Gå til innhold

Må man virkelig forklare andre alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi begynne å tenke sån er det veldig øite vi egentlig har noe med. 

Jeg tror vi som mennesker har det mye bedre med venner og bekjente. Vi trenger å vite stort og smått om andre for å vurdere hvem vi kan stole på, hvem vi vil bruke tid på, hvem som kan hjelpe oss i en krise osv. 

Anonymkode: 952d5...5d0

Hvis en tredjepart overhører denne samtalen med tanken «hvem kan jeg stole på, hvem vil jeg bruke tid på, hvem kan hjelpe meg i en krise» i hodet; hvem tenker du kommer mest fordelaktig ut? Moren som verner om sin datters integritet, eller hun som åpenbart er ute etter sladder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke forutsetninger for å foreta en god tolkning av noe med den innstillingen, selv om oppdølgningsspørsmål er bra. Du må også klare å sette deg inn i problemstillinger som er fjernt fra egne erfaringer og egne livsbetingelser. 

Anonymkode: bd844...38c

Alle må tolke alt. Det gjør du også. Om du ikke er oppmerksom på det øker det daren for å tolke feil.

Når man snakker med andre mennesker må man gjøre en avveining om hvor mye man vil dele. Jo mer du deler jo bedre blir generelt tolkningen. Hvis folk tolker det du sier feil er det du selv som ikke har utrykt deg tydelig nok.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Hvis en tredjepart overhører denne samtalen med tanken «hvem kan jeg stole på, hvem vil jeg bruke tid på, hvem kan hjelpe meg i en krise» i hodet; hvem tenker du kommer mest fordelaktig ut? Moren som verner om sin datters integritet, eller hun som åpenbart er ute etter sladder?

Hvorfor tror du noen er ute etter sladder og hbordan skal tredjepart vite at mor forsøker å beskytte sin datters integritet? Her tillegger du den ene parten negative og den andre parten positive motiver bare ut fra dine egne fordommer, akkurat slik den ene moren ble beskylt for å gjøre i eksempelet.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1. ikke del ditt barna private problemer med alle.

2. Sorg for at barnet ditt gjør leksene sine

Anonymkode: 6c8c3...a18

Hun skal sørge for å holde seg til avtalen hun har med skolen angående lekser ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. ikke del ditt barna private problemer med alle.

2. Sorg for at barnet ditt gjør leksene sine

Anonymkode: 6c8c3...a18

1. Det er nettopp det jeg prøver på.

2. Nei, jeg forholder meg til det jeg vet og handler deretter. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Det er nettopp det jeg prøver på.

2. Nei, jeg forholder meg til det jeg vet og handler deretter. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er i stor grad ut fra svaret ditt på sprs #2 som gir grobunn til tolkninger. Når du skriver det slik så sier fremstår det som ett valg du har tatt. Ikke ett valg i samarbeid med skolen. Da får jeg personlig litt assosiasjoner til «mammaen til Bønna»...

http://www.piasverden.com/2012/08/infoskriv-til-lreren.html?m=1

Anonymkode: b78d3...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i stor grad ut fra svaret ditt på sprs #2 som gir grobunn til tolkninger. Når du skriver det slik så sier fremstår det som ett valg du har tatt. Ikke ett valg i samarbeid med skolen. Da får jeg personlig litt assosiasjoner til «mammaen til Bønna»...

http://www.piasverden.com/2012/08/infoskriv-til-lreren.html?m=1

Anonymkode: b78d3...20f

Er det så merkelig at foreldre tar valg etter hva som er best for sitt barn? Jeg informerte skolen om at vi ønsket leksefritak. Når jeg kom med det ønsket så hørte skolen på våre synspunkter og ville gjerne være med på det. Vi foreldre ser jo best hvordan hjemmearbeid påvirker våre barn . Noen barn har behov for å skille hjemmelivet og skolelivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i stor grad ut fra svaret ditt på sprs #2 som gir grobunn til tolkninger. Når du skriver det slik så sier fremstår det som ett valg du har tatt. Ikke ett valg i samarbeid med skolen. Da får jeg personlig litt assosiasjoner til «mammaen til Bønna»...

http://www.piasverden.com/2012/08/infoskriv-til-lreren.html?m=1

Anonymkode: b78d3...20f

Nå har jeg jo svart ganske ettertrykkelig i denne tråden at det er grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, det burde ikke være nødvendig å gjenta det på side 3. Jeg tenker heller at å komme med kommentaren så langt ut i tråden vitner om at vedkommende ikke har forstått at det nettopp ikke er snakk om er valg vi har tatt.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her må nok heller du tenke over om du kan svare på en mer diffus måte heller enn å tro at du kan oppdra voksne folk. 

