Gå til innhold

Når er det greit å komme hjem fra julebord?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboern min har vært på julebord. Jeg vet fra tidligere år at deres julebord er en tradisjonell fyllefest, og det er jo greit. Han er en voksen mann og tar vare på seg selv. 

Det jeg derimot ikke synes er greit, det er at klokken 07.15 kommer møtende mot meg som skal følge barna i barnehagen. Det synes jeg ikke er greit. Dette konfronterte jeg han med, at jeg mener han kan klare å komme seg hjem før ungene har står opp. Han kom selvfølgelig med en lang forklaring, og det er jo greit at man blir sittende å prate osv. Men se nå og kom deg hjem før klokken 06.00... Han mener det ikke skal ha noe å si for meg, men jo det har. Jeg synes det er oppriktig flaut at han kommer gående i dress klokken 07.15. Ikke bare møter han oss, men resten av nabolaget som er i fullgang med å komme seg på jobb osv. 

Til slutt mestrer han å si han ikke gidder det her noe mer, altså julebord. Så fra neste år skal han ikke på julebord kun fordi jeg konfronterte han med han kom hjem så sent... Plutselig er det min feil. Plutselig står jeg der med skylda for at han ikke skal på julebord igjen. Fader altså. Måtte bare inn å tømme litt frustrasjon. 

Anonymkode: 486fb...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet. Han er påkledd, oppegående og det var avtalt/implisitt at du tok barna i dag. Da er resten snerping. 

Anonymkode: e22b2...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden? Julebord er en såpass sjelden affære at det umulig kan være et problem..

Anonymkode: cdf14...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du overdriver. Som du selv sier, han er en voksen mann. Du er ikke mora hans og om han vil komme hjem til den tiden gjør han det. Virker ikke som han kom krabbene og dritings og snøvla mot ungene heller så ser virkelig ikke problemet

Anonymkode: c7d38...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer han ravende hjem rett foran barna hadde jeg reagert. Da hadde jeg bedt han komme før de stod opp eller etter at de var på skolen. Det gjør jo ingenting om han kommer sent hjem/ikke kommer hjem før ut på neste dag. Om jeg var nabo hadde jeg heller ikke reagert. Om jeg hadde tenkt noe var det at han hadde vært på en kjekk fest :)   

Anonymkode: 1f354...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr du deg om hva andre tenker ? Flaut at noen ser mannen din i dress på morgenen ? Er du ikke voksen? Ikke bry deg om naboen. 

Jeg hadde smilt og tenkt at det er moro. Kjipt at du skal ødelegge det. 

Anonymkode: ad1f4...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør være hjemme før du har andre avtaler og ederu og våken før du skal på jobb eller kjøre bil. Om naboe eller ungene ser deg i pentøyetvgjør ikke noe.

Anonymkode: 2349f...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom han full hjem så ungene så han?

Om ikke skjønner jeg ikke hva du bråker om. At ungene ser pappa i dress er da ikke noe problem, er jo bare å si at han overnattet der festen var og kom hjem på morgenen, ungene reagerer da ikke på sånt.

Og naboene, herlighet, hvor gammel er du? Vi bryr oss da ikke om hva naboene tenker, og mest sannsynlig vil de ikke tenke noe i det hele tatt på å se han i dress på morgenen. Jeg hadde ihverfall ikke tenkt noe spesielt om jeg så en av naboene her i dress kl 7 om morgenen, mest sannsynlig ville jeg trodd de var kledd for et møte og hadde jeg visst de kom hjem fra julebord ville jeg smilt og tenkt at det må ha vært et morsomt julebord.

Anonymkode: 80d7b...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG hadde reagert om mannen kom dinglende hjem fra fest på en hverdag, men resten av huset og nabolaget gjorde seg klare til å dra på jobb, skole og barnehage. JEG mener at man som foreldre burde være anstendig nok til å komme seg hjem før ungene står opp. Dersom dette er helt umulig kan man hode seg unna til ungene har reist i barnehage og på skole.

Det er forsåvidt ikke noe problem at festen varer lenge, men det handler om hvilket inntrykk man gir/skaper ovenfor barna. Er det greit å komme hjem kl 07 bare fordi det er barnehagebarn? Hva om det er barneskolebarn eller ungdommer? Hadde vurderingen vært annerledes da?

At han ikke gidder å dra på julebord noe mer dersom han ikke kan komme dinglende hjem akkurat når det måtte passe HAN er en barnslig holdning!

Anonymkode: 3c4d2...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle støtte. Såpass hensyn bør en familiefar ta. Flott hvis han ikke går på fyllefest neste år!

