Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #1 Skrevet 16. november 2019 Mannen min bidrar lite i og rundt hjemmet i form av opprydning og vanlige huslige ting. Vask av hus etc. Har og diverse boder og vaskerom som skulle hatt opprydning. Han gjør ingenting annet enn å drive på i fjos med sauer. Har egentlig ikke overtatt enda, men et odelsgutt. Prøver å spør om når det kan bli tid til å rydde i det og det rommet, men spør visst på feil måte slik at han mister lysten til å gjøre det (da er det på en måte hans ting som lager rot så han må være med). Jeg vasker heller ikke hus og klær fordi jeg har lyst, men fordi det er nødvendig . Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #2 Skrevet 16. november 2019 Kanskje. For noen funker en streik som øyeåpner. For andre ikke. Høres ut som dere trenger parterapi på fvk for å jobbe med kommunikasjonen. Anonymkode: bcf94...b8b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #3 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kanskje. For noen funker en streik som øyeåpner. For andre ikke. Høres ut som dere trenger parterapi på fvk for å jobbe med kommunikasjonen. Anonymkode: bcf94...b8b Vi går til terapi... Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #4 Skrevet 16. november 2019 Hvor store barn har dere? Kan du få barna med på laget til å fortelle mannen at alle må bidra? Anonymkode: 7384e...8ce
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #5 Skrevet 16. november 2019 Hva med å foreslå at dere setter dere ned og lager en plan for hva som skal gjøres før jul, inklusive arbeid i fjøs, på vanlig jobb, selskaper, rydding, dekkskift, vedlikehold, kjøring av unger, baking osv. Skriv ned alt i en kalender. (Hvis dere har sauer må daglig god behandling av dem ha første prioritet). Noter hvem som skalbgjøre hva og når. Anonymkode: 97a67...55d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #6 Skrevet 16. november 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å foreslå at dere setter dere ned og lager en plan for hva som skal gjøres før jul, inklusive arbeid i fjøs, på vanlig jobb, selskaper, rydding, dekkskift, vedlikehold, kjøring av unger, baking osv. Skriv ned alt i en kalender. (Hvis dere har sauer må daglig god behandling av dem ha første prioritet). Noter hvem som skalbgjøre hva og når. Anonymkode: 97a67...55d Han er da ikke et barn, han er en voksen mann. Man sitter da ikke å lager en slik liste til en som er voksen. Trolig hjelper det ikke heller, normale voksne folk liker å holde hus og hjem i orden. Når man ikke ser viktigheten av å rydde, vaske og holde i orden så er man en slubbert da. HI, jeg tror at dette er slik han er, selvsagt kan han forbedre seg men jeg har liten tro på det. Fortsett med terapi og håp han blir voksen. En streik tror jeg ikke hjelper, han bryr seg åpenbart ikke om å ha det rent og fint så streiken rammer deg mest, noe som bare vil føre til mer frustrasjon. Jeg hadde muligens valgt å kaste alt skrotet og rotet hans inn på ett rom og lukket døra, så fikk det være hans rot. Resten av huset hadde jeg holdt i orden så fikk det bare gro igjen fra gulv til tak på «rommet hans» Anonymkode: 5ba46...71d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #7 Skrevet 16. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er da ikke et barn, han er en voksen mann. Man sitter da ikke å lager en slik liste til en som er voksen. Trolig hjelper det ikke heller, normale voksne folk liker å holde hus og hjem i orden. Når man ikke ser viktigheten av å rydde, vaske og holde i orden så er man en slubbert da. HI, jeg tror at dette er slik han er, selvsagt kan han forbedre seg men jeg har liten tro på det. Fortsett med terapi og håp han blir voksen. En streik tror jeg ikke hjelper, han bryr seg åpenbart ikke om å ha det rent og fint så streiken rammer deg mest, noe som bare vil føre til mer frustrasjon. Jeg hadde muligens valgt å kaste alt skrotet og rotet hans inn på ett rom og lukket døra, så fikk det være hans rot. Resten av huset hadde jeg holdt i orden så fikk det bare gro igjen fra gulv til tak på «rommet hans» Anonymkode: 5ba46...71d Det er slik jeg delvis gjør det. Har lagt ting og gamle aviser og blader som han enda ikke har lest. Har fylt opp fire bæreposer, men de ligger å flyter på vårt rom... Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #8 Skrevet 16. november 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor store barn har dere? Kan du få barna med på laget til å fortelle mannen at alle må bidra? Anonymkode: 7384e...8ce Barna er 10, 8 og 5. Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #9 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er slik jeg delvis gjør det. Har lagt ting og gamle aviser og blader som han enda ikke har lest. Har fylt opp fire bæreposer, men de ligger å flyter på vårt rom... Anonymkode: 7ca61...a59 Har du et kott/rom/kjeller du kan gi til hans ting da? Kjøp noen billig metallhyller på Biltema og i hvert fall stable ting inn. Å kaste alt i en haug på gulvet er jo litt demonstrativt men få det vekk fra dine øyne i det daglige. Min mann er litt skrotnisse, men han er svært huslig og rydder og vasker. Vi er heldige og har stort hus så han har et roterom. Noen ganger brer han seg utover huset, når jeg får nok sanker jeg alt i sånne digre gjennomsiktige plastbokser fra europris og setter det på rommet hans. Han vet at når huset er fritt for rot har jeg fått nok og han vet at om han savner noe så er det i den boksen på rommet. Dette synes han er helt OK og han forsøker å ta seg sammen en tid når jeg har