I en spontan samtale er det ikke alltid like lett å vite hva man bør si, og hvis du sier at jenta ikke gjør lekser - punktum - så er det ikke rart at man blir litt perpleks og stiller et spørsmål. Men du vet at spørsmålet kan komme og har dermed sjans til å forbedre svar. 

En samtale er ikke statisk og man kan ikke forvente at andre reagerer slik man selv kanskje hadde gjort. 

Anonymkode: d241e...779

Nettopp, sånn er det. Når HI svarer at "Jeg vet ikke, vi har ikke gjort lekser på lenge" er det etter min oppfatning et svar som det hører med et oppfølgingsspørsmål på. Jeg ville følt at HI ville at jeg skulle spørre.

Hadde HI svart noe sånn som "Jeg vet ikke for vi har en avtale om at vi ikke gjør leksene for tida" så er det noe helt annerledes. Selv om forskjellen ikke er så stor. 

Anonymkode: c6136...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg jo svart ganske ettertrykkelig i denne tråden at det er grunner til at leksene ikke alltid blir gjort, det burde ikke være nødvendig å gjenta det på side 3. Jeg tenker heller at å komme med kommentaren så langt ut i tråden vitner om at vedkommende ikke har forstått at det nettopp ikke er snakk om er valg vi har tatt.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Jeg er fullstendig klar over hva du har svart på de tre sidene. Men, allerede i hovedinnlegget ditt forteller du at det er dette du svarer når du har fått spørsmål ang leksene til barne ditt.
 

Jeg har svart deg tidligere at ønsker ikke du å få oppfølgingsspørsmål så bør du omformulere svaret ditt. Det svaret jeg kom meg her var mer en oppfølging av det ved å poengtere hvordan svaret ditt oppfattes.

Anonymkode: b78d3...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullstendig klar over hva du har svart på de tre sidene. Men, allerede i hovedinnlegget ditt forteller du at det er dette du svarer når du har fått spørsmål ang leksene til barne ditt.
 

Jeg har svart deg tidligere at ønsker ikke du å få oppfølgingsspørsmål så bør du omformulere svaret ditt. Det svaret jeg kom meg her var mer en oppfølging av det ved å poengtere hvordan svaret ditt oppfattes.

Anonymkode: b78d3...20f

Og jeg har også takket for innspill til hvordan jeg kan svare på en annen måte, noe jeg tar med meg videre. Jeg forstår bare ikke poenget med "sørg for at barnet ditt gjør leksene"-kommentaren. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg har også takket for innspill til hvordan jeg kan svare på en annen måte, noe jeg tar med meg videre. Jeg forstår bare ikke poenget med "sørg for at barnet ditt gjør leksene"-kommentaren. 

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Jeg har ikke skrevet noen plass at du skal sørge for at barnet ditt skal gjøre lekser. Jeg har bare skrevet at jeg anbefaler å formulere deg annerledes hvis du ikke ønsker spekulasjoner. 

Anonymkode: b78d3...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du noen er ute etter sladder og hbordan skal tredjepart vite at mor forsøker å beskytte sin datters integritet? Her tillegger du den ene parten negative og den andre parten positive motiver bare ut fra dine egne fordommer, akkurat slik den ene moren ble beskylt for å gjøre i eksempelet.

Anonymkode: 952d5...5d0

Fordi alle med et snev av antenner forstår at dette ikke er noe de har noe med. Lekser avtales mellom eleven og skolen, med foreldres innspill. Dersom årsaken til at leksene ikke gjøres er at eleven ikke «gidder» er det opp til læreren å ta tak, ikke til vilkårlige foreldre i klassen. Dessuten bør man anta at det er gode grunner, og ikke vrangvilje, som ligger til grunn. Andre foreldre har ingenting de skulle ha sagt, og dermed ingen rett til å holdes informert. De vil uansett ikke kunne gjøre noe fra eller til, utover å spre sladder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er det så merkelig at foreldre tar valg etter hva som er best for sitt barn? Jeg informerte skolen om at vi ønsket leksefritak. Når jeg kom med det ønsket så hørte skolen på våre synspunkter og ville gjerne være med på det. Vi foreldre ser jo best hvordan hjemmearbeid påvirker våre barn . Noen barn har behov for å skille hjemmelivet og skolelivet. 

