Gå til innhold

15 og ett halvt.... vgs i annen by.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner angst for å la jenta mi på 15.5 begynne på vgs i fremmed by.....  

Jo det leter etter løsninger forde det er vondt å si at hun ikke kan søke på det ho vil, forde JEG ikke synes hun bør bo på hybel....

Skal vi leie en leilighet å bo der jeg og hun, og dra hjem til mann og far på helg??

Skal vi selge huset å flytte til en by 4 timer unna hvor vi ikke kjenner noen?? 

 

Jeg er ufør og far jobbet offshore så vi kan bo hvor vi vil...... vi har ett hus verd ca 3.5 og har 3.0 mil i lån..... 

 

Anonymkode: 5c533...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvor dere bor i utgangspunktet, men i Lofoten og Vesterålen er det veldig vanlig at man må flytte på hybel for å gå på VGS. Det går helt fint det altså. Men jeg skjønner at du synes det er skummelt. Det kommer jo også an på hvor moden hun er. Det er stor forskjell på 15-åringer. 

Anonymkode: f5e90...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke rett til å nekte henne å søke den skolen hun vil.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#§32

Anonymkode: 01373...cbc

Hi har da virkelig ikke antydet at hun skal nekte datteren noe som helst?

Jeg jobber på en vgs hvor vi har mange hybelelever, og vi har flere miljøarbeidere som tar seg ekstra av dem. Sjekk med skolen om de har et lignende opplegg  

Det er også flere foreldre som flytter sammen med barnet sitt første året og ukependler til hjemmet. 

Hva som er riktig for dere kan ikke vi si, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg solgte hus og flyttet hele familien for kun 2-3 år. 

Anonymkode: 9d0cc...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke rett til å nekte henne å søke den skolen hun vil.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_6#§32

Anonymkode: 01373...cbc

Det er ikke det som er temaet her. I denne paragrafen står det at de selv har rett til å velge utdanning. Det står ikke at de har rett til å flytte for seg selv når de er 15 år. 

Anonymkode: aae9d...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hun får da gå på vgs som er der dere bor vel. Hallo

Anonymkode: 96319...9d9

Åh, det har de sikkert ikke tenkt på! Så bra at slike våkne og oppegående mennesker kan fortelle dem slike selvsagte ting! Medalje til deg. 

Anonymkode: 9d0cc...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, det har de sikkert ikke tenkt på! Så bra at slike våkne og oppegående mennesker kan fortelle dem slike selvsagte ting! Medalje til deg. 

Anonymkode: 9d0cc...e93

Takk :) Det var hyggelig sagt :) Ha en fin kveld!

Anonymkode: 96319...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi har da virkelig ikke antydet at hun skal nekte datteren noe som helst?

Jeg jobber på en vgs hvor vi har mange hybelelever, og vi har flere miljøarbeidere som tar seg ekstra av dem. Sjekk med skolen om de har et lignende opplegg  

Det er også flere foreldre som flytter sammen med barnet sitt første året og ukependler til hjemmet. 

Hva som er riktig for dere kan ikke vi si, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg solgte hus og flyttet hele familien for kun 2-3 år. 

Anonymkode: 9d0cc...e93

Hi sier at hun lter etter løsninger fordi det er så vondt å fortelle datteren at hun ikke får lov til å søke på den skolen hun vil. Det tlker jeg som at dersom hun ikke finner en løning som mor er fornyd med så vil hun fortelle datteren at datteren ikke få lov til å søke denne skolen.

Anonymkode: 01373...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sliter du alltid så mye med å forstå ting?

Anonymkode: d5360...011

Vanligvis ikke, men sliter med å forstå hva du mener akuratt nå.

Anonymkode: 01373...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det som er temaet her. I denne paragrafen står det at de selv har rett til å velge utdanning. Det står ikke at de har rett til å flytte for seg selv når de er 15 år. 

