Gå til innhold

Ny i jobb som barnehagelærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå snart ferdig med barnehagelærer utdanningen, og ønsker å lese litt om hvordan dere oppfattet de første ukene i ny jobb, som pedagogisk leder eller barnehagelærer. Jeg er fult klar over at utdanningen skal ta til rette for hvordan det er å jobbe, samt danne erfaringer - men praksis er ikke det samme som å faktisk jobbe i barnehage. 

Jeg har snakket litt med veileder, men hun startet å jobbe for en del år siden, og mener selv mye er endret. Jeg håper bare ikke jeg går på en smell. Jeg har heller ingen erfaring fra barnehagen for utenom praksis. Jeg studerer for øyeblikket på en annen plass enn der jeg opprinnelig er fra, jeg ble tilbudt jobb her etter endt utdanning, og da ville jeg være mer kjent med arbeidsplassen og rutiner - men jeg ønsker å flytte tilbake med engang, så jeg blir å være på en helt ny arbeidsplass.

Når du startet å jobbe i barnehagen etter endt utdanning, startet du rett på som pedagogisk leder, eller barnehagelærer (pedagogisk leder 2)? Hvilke forskjeller var det fra å være i praksis til å faktisk jobbe? 

Anonymkode: 2e1ce...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg å starte som barnehagelærer (2). Det er fint å få et oar år på å bli kjent med alle sidene av jobben, før du sitter med hovedansvaret selv. 

Mange går rett ut i en ped.lederstilling, og det går selvfølgelig bra for de aller fleste. Gjorde det selv. Flyttet i tillegg 200 mil hjemmefra. Det var et tøft førsteår, men lærte urolig mye. Både om jobben og ikke minst meg selv. Sett tilbake ville jeg ikke gjort noe annerledes, men jeg hadde 5 års erfaring fra bhg før jeg begynte på studiet. Det hjalp nok litt.