Gå til innhold

Kunne du spist kje?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Geitehold er ikke den enormt store landbruksnæringa her til lands, men det finnes noen geitemelkprodusenter. For at geita skal produsere melk, må den få kje. Kje som ikke skal vokse opp til nye melkegeiter, må slaktes. 

Det er vanskelig å få solgt kjekjøtt. Det meste destrueres. Kunne du spist kjekjøtt? Og nei, jeg spør ikke dere som uansett ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: ef27f...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke, jeg spiser lam og kalv, og jeg drikker melk.
Kua må få kalv for å få melk, samme greia der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort. Men det er jo ikke akkurat noe de selger på Kiwi eller REMA, vi måtte kjøpe det hos en slakter. 

Det er jo helt idiotisk at det produseres så mye overflødig kjøtt her i landet, se på fårekjøtt-produksjonen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spist det noen ganger, men det er for vanskelig å få tak på og det er for dyrt for meg. Det er jo tragisk at man velger å destruere det fremfor å tilby det som menneskefor.

Anonymkode: b39b7...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Funker best med kjniv og kjnaffel.

Anonymkode: bf3fc...9b2

Vet du egentlig hva kje er, eller? 

Hva skjedde med å være en ørliten smule seriøs? 

Anonymkode: ef27f...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du egentlig hva kje er, eller? 

Hva skjedde med å være en ørliten smule seriøs? 

Anonymkode: ef27f...3b1

Nei, jeg aner ikke hva kje er. Aldri hørt om det engang. De fleste voksne vet nok ikke hva et "kje" er for noe.

Hva er det da liksom, geitebaby? Hahaha... Neida, bare tulla. Vet ikke hva det er. Uhhh

Anonymkode: bf3fc...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg aner ikke hva kje er. Aldri hørt om det engang. De fleste voksne vet nok ikke hva et "kje" er for noe.

Hva er det da liksom, geitebaby? Hahaha... Neida, bare tulla. Vet ikke hva det er. Uhhh

Anonymkode: bf3fc...9b2

Du er ikke seriøs vel?

Anonymkode: 1159c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg aner ikke hva kje er. Aldri hørt om det engang. De fleste voksne vet nok ikke hva et "kje" er for noe.

Hva er det da liksom, geitebaby? Hahaha... Neida, bare tulla. Vet ikke hva det er. Uhhh

Anonymkode: bf3fc...9b2

Hvor mye har du egentlig drukket?

Anonymkode: b39b7...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist gryterett laget på geit. Tror ikke det var kje. Men det var godt!

Å spise kje er det anderledes hjerterått enn å spise lam?

Anonymkode: 3b210...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg aner ikke hva kje er. Aldri hørt om det engang. De fleste voksne vet nok ikke hva et "kje" er for noe.

Hva er det da liksom, geitebaby? Hahaha... Neida, bare tulla. Vet ikke hva det er. Uhhh

Anonymkode: bf3fc...9b2

Alle voksne vet hva kje er 🙈geitebaby, er du seriøs?

Og ja, jeg kunne spist kje, selvsagt. Jeg spiser da både lam og kalv. 

Anonymkode: 1621c...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har spist kje flere ganger. Er et fantastisk kjøtt! Spesielt godt å grille det syns jeg😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerforeldrene mine hadde geiter før, og da spiste jeg geit til middag hos de ganske ofte. De laget f. eks pinnekjøtt av geit, og det smakte det samme som vanlig. Veldig godt! De slaktet stort sett voksne geiter (ikke urgamle eller bukker), men jeg hadde selvsagt spist kje om de hadde det. Har hørt kje er mildere i smaken. 

Anonymkode: 507bf...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er var at dt er langt i fra alle som vet hva det er og derfor tar ikke de store kjedene som Rema, Coop, Kiwi og så videre det inn.
Jeg har bare sett det i spesialbutikker.

For meg virker det som om grunnen til at de må destruere som mye av det er mangel på markedsføring.
Og dersom de ikke gidder det, hvorfor ikke bare gi det bort til kjøkken som leverer mat til sykehus, sykehjem, barnehager og så videre istedenfor å destruere det?

Tror også studenter med allerede anstrengt økonomi hadde blitt veldig glade for det

Anonymkode: 2d5b9...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med geitehold i større skala på ene siden av familien. Vi ble ofte det kjøttet man hadde tilgang på og det var stort sett geit der. Smalahåve av geit, pinnekjøtt av geit, ovnsbakt kjeakjøtt.... mye sånt godt. Har hatt med mannen i voksen alder på middager hos den siden, han synes også det er godt. Uvandt, men ikke spesielt mer annerledes enn sau og lam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er var at dt er langt i fra alle som vet hva det er og derfor tar ikke de store kjedene som Rema, Coop, Kiwi og så videre det inn.
Jeg har bare sett det i spesialbutikker.

For meg virker det som om grunnen til at de må destruere som mye av det er mangel på markedsføring.
Og dersom de ikke gidder det, hvorfor ikke bare gi det bort til kjøkken som leverer mat til sykehus, sykehjem, barnehager og så videre istedenfor å destruere det?

Tror også studenter med allerede anstrengt økonomi hadde blitt veldig glade for det

Anonymkode: 2d5b9...09a

Det er nok ikke veldig kjent, men jeg kjenner veldig mange som ønsker å spise mer av det. Problemet er at det er for vanskelig tilgjengelig.

Og de som har det tilgjengelig, der er det veldig dyrt. Det må da være langt mer lønnsomt å selge det noe billigere enn å la det destrueres eller gå til dyrefor eller lim.

Anonymkode: b39b7...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge det ikke er kokt i sin mors melk. («Du skal ikke koke kjeer i melken fra dets mor» står det i gamle testamentet) ;)

Anonymkode: f7a1d...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...