Gå til innhold

Hva skjedde mellom barneskolen og vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er renholder gjennom ett vikarbyrå. Jobber for det meste på skoler. Har vært på en barneskole ei lang stund. Der er alt i orden når vi kommer. Stoler er hengt opp, papir og ting tatt opp fra gulvet, så vi kan bare begynne å vaske. 

Men de siste ukene har jeg vært på en vgs. Der er det ikke sånn. Stoler henges ikke opp, strømkontakter til pc ligger rundt om kring på gulvet, snus og tyggis på gulvet , mat og mye annet kastes omkring. Det urineres rundt toalett og på veggene. 

Hva har skjedd? Foreldrene som har sviktet eller har lærerne blitt slappere? 

. Jeg fikk beskjed fra min leder at det går vært nedskjæring blandt renhold, så vi får betalt for å vaske og ikke rydde etter elever eller ansatte. Hvis ett klasserom ikke er ryddet og stoler ikke hengt opp, så skal vi ikke vaske. Det skjedde i går. Da kom en lærer å spurte om det. Jeg sa at rommet var ikke ryddet, så derfor ingen renhold. Han var ikke ansatt for å rydde han. Kjente at jeg ble provosert, men sa ikke noe. Ta det med lederen min sa jeg 

Men er det ikke jobben til en lærer å få elevene til å rydde og passe på at klasserommet ser ok ut når dem forlater det? Det kommer jo en ny klasse etter dem, og vi vasker dem kun om morgenen 

Anonymkode: a1c37...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være presisere at dette gjelder ikke alle. Mange er flinke til å rydde etter seg 

Skrevet

Puberteten. Frontallappene midlertidig ute av drift. En hjerneforsker viste et bilde av en hjerne i puberteten, og det var helt sykt å se.. merkbart færre koplinger mellom nerveceller.. 

Anonymkode: 67f6f...d56

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Puberteten. Frontallappene midlertidig ute av drift. En hjerneforsker viste et bilde av en hjerne i puberteten, og det var helt sykt å se.. merkbart færre koplinger mellom nerveceller.. 

Litt mer vitenskapelig forklart:

https://forskning.no/barn-og-ungdom-utviklingspsykologi-hjernen/storrengjoring-i-hjernen-hos-tenaringer/497946

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jeg. Men det må jo hjelpe hvis læreren sier til dem at dem må rydde før dem forlater klasserom og at han passer på at dem gjør det? 

Skrevet

Jobber på u.skole, og det går ikke av seg selv🤣. De må passes på, påminnes gang på gang. Kunnskap om hjernens utvikling hjelper meg til å forstå at dette er nødvendig, og da blir det mindre frustrerende. Ikke for å være kategorisk, men det er litt typisk lærere på vgs å fremheve at de kun jobber med faglig formidling. Noe som rent faktisk er feil. 

Skrevet

Det må da være lærerene som har ansvar for at klasserommet er ryddet og i orden når timen er ferdig

Anonymkode: 2d280...f0b

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må da være lærerene som har ansvar for at klasserommet er ryddet og i orden når timen er ferdig

Mange gjør det, heldigvis, men noen forlater ett rotete klasserom 

Skrevet

Jeg jobber i VGS og problemet er todelt.

1. Elevene bytter klasserom flere ganger for dagen, så jeg kan f.eks. komme til et rom for å ha 7. og 8. time med en ny klasse, og ser det allerede bombet ut. Jeg sliter veldig med å få elevene til å rydde i andre sitt griseri, de nekter rett og slett.

2. På grunn av plassmangel i kantine og fellesarealer, er det vanlig at de vanlige klasserommene (ikke kjemisal ol) er åpen i friminuttene og i fritimer, og det er da noen elever roter og griser uten å rydde etter seg. Vi har ikke noen vaktordning på VGS, så da blir det fri flyt.

Jeg prøver så godt jeg kan å oppdra "mine", men enkelte må faktisk stadig få en påminnelse om at de nå rydde etter seg selv, og ikke minst at de skal resirkulere og ikke hive alt i samme beholder. 

Anonymkode: 3a060...de6

Skrevet

Men elever og lærer har vel krav på en viss standard for innemiljøet? Skal alle straffes med skitt og støv fordi noen ikke klarer å rydde etter seg. Så er det rotete blir det ikke vasket i det hele tatt??

