Gå til innhold

Hvor viktig er et riktig etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et kjent etternavn som få i Norge har, faren til ungene har ett helt vanlig ukjent utenlandsk navn. Hvor viktig er «riktig» etternavn for barna når de vokser opp? 

Anonymkode: 60446...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du at er "riktig" etternavn da? 

Etternavn var for et par generasjoner siden viktigere, for de som brydde seg om plasseringer i sosiale kretser. Men nå som nær sagt hvem som helst kan ta seg nær sagt hvilke som helst etternavn så har det fint lite å si lenger. 

Nå kjenner jeg litt til "fiffen" i landet her, og selv om noen sikkert fortsatt er opptatt av etternavn (og stamtavle, om du vil) så er de ferreste så Harry lenger. 

Selv ga jeg barna mannen min sitt, fordi det er vernet (så bare de har det). Ikke nødvendigvis for å åpne dører for de, for det ville det vel sånn sett vært mitt som gjorde, men fordi mannen sitt var litt mer spesielt og "kulere - pluss at det er lettere å uttale på engelsk. Og hvis barna blir like reiseglade som meg så skal de få slippe all den tiden jeg har måtte bokstavere navnet mitt i div toll og hoteller oppigjennom 😂🙈

Anonymkode: 3d59c...162

Skrevet

Ville aldri gitt ungene utenlandsk navn. 

Anonymkode: 057b5...678

Skrevet

Etternavn er ikke veldig viktig i dag.

Jeg har utenlandsk etternavn (håpløst å stave i Norge!), men det har aldri vært et problem hverken i karriere eller privatliv. Navnet er etter faren min. Min mors etternavn er et av de "rette" norske etternavn. Et slikt som antyder gode forbindelser. Men det er nok andre ting som avgjør om man klarer seg bra her i verden.

Anonymkode: 72f5b...784

Skrevet

Googler du litt vil du se at folk med utenlandske navn har større problemer med å få seg jobb. Så tabuer forbundet med navnet er der enda. Men, det kan ha endret seg om 18 år. 

Selv valgte jeg mitt etternavn som mellomnavn og far som etternavn. (Ingen har utenlandske) Rett og slett for å vise tilhørighet til oss begge. I dag er jeg glad jeg fikk trumfet igjennom at mitt og skulle være med iom vi har gått fra hverandre. 

Anonymkode: 2f38c...2a4

Skrevet

Jeg tror nok at Gyldenløve kan få fordeler fremfor Muhammed. Men Olsen stiller nok like sterkt

Jeg kjenner en som heter Cappelen som ofte  forteller om forlaget når h*n presenterer seg. Det er litt pinlig 

Anonymkode: 8603f...a43

Skrevet

Bryr meg ikke så mye om etternavn. Jeg har et sjelden etternavn barna har mannen sitt. Mannen sitt er ikke et av Norges mest vanlige men ganske vanlig. Det er lett å stave. Mitt er vanskelig å skrive rett etter uttale, synes det er slitsomt å alltid måtte stave det to tre ganger. Hadde vært så lett å si jeg heter Anne Olsen altså. 😊

Anonymkode: 79c3f...0dd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Googler du litt vil du se at folk med utenlandske navn har større problemer med å få seg jobb. Så tabuer forbundet med navnet er der enda. Men, det kan ha endret seg om 18 år. 

Selv valgte jeg mitt etternavn som mellomnavn og far som etternavn. (Ingen har utenlandske) Rett og slett for å vise tilhørighet til oss begge. I dag er jeg glad jeg fikk trumfet igjennom at mitt og skulle være med iom vi har gått fra hverandre. 

Anonymkode: 2f38c...2a4

Kommer an på hvor det utenlandske navnet kommer fra. Navn fra midtøsten og Afrika stiller noe svakere, men navn fra Asia eller Vesteuropa for øvrig sliter ikke på samme måte.

Anonymkode: 72f5b...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...