfor dette behovet for å henge ut enkeltgrupper for å få frem et poeng. Hun sier jo rett ut at de med PPT vedtak bare velger og vraker i studier, noe som ikke er tilfelle. Du kaprer ikke plassen til et skolelys ved å få fritak i ett eller to fag. Og skolelyset klare utmerket å skaffe seg kompetanse selv om noen i klassen der sliter med pensum. Hun må gjerne få spalteplass, men akkurat det oppgulpet hun driver med mot enkeltgrupper og denne svart/hvitt tankegangen som kun er polariserende, den kan hun godt spare seg for. 

Jeg har lite til overs for de som sorterer mennesker etter deres evne til å gjenfortelle teori, som om det var den eneste kvaliteten som gir deg rett til et mål i fremtiden. Og noen får faktisk bare middelmådige karakterer. Uten at det er til belastning for de rundt deg eller gjør deg til et mindre verdig student. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne sett noen konstruktive innspill fremfor dette behovet for å henge ut enkeltgrupper for å få frem et poeng. Hun sier jo rett ut at de med PPT vedtak bare velger og vraker i studier, noe som ikke er tilfelle. Du kaprer ikke plassen til et skolelys ved å få fritak i ett eller to fag. Og skolelyset klare utmerket å skaffe seg kompetanse selv om noen i klassen der sliter med pensum. Hun må gjerne få spalteplass, men akkurat det oppgulpet hun driver med mot enkeltgrupper og denne svart/hvitt tankegangen som kun er polariserende, den kan hun godt spare seg for. 

Jeg har lite til overs for de som sorterer mennesker etter deres evne til å gjenfortelle teori, som om det var den eneste kvaliteten som gir deg rett til et mål i fremtiden. Og noen får faktisk bare middelmådige karakterer. Uten at det er til belastning for de rundt deg eller gjør deg til et mindre verdig student. 

Det er faktisk slik at det settes av egne plasser på vgs til elever som ikke har grunnskolepoeng fra ungdomsskolen. I praksis kan en med 4 i snitt ikke få plass på studiespesialiserende, fordi de siste to plassene er avsatt til elever med 2 i snitt. Er det riktig?

Dessuten sier ikke Sanna at teoretisk kunnskap er det eneste saliggjørende, og at mennesker uten evne til å tilegne seg teoretisk kunnskap er mindre verdt. Hele poenget er jo at linjen for studiespesialiserende NETTOPP er for teoristerke som skal studere ved universitet eller høyskole. Hvis du skal studere videre, så må du jo ha et ønske om nettopp å tilegne deg teori, da dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre et studie. Hvis du ikke har ønske eller evne til å tilegne det teoretisk kunnskap, hva pokker har du på studiespesialiserende å gjøre? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk slik at det settes av egne plasser på vgs til elever som ikke har grunnskolepoeng fra ungdomsskolen. I praksis kan en med 4 i snitt ikke få plass på studiespesialiserende, fordi de siste to plassene er avsatt til elever med 2 i snitt. Er det riktig?

Dessuten sier ikke Sanna at teoretisk kunnskap er det eneste saliggjørende, og at mennesker uten evne til å tilegne seg teoretisk kunnskap er mindre verdt. Hele poenget er jo at linjen for studiespesialiserende NETTOPP er for teoristerke som skal studere ved universitet eller høyskole. Hvis du skal studere videre, så må du jo ha et ønske om nettopp å tilegne deg teori, da dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre et studie. Hvis du ikke har ønske eller evne til å tilegne det teoretisk kunnskap, hva pokker har du på studiespesialiserende å gjøre? 

Mange linjer videre på høyskole og universitet som ikke er kun for de som lever for fransk eller matte. Enten det er innen IT, idrett, helse eller markedsføring. Og veien dit er dessverre gjennom mye teori på VGS. Å beskylde de med vedtak fra PPT for å surfe gjennom skolen og ødelegge for de andre elevene, det er virkelig ikke kontruktivt. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan faktisk være tilfelle.

Elever med erklæring fra PPT, BUP, barnevern eller fastlege vedlagt søknad som søker VGS på spesielt grunnlag, kommer inn på førstevalg i vårt fylke.

Det gjelder uansett om de har fritak fra enkelte karakterer eller karakterer med et snitt på 6, 3 eller mindre.