ryddet. Dette hadde nok kunnet ført til mye gnisninger om han ikke hadde vært så huslig ellers da. Viktigste for deg er at du føler trivsel hjemme, mannen er jeg redd du må lære deg å leve med. Han har sikkert noen gode egenskaper også? Eller er faktisk hele forholdet natta? Anonymkode: 5ba46...71d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #10 Skrevet 16. november 2019 Har han vanlig full jobb i tillegg til fjøs? I tilfelle syns jeg du burde gjøre mer inne i huset enn han gjør. Det er helt normalt at man på en gård hjelper til før man overtar gården, så du kan ikke forlange at han skal vente til han overtar. Antar også at du visste han hadde odel på gård da dere flyttet sammen. Uansett må dere snakke sammen å bli enige om hvordan dere skal ha det, men hvis du har forventing om at han skal ha full jobb og fjøs og i tillegg gjøre like mye som deg i huset, tror jeg du burde finne deg en annen mann, uten gård. Anonymkode: 2c3ed...464
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #11 Skrevet 16. november 2019 Er han en typisk arbes-kar? Kjerringa ordner heimen liksom. Anonymkode: 452ad...790
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #12 Skrevet 16. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han vanlig full jobb i tillegg til fjøs? I tilfelle syns jeg du burde gjøre mer inne i huset enn han gjør. Det er helt normalt at man på en gård hjelper til før man overtar gården, så du kan ikke forlange at han skal vente til han overtar. Antar også at du visste han hadde odel på gård da dere flyttet sammen. Uansett må dere snakke sammen å bli enige om hvordan dere skal ha det, men hvis du har forventing om at han skal ha full jobb og fjøs og i tillegg gjøre like mye som deg i huset, tror jeg du burde finne deg en annen mann, uten gård. Anonymkode: 2c3ed...464 Det har jeg ikke forventning om. Men da vi snakka om å overta gården så så han at det var ikke sikkert vi skulle ha dyr heller. Og nå så er det visst ikke snakk om noe annet og selvsagt skal vi det. Føler han har løyet fra begynnelsen. Men han gjør ingenting hjemme og heller ikke utendørs med ved, doping av plass og osv. Jeg har og jobb, ansvar ute og inne, gaver, handling, planlegging av jul, kakebaking, kjøring hit og dit av unger (han kjører ikke bil) og lista er uendelig lang. Går det ikke Ann å få hjelp og år på til at han ikke bil pga at jeg spør på feil måte (Det var ang rydding av en overfylt garasje og ved som står ute på plassen med presenning på fordi det ikke er plass i garasjen). Blir så motlaus. Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #13 Skrevet 16. november 2019 Soping av uteområde... Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 Han vil ikke fordi jeg spør på feil måte... Anonymkode: 7ca61...a59
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han vil ikke fordi jeg spør på feil måte... Anonymkode: 7ca61...a59 Han høres ut som en snurt tenåring. Det skal ikke være nødvendig at du ber en voksen mann på dine knær Anonymkode: 91c85...cd4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han høres ut som en snurt tenåring. Det skal ikke være nødvendig at du ber en voksen mann på dine knær Anonymkode: 91c85...cd4 Ja, det meiner jeg og. HI Anonymkode: 7ca61...a59
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 Be han om en konkret setning han kan akseptere da. Det kan jo faktisk være at han døler seg ydmyket av måten du spør på. Gi han ansvaret for problemet. «Ok, jeg skjønner at du ikke liker måten jeg spør deg på. Hvordan kan vi unngå problemet i fremtiden? Er det en løsning at du får rett og slett rydder uten at jeg minner deg på det? Hvordan har du tenkt å huske det, og hvilke løsning tenker du er ok dersom du glemmer det? Ettersom jeg ikke klarer å be deg på en måte du synes er akseptabel, trenger jeg en helt konkret setning jeg kan bruke» Da «tar du på deg skylden» for måten beskjeden blir gitt på, men gir han mer ansvar for å finne en løsning. Et annet argument er at det er «greit» at han ikke har lyst akkurat når du ber han om det, men det er et helt klart hint om at det må gjøres. Hvis han vil unngå å bli spurt på den måten er det lurt å gjøre det på eget initiativ før du spør igjen.
*Miss Marple* Skrevet 16. november 2019 #18 Skrevet 16. november 2019 Skaff en container og gi beskjed om at enten så fyller du den med alt du kommer over som ikke ligger der det skal, eller så får han sortere og kaste det han mener skal bort. Kort prosess.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #19 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Be han om en konkret setning han kan akseptere da. Det kan jo faktisk være at han døler seg ydmyket av måten du spør på. Gi han ansvaret for problemet. «Ok, jeg skjønner at du ikke liker måten jeg spør deg på. Hvordan kan vi unngå problemet i fremtiden? Er det en løsning at du får rett og slett rydder uten at jeg minner deg på det? Hvordan har du tenkt å huske det, og hvilke løsning tenker du er ok dersom du glemmer det? Ettersom jeg ikke klarer å be deg på en måte du synes er akseptabel, trenger jeg en helt konkret setning jeg kan bruke» Da «tar du på deg skylden» for måten beskjeden blir gitt på, men gir han mer ansvar for å finne en løsning. Et annet argument er at det er «greit» at han ikke har lyst akkurat når du ber han om det, men det er et helt klart hint om at det må gjøres. Hvis han vil unngå å bli spurt på den måten er det lurt å gjøre det på eget initiativ før du spør igjen. Takk, dette skal eg bruke. HI Anonymkode: 7ca61...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå