Gå til innhold

Ny i jobb som barnehagelærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå snart ferdig med barnehagelærer utdanningen, og ønsker å lese litt om hvordan dere oppfattet de første ukene i ny jobb, som pedagogisk leder eller barnehagelærer. Jeg er fult klar over at utdanningen skal ta til rette for hvordan det er å jobbe, samt danne erfaringer - men praksis er ikke det samme som å faktisk jobbe i barnehage. 

Jeg har snakket litt med veileder, men hun startet å jobbe for en del år siden, og mener selv mye er endret. Jeg håper bare ikke jeg går på en smell. Jeg har heller ingen erfaring fra barnehagen for utenom praksis. Jeg studerer for øyeblikket på en annen plass enn der jeg opprinnelig er fra, jeg ble tilbudt jobb her etter endt utdanning, og da ville jeg være mer kjent med arbeidsplassen og rutiner - men jeg ønsker å flytte tilbake med engang, så jeg blir å være på en helt ny arbeidsplass.

Når du startet å jobbe i barnehagen etter endt utdanning, startet du rett på som pedagogisk leder, eller barnehagelærer (pedagogisk leder 2)? Hvilke forskjeller var det fra å være i praksis til å faktisk jobbe? 

Anonymkode: 2e1ce...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg å starte som barnehagelærer (2). Det er fint å få et oar år på å bli kjent med alle sidene av jobben, før du sitter med hovedansvaret selv. 

Mange går rett ut i en ped.lederstilling, og det går selvfølgelig bra for de aller fleste. Gjorde det selv. Flyttet i tillegg 200 mil hjemmefra. Det var et tøft førsteår, men lærte urolig mye. Både om jobben og ikke minst meg selv. Sett tilbake ville jeg ikke gjort noe annerledes, men jeg hadde 5 års erfaring fra bhg før jeg begynte på studiet. Det hjalp nok litt. 

Praksis gir en liten forsmak på jobben, men den er mye mer krevende enn man kanskje tror. Det tar tid å komme inn i rutiner, tradisjoner, bli kjent med barn, foreldre og kolleger. Et godt tips er å lære barnas navn fort også lære foreldres navn. Det viser en interesse og respekt for alle. Det er ikke noe hyggelig å være «mammaen/pappaen til Erik» i 2 år. Jeg vil også tipse om å la de fleste ønsker om endring av ulike ting i bhg, vente det første året. Bruk heller tiden til å komme inn i jobben, i stedet for å prøve å sette «ditt» preg på tingene. Mange medarbeidere er ikke så altfor glade i nyutdannede som kommer og skal endre ting med én gang. Ellers kommer det meste av seg selv. Du har jo valgt utdannelsen av en grunn og bestått alle praksiser. 

Det er en utrolig givende jobb! Lykke til.

Anonymkode: ce6f5...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nyutdannet rett inn i en pedleder stilling i en helt nyoppstartet barnehage, hvor alle barnehagelærere var pedledere, iingen førskolelærer 2. Så alt var nytt, ingen kjente hverandre. Jeg jobbet på gruppe sammen med en annen pedleder og vi hadde samme ansvar, det å jobbe tett sammen med en annen pedagog var for meg som helt nyutdannet veldig trygt. Jeg hadde alltid noen å diskutere ting med, vi skrev planer sammen osv. Så jeg vil anbefale deg å ikke starte rett på som enslig pedleder hvis du kan unngå det. Heller enten som en av to pedledere, eller som barnehagelærer 2.

Jeg hadde jobbet litt som vikar etter at jeg var ferdig utdannet, før jeg begynte i første faste jobb. Før jeg begynte utdannelsen hadde jeg ikke satt mine bein i en barnhage. Så jeg var egentlig så godt som grønn, når jeg begynte i jobben min.

Anonymkode: e6f47...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...