Nå tar du høyde for at alle foreldre er like informerte og tar riktige og gode valg, sånn er det jo ikke

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå tar du høyde for at alle foreldre er like informerte og tar riktige og gode valg, sånn er det jo ikke

Anonymkode: b2af9...5c2

Stort sett så gjør foreldre den beste jobben de kan for sine egne barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Stort sett så gjør foreldre den beste jobben de kan for sine egne barn 

Det er ekstremt naivt å tro

Anonymkode: b2af9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Fordi alle med et snev av antenner forstår at dette ikke er noe de har noe med. Lekser avtales mellom eleven og skolen, med foreldres innspill. Dersom årsaken til at leksene ikke gjøres er at eleven ikke «gidder» er det opp til læreren å ta tak, ikke til vilkårlige foreldre i klassen. Dessuten bør man anta at det er gode grunner, og ikke vrangvilje, som ligger til grunn. Andre foreldre har ingenting de skulle ha sagt, og dermed ingen rett til å holdes informert. De vil uansett ikke kunne gjøre noe fra eller til, utover å spre sladder. 

Du kunne ikke tenke deg at denne moren ønsket fritak for lekser for sitt eget barn og ville forhøre seg om hva som skulle til for å få det eller hvordan det fungerte? Du går rett i samme felle selv og bare antar at dette dreier seg om en sladrekjærring som ikke har noe behov for å vite. Du tolker samtalen ut fra dine erfaringer og hvordan du selv tenker.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne ikke tenke deg at denne moren ønsket fritak for lekser for sitt eget barn og ville forhøre seg om hva som skulle til for å få det eller hvordan det fungerte? Du går rett i samme felle selv og bare antar at dette dreier seg om en sladrekjærring som ikke har noe behov for å vite. Du tolker samtalen ut fra dine erfaringer og hvordan du selv tenker.

Anonymkode: 952d5...5d0

Nei, fordi hi skriver at hun «helt tydelig avviser videre samtale».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Nei, fordi hi skriver at hun «helt tydelig avviser videre samtale».

"Jeg vet ikke, xxx har ikkegjort lekser på en stund nå" er ikke å avvise videre samtale helg tydelig.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg vet ikke, xxx har ikkegjort lekser på en stund nå" er ikke å avvise videre samtale helg tydelig.

Anonymkode: 952d5...5d0

Jeg avviste samtalen etterpå ved å si at det er sånn det er i en avvisende tone. Det står også i hovedinnlegget, likevel kom det flere spørsmål. Nå har jeg lært at jeg må være enda mer tydelig og vise til avtale med skolen. Jeg synes likevel ikke det er greit å grave videre i andre sine saker når man tydelig blir avvist.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg avviste samtalen etterpå ved å si at det er sånn det er i en avvisende tone. Det står også i hovedinnlegget, likevel kom det flere spørsmål. Nå har jeg lært at jeg må være enda mer tydelig og vise til avtale med skolen. Jeg synes likevel ikke det er greit å grave videre i andre sine saker når man tydelig blir avvist.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Problemet er nok at det du følte var en tydelig avvisning ikke ble oppfatt sån. Det er i utgangspunktet din oppgave å være tydelig nok. Folk misforstår normat sett ikke slikt med vilje.

Anonymkode: 952d5...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg avviste samtalen etterpå ved å si at det er sånn det er i en avvisende tone. Det står også i hovedinnlegget, likevel kom det flere spørsmål. Nå har jeg lært at jeg må være enda mer tydelig og vise til avtale med skolen. Jeg synes likevel ikke det er greit å grave videre i andre sine saker når man tydelig blir avvist.

HI

Anonymkode: d4f79...b39

Det er da voldsomt sosialt inkompetent.

Anonymkode: 19e99...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg vet ikke, xxx har ikkegjort lekser på en stund nå" er ikke å avvise videre samtale helg tydelig.

Anonymkode: 952d5...5d0

Igjen: HI skriver (litt lenger ut i tråden) at hun «helt tydelig avviser videre samtale». Det er et direkte sitat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har all rett til å verne om privatlivet til din datter, men tenker du da heller ikke trenger å utlevere at hun ikke gjør lekser. Det er typisk en sånn opplysning som, for ungene i alle fall, kan fremstå skikkelig urettferdig, og føre til masse spekulasjoner om klassekameratene får vite bare det og ingenting annet. 

Jeg ville forsøkt å svare mer diffust i stedet for direkte avvisende. Dessverre har ikke alle antennene på rette plassen, og jeg tror du potensielt kan bidra til spekulasjoner dersom du sier A, men ikke B.
 

Som sagt, jeg er helt på din side. Din datter er heldig som har en mor som ikke diskuterer vanskene hennes med kreti og pleti, men jeg ville om mulig også unnlatt å si «A». 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...