Anonymkode: f1c61...eee

Skrevet

Da jeg gikk på vgs, kom det flere lærere med jevne mellomrom å minnet oss på å rydde. Det er ikke så mye som skal til.

Meld fra til rektor el.l., slik at han/hun kan melde videre til lærerene. 

Renholdere skal vaske, ikke rydde! Dette forstår de fleste, til og med hormonelle tenåringer med en frontallapp som ikke ligner grisen!

Anonymkode: 50c9f...88e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i VGS og problemet er todelt.

1. Elevene bytter klasserom flere ganger for dagen, så jeg kan f.eks. komme til et rom for å ha 7. og 8. time med en ny klasse, og ser det allerede bombet ut. Jeg sliter veldig med å få elevene til å rydde i andre sitt griseri, de nekter rett og slett.

2. På grunn av plassmangel i kantine og fellesarealer, er det vanlig at de vanlige klasserommene (ikke kjemisal ol) er åpen i friminuttene og i fritimer, og det er da noen elever roter og griser uten å rydde etter seg. Vi har ikke noen vaktordning på VGS, så da blir det fri flyt.

Jeg prøver så godt jeg kan å oppdra "mine", men enkelte må faktisk stadig få en påminnelse om at de nå rydde etter seg selv, og ikke minst at de skal resirkulere og ikke hive alt i samme beholder. 

Det der er jo bare mangel på oppdragelse

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men elever og lærer har vel krav på en viss standard for innemiljøet? Skal alle straffes med skitt og støv fordi noen ikke klarer å rydde etter seg. Så er det rotete blir det ikke vasket i det hele tatt??

Ikke før klasserommet er ryddet nei. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke, de som vasker er ikke ansatt for å rydde etter folk

Skrevet

Jeg minner mine VGs elever på å rydde, men jeg går ikke etter dem altså. Jeg maser også. Men så mye mer enn det kan jeg ikke gjøre, mange av de er jo 18. Og hvis det står mellom meg og renholderne på hvem som skal rydde etter elevene, må jeg vel ærlig si at jeg syns det er renholderne. 
får poengtere til slutt at jeg syns elevene bør stå for det altså. 

Anonymkode: df4c8...d77

Skrevet

Problemet tror jeg kanskje ligger i at på barneskolen er foreldrene "på" hele tiden. De følger opp, er på møter, har oversikt og kontroll, på vgs har jeg inntrykk av at mange slipper taket.

Jeg mener ikke at man skal følge opp på samme måte når de blir eldre, men når ungdommene ikke rydder eller ser verdien i å rydde har noen sluppet taket for tidlig.

Jeg tror mange 16-17-18-åringer med fordel kunne vært fulgt tettere opp både med skole og fritid. Hvis de skal unnskyldes for rot med at de har umodne hjerner er det faktisk vårt ansvar som foreldre å bistå dem til de er modne nok. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg minner mine VGs elever på å rydde, men jeg går ikke etter dem altså. Jeg maser også. Men så mye mer enn det kan jeg ikke gjøre, mange av de er jo 18. Og hvis det står mellom meg og renholderne på hvem som skal rydde etter elevene, må jeg vel ærlig si at jeg syns det er renholderne. 

Renholderen har som jobb å vaske, så hvorfor det skal være renholderens ansvar å rydde "ditt kontor" skjønner jeg ikke. Det finnes ikke greit å gå fra grisete undervisningsrom, hverken for elever eller andre. Å argumentere med at elevene er over 18 er ikke noe poeng, tvert om. Voksne folk har ansvar, voksne folk tar ansvar og voksne folk skal ansvarliggjøres.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ansvar for klassen. Da har du også ansvar for at det blir ryddet. Om det er elevene eller læreren som rydder bryr jeg meg ikke om. Bare at det blir gjort. 

Litt rot tar vi selvfølgelig. Men når 30 stoler ikke er hengt opp på ett rom og vi må flytte på dem for å komme til, så vasker vi ikke. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller jo ingen rolle hva du synes, så lenge det ikke er deres joob. Ha litt respejt for jobben de gjør.