Anonymkode: a9ed0...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt hvordan formen var?

Var han fortsatt synlig beruset syns jeg han burde holdt seg unna til barna var ute av huset om han ikke klarte å komme seg hjem før de våknet. 

Men var formen fin og det bare er at tydligvis kom rett fra fest hadde jeg ikke brydd meg. Hva naboene tenker er min siste bekymring. 

Anonymkode: 3d597...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samboern min har vært på julebord. Jeg vet fra tidligere år at deres julebord er en tradisjonell fyllefest, og det er jo greit. Han er en voksen mann og tar vare på seg selv. 

Det jeg derimot ikke synes er greit, det er at klokken 07.15 kommer møtende mot meg som skal følge barna i barnehagen. Det synes jeg ikke er greit. Dette konfronterte jeg han med, at jeg mener han kan klare å komme seg hjem før ungene har står opp. Han kom selvfølgelig med en lang forklaring, og det er jo greit at man blir sittende å prate osv. Men se nå og kom deg hjem før klokken 06.00... Han mener det ikke skal ha noe å si for meg, men jo det har. Jeg synes det er oppriktig flaut at han kommer gående i dress klokken 07.15. Ikke bare møter han oss, men resten av nabolaget som er i fullgang med å komme seg på jobb osv. 

Til slutt mestrer han å si han ikke gidder det her noe mer, altså julebord. Så fra neste år skal han ikke på julebord kun fordi jeg konfronterte han med han kom hjem så sent... Plutselig er det min feil. Plutselig står jeg der med skylda for at han ikke skal på julebord igjen. Fader altså. Måtte bare inn å tømme litt frustrasjon. 

Anonymkode: 486fb...11a

Hva er problemet? Det et du som lager kvalme her. 

Anonymkode: 680bd...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har min fulle støtte. Såpass hensyn bør en familiefar ta. Flott hvis han ikke går på fyllefest neste år!

Anonymkode: a9ed0...9f7

Seriøst! WTF! 

Anonymkode: 680bd...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboern min har vært på julebord. Jeg vet fra tidligere år at deres julebord er en tradisjonell fyllefest, og det er jo greit. Han er en voksen mann og tar vare på seg selv. 

Det jeg derimot ikke synes er greit, det er at klokken 07.15 kommer møtende mot meg som skal følge barna i barnehagen. Det synes jeg ikke er greit. Dette konfronterte jeg han med, at jeg mener han kan klare å komme seg hjem før ungene har står opp. Han kom selvfølgelig med en lang forklaring, og det er jo greit at man blir sittende å prate osv. Men se nå og kom deg hjem før klokken 06.00... Han mener det ikke skal ha noe å si for meg, men jo det har. Jeg synes det er oppriktig flaut at han kommer gående i dress klokken 07.15. Ikke bare møter han oss, men resten av nabolaget som er i fullgang med å komme seg på jobb osv. 

Til slutt mestrer han å si han ikke gidder det her noe mer, altså julebord. Så fra neste år skal han ikke på julebord kun fordi jeg konfronterte han med han kom hjem så sent... Plutselig er det min feil. Plutselig står jeg der med skylda for at han ikke skal på julebord igjen. Fader altså. Måtte bare inn å tømme litt frustrasjon. 

Anonymkode: 486fb...11a

Hvem i alle dager har julebord på en hverdag?

Anonymkode: 9f94f...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt eller for meg? Jeg synes jeg er ekstremt seint hjemme når jeg kommer hjem i 2-tiden. Mannen min er også sånn. Det var en gang han kom 3.30, og da var jeg ordentlig bekymret for ham. Vi er begge sånne som ikke liker å drikke oss full og som begge er enige i at vi kommer ikke hjem til et hus med barn i dersom vi skulle bli full, spesielt ikke dersom de er våken. Normalen for oss begge er å komme hjem i 1-tiden sånn passe brisen. Andre får finne ut hvordan det funker best for dem.

Anonymkode: 5f5ae...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvem i alle dager har julebord på en hverdag?

Anonymkode: 9f94f...308

Når jeg jobbet på hotell så hadde vi det på søndag. Da hadde de fleste fri 

Anonymkode: f56b4...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du irritert fordi han kom sent hjem, mens familie og naboer er klar for ny dag? Eller er du irritert fordi dette er nok en fest der han kommer hjem alt for seint? En gang i året går fint, hver helg? Da er det på tide å bli voksen. 

Anonymkode: 9f30a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han var synlig beruset hadde jeg ikke likt at han kom akkurat når barna er på vei ut døra. Det er vel ikke krise, men litt unødvendig. Om han bare var litt påvirket hadde jeg sagt til barna at han var trøtt etter å ha vært våken på fest hele natta så nå må han få legge seg og sove.