Anonymkode: aae9d...2b5

Ja, her står det at de selv har rett til å velge utdanning. Det betyr at hvis det ikke er mulig å gå de linjen de ønsker uten å flytte ut, så har foreldrene i utgangspunktet ikke mulighet til å nekte dem å flytte.

https://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/flytte-hjemmefra-14/

Anonymkode: 01373...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia er at hun vil søke på musikk dans og drama Førde hun elsker teater. Og er glad i å synge. Hun har gått på teater på kulturskolen i noen år. Men spiller ingen instrument, og er ikke spesielt interessert i musikk.  På studiegjeld forleden var det besøk fra kommunens vgs skoler og rektor ved musikk dans og dramalinjen kunne fortelle at de ved den skolen spisset inn mot musikk. Dersom teater og drama i terrassen vår det som gjaldt burde de søke musikk dans og drama i Ålesund, ikke i Molde.......for i Ålesund spisser de inn mot drama/teater.

 

Greia er jo nettopp at jeg IKKE vil hindre henne i å søke på det ho vil.

Jeg lurer på hvordan vi kan legge til rette for at hun KAN gå der hun vil

....

Anonymkode: 5c533...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 23.16, Anonym bruker skrev:

Greia er at hun vil søke på musikk dans og drama Førde hun elsker teater. Og er glad i å synge. Hun har gått på teater på kulturskolen i noen år. Men spiller ingen instrument, og er ikke spesielt interessert i musikk.  På studiegjeld forleden var det besøk fra kommunens vgs skoler og rektor ved musikk dans og dramalinjen kunne fortelle at de ved den skolen spisset inn mot musikk. Dersom teater og drama i terrassen vår det som gjaldt burde de søke musikk dans og drama i Ålesund, ikke i Molde.......for i Ålesund spisser de inn mot drama/teater.

 

Greia er jo nettopp at jeg IKKE vil hindre henne i å søke på det ho vil.

Jeg lurer på hvordan vi kan legge til rette for at hun KAN gå der hun vil

....

Anonymkode: 5c533...0d9

Jeg gikk VGS i naboby da jeg var 15 år. Det gikk fint, men da jeg slet med motivasjon og mobbing så manglet det foreldre I livet mitt som fulgte opp og motiverte meg til å fortsette!! Så det er VIKTIG at foreldrene stiller opp omså bare med en samtale på telefonen eller facebook. Se til at barnet ditt har det greit på skolen, trivsel og seg selv! 
 

Det finnes elevhjem, internat, vertsfamilier og studenthybler for borteboere! Du må undersøke disse tingene. Prøv å meld deg inn i leilighetsgrupper på fb og høre, ta kontakt med skolen og hør om de har løsninger for borteboere som studenthybler, elevhjem eller vet om vertsfamilier.

Anonymkode: ddfb4...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er muligheten for å la henne gå et år på folkehøyskole. Da kan hun bo et år på interat med fult fokus på teater, bli et år eldre og bli mer sikker på at skolevalget er riktig?

Anonymkode: bddba...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er muligheten for å la henne gå et år på folkehøyskole. Da kan hun bo et år på interat med fult fokus på teater, bli et år eldre og bli mer sikker på at skolevalget er riktig?

Anonymkode: bddba...3dd

Det er veldig få som reiser på folkehøyskole som 15-åringer, de fleste tar det etter vgs. Jeg hadde vært mer utrygg på at ungene min gikk på folkehøyskole med 3-4 år eldre ungdommer enn at hun gikk på vanlig vgs med jevnaldrede.

Anonymkode: d35cc...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel opptaksprøver på den linja, og veldig mange søkere?

Det er det ihvertfall her jeg bor, slett ikke alle som kommer inn. Jeg tenker at hun må jo bare søke, gå gjennom audition osv og skulle hun komme inn får dere ta det derfra.

Har hun yngre søsken dere må ta hensyn til, eller er det bare henne?

 

Anonymkode: d35cc...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange i Norge som er pent nødt til å flytte etter ungdomsskolen om de skal gå på videregående, gjorde det selv. Det går ikke like bra med alle, det er vel en høyere frafallsprosent blant dem enn ellers, men skolene har nok generelt fått mer fokus på å unngå at disse elevene dropper ut. Dersom dere i tillegg følger opp og legger til rette så er det større sjanse for at dette går bra (f.eks. ringer og får henne opp om morgenen i starten om hun ikke alt er vant til dette hjemmefra).

Ideelt sett burde hun kanskje bo på internat el. første året (om slikt er tilgjengelig), ev. dele leilighet med andre som går samme linje, men det er utrolig hva de klarer når de må. Jeg var ikke spesielt moden for alderen, men jeg bodde på hybelhus med andre studenter, laget meg middag stort sett hver dag, og spiste sunnere enn da jeg bodde hjemme (hjemme gikk det i kneip, jeg foretrakk skikkelig grovbrød f.eks.). Jeg kom meg for det meste på skolen og fikk greie karakterer i alle fag.

Ønsker jeg at ungenene mine skal flytte ut før de er 16, helst ikke, men jeg ville ikke stoppet dem om det var noe de virkelig brant for. Jeg søkte meg til den linjen jeg gjorde fordi jeg ville flytte hjemmefra, så ikke helt optimalt, men jeg gikk ferdig i hvert fall.

Anonymkode: e6557...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig få som reiser på folkehøyskole som 15-åringer, de fleste tar det etter vgs. Jeg hadde vært mer utrygg på at ungene min gikk på folkehøyskole med 3-4 år eldre ungdommer enn at hun gikk på vanlig vgs med jevnaldrede.

Anonymkode: d35cc...480

Så vidt jeg vet er det folkehøyskoler der man kan være yngre, men det er sikkert ikke så mange.

Noen videregående skoler har også internat. Det kan være en veldig fin måte å bo på.

Anonymkode: bddba...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet selv i egen leilighet i naboby når jeg var 15år, og det gikk veldig fint. 

Men jeg måtte jobbe for å tjene penger til husleie etc selv, så hver kveld gikk til ekstra jobb etter skolen og hadde lite tid til "u gang". Hadde min 15åring gjort det samme, og da levd på studielån og "ukelønn" fra oss så han/hun slapp å jobbe, så hadde jeg nok fulgt det opp ganske nøye og i tillegg hatt et karakterkrav de skulle opprettholdt. Men bortsett fra det, så sant ungdommen er moden nok (det er jo stor forskjell på 15-åringer,og du kjenner din egen best), så er det vel egentlig ikke noe problem så lenge det er det de vil. 

Å begynne å leie ut eget hus, kjøpe leilighet eller flytte etter ville nok ikke vi gjort. Enten er de klare for å være selvstendige med alt det innebærer, eller så er de det ikke og må vente et par år. 

Anonymkode: 5afc4...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 12.23, Anonym bruker skrev:

Hva med Kristiansund da, blir det nærmere? 

Anonymkode: 1e0a6...d03

Det blir det, og tror Atlanten vgs har samme linja, men om de er spisset inn på musikk eller teater vet jeg ikke....

Anonymkode: 5c533...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 12.27, Anonym bruker skrev:

Det er vel opptaksprøver på den linja, og veldig mange søkere?

Det er det ihvertfall her jeg bor, slett ikke alle som kommer inn. Jeg tenker at hun må jo bare søke, gå gjennom audition osv og skulle hun komme inn får dere ta det derfra.

Har hun yngre søsken dere må ta hensyn til, eller er det bare henne?

 

Anonymkode: d35cc...480

Det vet jeg faktisk ikke. Men det hadde de vel sagt dersom det var det, når de var på "studiekveld" på ungdomsskolen forleden??  Hadde vert en naturlig informasjon å dele iallefall. Jeg har ikke sett det står noe på hjemmesidene....

Anonymkode: 5c533...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...