Dette VET jeg, fordi jeg har hatt flere elever på ungdomsskolen de to siste år som har søkt og kommet inn slik, på linjer som ellers har for høyt snitt. Eleven og eller foreldre bestemmer selv om de vil søke på spesielt grunnlag. De får vite at de har kommet inn i juni før de er ferdig på ung.skole. Jeg kan ikke garantere at det er slik i hele Norge, men slik er det her. 

Hilsen lærer på ungdomsskole.

Anonymkode: fa08c...b4b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan faktisk være tilfelle.

Elever med erklæring fra PPT, BUP, barnevern eller fastlege vedlagt søknad som søker VGS på spesielt grunnlag, kommer inn på førstevalg i vårt fylke.

Det gjelder uansett om de har fritak fra enkelte karakterer eller karakterer med et snitt på 6, 3 eller mindre.

Dette VET jeg, fordi jeg har hatt flere elever på ungdomsskolen de to siste år som har søkt og kommet inn slik, på linjer som ellers har for høyt snitt. Eleven og eller foreldre bestemmer selv om de vil søke på spesielt grunnlag. De får vite at de har kommet inn i juni før de er ferdig på ung.skole. Jeg kan ikke garantere at det er slik i hele Norge, men slik er det her. 

Hilsen lærer på ungdomsskole.

Anonymkode: fa08c...b4b

Har de forutsetninger for å klare de studiene da?

Anonymkode: 39462...f75

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har de forutsetninger for å klare de studiene da?

Nettopp!!! Det er det som blir feil. Og det er noe av poenget til Sanna. Selv ungdommer uten forutsetninger for å klare studiene og nyttiggjøre seg kunnskapen i arbeid, har rett på studieplass. Hvorfor ikke gjenopprette «spesialskoler» med mer praktisk tilnærming for de som ikke fikser teorien?

Anonymkode: 54dd6...e83

Skrevet

Med ei stor klype salt og minst 15 % reservasjon for utslag av motbydelighet (som ikke er uvant fra Sarromaa), så har hun denne gangen noen fornuftige poeng. 

Jeg jobber i skolen selv, og ser ved selvsyn at det av og til er slik Sarromaa beskriver. Norsk  skole i dag mangler et tilbud for de elevene som slik sett ikke har noe i "vanlig" skole å gjøre. Årsakene til at de "ikke passer inn" kan være mange og ulike, men enkeltelever kan dessverre være til hinder for læring i en hel klasse. 

Jeg er enig i at alle skal med, men jeg tenker at det ikke er nødvendig å trekke alle gjennom det samme nåløyet. Vi trenger flere nåløyer, med ulik form og størrelse. Alle skal ha rett til utdanning, selvfølgelig, men "vanlig" skole passer ikke til alle. Likhetstanken har gått for langt, selv for en sosialdemokrat som meg. 

Anonymkode: e9c10...fc9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og noen får faktisk bare middelmådige karakterer. Uten at det er til belastning for de rundt deg eller gjør deg til et mindre verdig student. 

Selvfølgelig gjør det det. En mindre verdig student og en mindreverdig student. De middelmådige har ingenting i høyere utdanning å gjøre.

Anonymkode: 11835...f22

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig gjør det det. En mindre verdig student og en mindreverdig student. De middelmådige har ingenting i høyere utdanning å gjøre.

Godt forsøk. Du kan fint briljere innen mange fag på universitetet uten toppkarakter i diktanalyse. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt forsøk. Du kan fint briljere innen mange fag på universitetet uten toppkarakter i diktanalyse. 

Men da burde det være fritt frem for alle da? Trenger ikke karakterer i det hele tatt

Skrevet

Hvis du klarer og se bort fra spissformulering og arroganse sågar ofte Sanna gode poeng.

Da faren min tok gymnas var det kun de beste som gjorde det. Da jeg tok det samme-langt flere 

Idag skal alle gjennom videregående. Jobber selv i VGs og møter på mange elever som hverken har motivasjon eller evner til en del fag. Det er egentlig et fåtall av mine elever som er klare til å studere rettetter 3 klasse på videregående.

Anonymkode: 0a623...29f

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er egentlig et fåtall av mine elever som er klare til å studere rettetter 3 klasse på videregående.

LæReR pÅ vIdErEgÅeNdE

Anonymkode: f5a58...754

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

LæReR pÅ vIdErEgÅeNdE

Anonymkode: f5a58...754

Beklager. Skrevet på telefon 😂

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumme medstudenter er aldri interessant. De gode hodene er gode nok i det meste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...