Jeg er veldig for at man har klare avtaler, og å f eks ha en avtale at om man fester igjennom kommer man hjem før kl 6 eller overnatter hos en kompis av hensyn til familien er ikke veldig strengt på noen måte. 

Jeg tror dere begge har gjort litt vel mye drama ut av dette. La saken ligge til neste år. Når det nærmer seg kan du jo foreslå at han avtaler overnatting hos en kompis. Så kan dere begge slappe av. Han kan feste og prate uten begrensning og du kan slappe av uten å måtte forvente å plutselig måtte ta deg av en drukken mann midt i frokosten. Problem løst.

Naboene bryr jeg meg ikke med.

 

Anonymkode: 12860...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diskusjonen hadde jeg også før. Helt greit å være på julebord og komme hjem full, MEN da får han også komme seg i seng før ungene står opp og holde seg i den senga til han er oppegående nok til å være en forelder. Har en barn i hus, så må en faktisk handle deretter. Har en ordnet barnevakt slik at ungene ikke ser eller en må være forelder før en er edru nok så er det en annen sak. 

Og ja, mange sier at det ikke gjør noen skade at unger se foreldre drikke eller er fulle, men det er faktisk de gangene når foreldre er mer fulle eller gjør noe som er veldig ulikt de som ungene husker best. Jeg syns det er helt greit å drikke selv med ungene hjemme, men jeg er vist så kjip at jeg mener det skal stoppe etter det ene glasset med vin. Skal jeg bli full, så skaffes det barnevakt slik at jeg kan ta en rolig morgen i pysj dagen etter. 

Anonymkode: 8bb69...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var merkbart beruset da du og barna møtte ham, er det ikke ok.

Hvis han skulle videre på jobb den dagen, eller hadde andre forpliktelser som han måtte droppe fordi han var full/bakfull, er det ikke ok.

Hvis dette er noe han gjør ofte/jevnlig, og det går ut over deg/barna/feriedagene han har tilgjengelig/avtaler dere har gjort e.l., er det ikke ok.

Dersom det er avtalt dere i mellom at det er ok å feste hele natten, dere har avtalt hva han ev. skal gi av beskjed om hvor han er og hvordan han kommer seg hjem, og det er ok at han bruker en feriedag/avspaseringstimer på å sove ut rusen/komme seg dagen etter, så er det ok i mine øyne. Mannen min er ute ca. én gang hver tredje år og har vært ute til ca. 4, kastet opp i snøen, og endt opp med å sove over hos en kompis. Men det har vært avtalt at han skulle ta en fest, han holdt meg sånn noenlunde informert (så jeg ikke ble bekymret for ham), og vi hadde avtalt at han skulle ha fri dagen etter. Da er det selvfølgelig greit.

Dere må snakke sammen og bli enige om hva som er ok for dere, og så må dere begge følge det.

Anonymkode: 234e2...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Samboern min har vært på julebord. Jeg vet fra tidligere år at deres julebord er en tradisjonell fyllefest, og det er jo greit. Han er en voksen mann og tar vare på seg selv. 

Det jeg derimot ikke synes er greit, det er at klokken 07.15 kommer møtende mot meg som skal følge barna i barnehagen. Det synes jeg ikke er greit. Dette konfronterte jeg han med, at jeg mener han kan klare å komme seg hjem før ungene har står opp. Han kom selvfølgelig med en lang forklaring, og det er jo greit at man blir sittende å prate osv. Men se nå og kom deg hjem før klokken 06.00... Han mener det ikke skal ha noe å si for meg, men jo det har. Jeg synes det er oppriktig flaut at han kommer gående i dress klokken 07.15. Ikke bare møter han oss, men resten av nabolaget som er i fullgang med å komme seg på jobb osv. 

Til slutt mestrer han å si han ikke gidder det her noe mer, altså julebord. Så fra neste år skal han ikke på julebord kun fordi jeg konfronterte han med han kom hjem så sent... Plutselig er det min feil. Plutselig står jeg der med skylda for at han ikke skal på julebord igjen. Fader altså. Måtte bare inn å tømme litt frustrasjon. 

Anonymkode: 486fb...11a

ser ikke problemet, dette er en gang i året

Anonymkode: 005ef...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, DetYrer skrev:

Når julebordet er over.

Det hadde jeg og tenkt å svare. Men man kommer ikke hjem når resten av familien er på vei ut neste morgen når man har familie. Det kan ungkarer gjøre. 
To timer etter julebordet er ferdig holder. 

Anonymkode: 8877e...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...