Gå til innhold

Framføring på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt i 6. klasse, og hans største skrekk i livet er framføring. Han er rett og slett livredd for det. Vi har øvd på forhånd hjemme, men han klarer det ikke når det kommer til stykket. Da har han hatt framføringen på eget rom, kun for lærer.

Dette blir det jo bare mer og mer av, så hvordan skal vi hjelpe han til å gjennomføre?

Anonymkode: dd0c9...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fotsett å øve til han kan det fremlengs, baklengs og i søvne.

La han øve forran besteforeldre, venner osv og ikke la ham slippe. Det er "bare" en treningssak. Alle synes det er ubeaglig. Det er lov å kaste opp av redsel først. Mestringsfølelsen når han gjør det er desto større.

I tillegg tror jeg det er viktig at fokuset er på gjennomføring, ikke at det skal være bra. Når dere snakker om andre er det det dere bør ha fokuset på, ikke om de var flinke eller ikke.

Anonymkode: 0d04b...4d4

Skrevet

Snakk med læreren, det er fullt mulig å få dette til men det må brukes litt tid.

Har selv en jente i 7.klasse og der har de hatt noen fremføringer i grupper, sånn at de som synes det å fremføre foran en klasse på 50 elever er helt uoverkommelig kanskje kan klare å fremføre for fire stykker, også økes gradvis størrelsen på gruppene.

På forrige foreldremøte kunne læreren fortelle at den uken hadde ei i klassen som var veldig redd for å snakke i store forsamlinger først fremfør foran læreren og 4-5 elever. Det gikk kjempebra og tilbakemeldingene på det hun hadde laget var veldig fine, da turte hun å fremføre for halve klassen, altså over 20 elever. Det var et stort fremskritt og hun var så stolt, og det var læreren også. Denne jenta hadde aldri fremført for så mange før.

Aner ikke hvem det var da, men budskapet kom frem på foreldremøtet, det man jobber med, det klarer man veldig ofte etterhvert.

Anonymkode: 17eca...96e

Skrevet

Det er bare å øve videre. Etter hvert klarer han kanskje å framføre sammen med en gruppe han er med i, eller framfor en liten gruppe. Ellers er det ikke krise, altså. Jeg har elever som går vg3 på VGS, og som fortsatt må framføre bare foran meg. Det er som regel et par sånne elever hvert år. Noen av dem takler framføringer når de er en av flere på en gruppe og fremføringen ikke blir vurdert. Vi bruker også en del video, altså at elevene våre framfører framfor et kamera og sender videofilen til oss. 

Anonymkode: 2bd29...af6

Skrevet

Heldigvis skal ikke alle stå foran folk å snakke på jobb heller. Men i mange sammenhenger er det lurt å takle det. Men da får man som oftest snakke om noe man kan, f. eks. som trener i idrett. Det er mange viktige jobber og yrker for de som ikke takler denne utfordringen også. Kanskje er det for stort fokus på fremføring og for lite fokus på annet som er like viktig senere i livet i skolen?

Anonymkode: 736b2...420

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis skal ikke alle stå foran folk å snakke på jobb heller. Men i mange sammenhenger er det lurt å takle det. Men da får man som oftest snakke om noe man kan, f. eks. som trener i idrett. Det er mange viktige jobber og yrker for de som ikke takler denne utfordringen også. Kanskje er det for stort fokus på fremføring og for lite fokus på annet som er like viktig senere i livet i skolen?

Anonymkode: 736b2...420

Det er som du sier ikke sånn at alle trenger å fremføre foran en hel gjeng på jobb, men det er fint å takle det.

Mange ting som sammen er med på å trygge barna, og et godt klassemiljø er faktisk veldig viktig. Det å ikke bli ledd av, det å respektere hverandre når de står der fremme, sørge for at barna føler seg trygge er viktig. Både lærere og foreldre kan gjøre en jobb her, snakk om det, sørg for å oppdra barna deres til å bli gode lyttere når noen har noe å si.

Tenk hvor godt det er å tørre si meningen sin både på jobbmøter, på foreldremøter osv som voksen, og hvor vondt det er å sitte stille og ikke tørre si hva man mener...

Så fint at dere fokuserer på å komme over denne frykten synes jeg.

Anonymkode: 17eca...96e

Skrevet

Muntlig kommunikasjon er heldigvis høyt prioritert i skolen i dag. Enten han får seg et yrke, en hobby, eller rett og slett trenger å øve på snakke i en forsamling er dette kjempeviktig. Ellers vil han ikke lære seg å si ifra og bli lyttet til.

øve øve øve....

Anonymkode: d09e8...708

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt i 6. klasse, og hans største skrekk i livet er framføring. Han er rett og slett livredd for det. Vi har øvd på forhånd hjemme, men han klarer det ikke når det kommer til stykket. Da har han hatt framføringen på eget rom, kun for lærer.

Dette blir det jo bare mer og mer av, så hvordan skal vi hjelpe han til å gjennomføre?

Anonymkode: dd0c9...193

Få hjelp fra skolen ? Er et team der som kan skolevegring. 

Anonymkode: a4dbd...841

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare å øve videre. Etter hvert klarer han kanskje å framføre sammen med en gruppe han er med i, eller framfor en liten gruppe. Ellers er det ikke krise, altså. Jeg har elever som går vg3 på VGS, og som fortsatt må framføre bare foran meg. Det er som regel et par sånne elever hvert år. Noen av dem takler framføringer når de er en av flere på en gruppe og fremføringen ikke blir vurdert. Vi bruker også en del video, altså at elevene våre framfører framfor et kamera og sender videofilen til oss. 

Anonymkode: 2bd29...af6

Dette. ☝️ ☝️ 

Anonymkode: 6ee2f...232

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...