Skrevet

Jeg minner mine VGs elever på å rydde, men jeg går ikke etter dem altså. Jeg maser også. Men så mye mer enn det kan jeg ikke gjøre, mange av de er jo 18. Og hvis det står mellom meg og renholderne på hvem som skal rydde etter elevene, må jeg vel ærlig si at jeg syns det er renholderne

Hvorfor det? 

Anonymkode: 9bee3...757

Skrevet

Du har ansvar for klassen. Da har du også ansvar for at det blir ryddet. Om det er elevene eller læreren som rydder bryr jeg meg ikke om. Bare at det blir gjort. 

Litt rot tar vi selvfølgelig. Men når 30 stoler ikke er hengt opp på ett rom og vi må flytte på dem for å komme til, så vasker vi ikke. 

Du har helt rett. Det er klassen og læreren som ikke har gode nok rutiner/ledelse av klassen. 

Skrevet
12 minutter siden, steinbukk30 skrev:

Du har helt rett. Det er klassen og læreren som ikke har gode nok rutiner/ledelse av klassen. 

Eller skolen. F.eks. kan et klasserom være i bruk 1.-4. time en dag. Læreren kan få klassen til å rydde, og alt ser fint ut etterpå. Så er læreren ferdig med den klassen og skal ha en annen, og elevene går videre til sine klasserom for andre timer. I mellomtiden er det matfriminutt og så har mange en fritime eller to, og de velger det ledige klasserommet til å sitte i. Noen rydder ikke etter seg. Når dagen er ferdig er det rotete. Hvem har da ansvaret? Læreren som tross alt sørget for at det var ryddig da h*n gikk? Klassen? Nei, selvsagt er det de som roter, men det er ingen der for å passe på dem. Og da blir det for, da.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller skolen. F.eks. kan et klasserom være i bruk 1.-4. time en dag. Læreren kan få klassen til å rydde, og alt ser fint ut etterpå. Så er læreren ferdig med den klassen og skal ha en annen, og elevene går videre til sine klasserom for andre timer. I mellomtiden er det matfriminutt og så har mange en fritime eller to, og de velger det ledige klasserommet til å sitte i. Noen rydder ikke etter seg. Når dagen er ferdig er det rotete. Hvem har da ansvaret? Læreren som tross alt sørget for at det var ryddig da h*n gikk? Klassen? Nei, selvsagt er det de som roter, men det er ingen der for å passe på dem. Og da blir det for, da.

Ingen får sitte i klasseromme når det er friminutt. Og alle skal passe på at det er ryddet når dem er ferdig med timen/timene sine 

Skrevet

Jeg har respekt for renholdere, ikke misforstå. Jeg går forøvrig stort sett i fra rom i skikkelig stand. 
Det jeg mente var at hvis elevene ikke rydder, og det står mellom meg og renholderne, da mener jeg renholderne bør ta det. Den står jeg for. Ikke på noe vis, i noen form, står det i min arbeidsinstruks noe som helst om renhold eller opprydning. 

Ellers er jeg Forøvrig enig med hun over som antydet at foreldrene slipper for tidlig. Jeg har jobbet mange år i ungdomsskolen og foreldrene slipper alt der (noen til og med før). Dessuten mistenker jeg st mange slipper unna rydding hjemme. Da blir det sånn.  

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har respekt for renholdere, ikke misforstå. Jeg går forøvrig stort sett i fra rom i skikkelig stand. 
Det jeg mente var at hvis elevene ikke rydder, og det står mellom meg og renholderne, da mener jeg renholderne bør ta det. Den står jeg for. Ikke på noe vis, i noen form, står det i min arbeidsinstruks noe som helst om renhold eller opprydning. 

Ellers er jeg Forøvrig enig med hun over som antydet at foreldrene slipper for tidlig. Jeg har jobbet mange år i ungdomsskolen og foreldrene slipper alt der (noen til og med før). Dessuten mistenker jeg st mange slipper unna rydding hjemme. Da blir det sånn.  

Det står vel ikke noe i renholderene sin atbeidsinstruks om rydding heller, så da er vi vel like langt? Eller tenker du at de er så beslektet at renholderene burde gjøre det? Da tar sikkert du på deg forefallende arbeidsoppgaver som er beslektet med dine, men ikke er en del av srbeidsinnstruksen også? Selv om du da får mye mindre tid til å gjøre den jobben du skal gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...