Gå til innhold

Henvisning - 10 dagers frist


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når spesialisthelsetjenesten ikke overholder fristen? Er 15 dager siden de mottok henvisning fra legen. Ringte sykehuset idag, men de kunne ikke svare, måtte vente på at en lege vurderte den. De er pliktet til å gi et svar innen 10 dager, selv om ventingen etterpå kan være lang. Noe det går an å gjøre med dette? Ønsker bare et svar om jeg får en operasjon innvilget så jeg kan ta henvisning med meg og velge et sted med kort ventetid. 

Anonymkode: ff105...dd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke så mye du kan gjøre egentlig, annet enn å ringe å mase. 

Anonymkode: 6d434...e5f

Skrevet

Klage til sykehuset. Fylkesmannen? 

Ringe å mase. 

Anonymkode: 211ff...f0a

Skrevet

Jeg følger med henvisningen på helsenorge, og var ikke mye hjelp å få på telefonen. Tenkte kanskje fastlegen min kunne ringt og purret? Noen som vet om de gjør det?

 

hi

Anonymkode: ff105...dd9

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følger med henvisningen på helsenorge, og var ikke mye hjelp å få på telefonen. Tenkte kanskje fastlegen min kunne ringt og purret? Noen som vet om de gjør det?

 

hi

Anonymkode: ff105...dd9

Min gjorde det, men da var det gått endel lenger  tid enn 10 dager

Anonymkode: b6f3f...426

Skrevet

Ring til du er plagsom, samt klag på behandlingstid skriftlig. 

Anonymkode: 339e5...33d

Skrevet

Hvor står det at de har 10 dager på seg? Jeg mener å ha lest og sett 30 virkedager et sted. Det de har fra de mottar henvisningen til de gir svar. Men ikke 100% sikker.

Anonymkode: e41db...323

Skrevet

Det står inne på helsenorge.no dette med 10 dager. Står også når jeg er innlogget at sus har 10 dagers frist. Får smøre meg med litt tålmodighet, så høre med fastlegen eventuelt da.

Hi

Anonymkode: ff105...dd9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står inne på helsenorge.no dette med 10 dager. Står også når jeg er innlogget at sus har 10 dagers frist. Får smøre meg med litt tålmodighet, så høre med fastlegen eventuelt da.

Hi

Anonymkode: ff105...dd9

Ok, håper du hører noe snart, men bare ring å mas. Men når de skriver 10 dager så er det ofte snakk om virkedager, men da er de uansett 1 dag over, det er fristbrudd.

Anonymkode: e41db...323

Skrevet

Du bør egentlig klage uansett, for da blir det tydeliggjort at de ikke greier å holde fristene.

Det er jo egentlig ikke sykehuset som svikter, men politikerne som har laget et system som gjør at det ikke er mulig for sykehusene å fungere slik de skal. Det bør også bli tydeliggjort, for noe må skje slik at det skjer en endring.

Ps. Når du velger sted med kortere ventetid, prøv å sjekke hvor dyktige de er på det stedet også. Noen steder er flinkere enn andre på visse ting. Så kan være verdt å forsøke å sjekke.

Anonymkode: 94245...37b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at de har 10 dager på seg? Jeg mener å ha lest og sett 30 virkedager et sted. Det de har fra de mottar henvisningen til de gir svar. Men ikke 100% sikker.

Anonymkode: e41db...323

De har 10 dager. 

Anonymkode: 6d434...e5f

Skrevet

Du bør klage umiddelbart etter at fristen er gått ut, og så ringe hver dag – gjerne om formiddagen og om ettermiddagen. Det skal selvfølgelig ikke være slik, men det er dessverre slik du sikrer deg en time.

Anonymkode: b3fb8...810

Skrevet

Du bør spørre om fristbrudd betyr at sykehuset betaler privat aktør. 

Det pleier å få fart på ting ;)

Anonymkode: 2ad88...a0e

Skrevet

Jeg har ringt hver dag til nå, men ingen kan gi meg noe tidsperspektiv på når jeg får svar. Til tross for at det står frist på maks 10 dager. Er ikke noe livstruende akkurat, men lever med store smerter pga dette. Blir så frustrert. Sendte også e-post til HELFO, men de kunne ikke hjelpe. Hva kan jeg gjøre da?

Anonymkode: ff105...dd9

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt hver dag til nå, men ingen kan gi meg noe tidsperspektiv på når jeg får svar. Til tross for at det står frist på maks 10 dager. Er ikke noe livstruende akkurat, men lever med store smerter pga dette. Blir så frustrert. Sendte også e-post til HELFO, men de kunne ikke hjelpe. Hva kan jeg gjøre da?

Anonymkode: ff105...dd9

Sjekk dette: https://helsenorge.no/rettigheter/brudd-pa-behandlingsfrist

Ta en telefon til Pasientombudet i fylket du bor i i morgen og spør hvordan du bør forholde deg videre. Jeg mener du bør klage på dette, for det er eneste måten å synliggjør dette! Politikerne er sørgelig selektiv både blinde og døve for problemene i helsevesenet, de liker heller å skylde på at folk ikke gidder ta ansvar selv. Politikerne burde selv begynne å ta ansvar for den tilliten folket har gitt dem...

Leste for et par-tre år siden at det kun er seks prosent av pasienter som får behandling innen fristen...

Anonymkode: 94245...37b

Skrevet

Hvilken avdeling skal du på? Noen av de på sus er veldig trege.

be om å få snakke med avdelingssykepleier. de vet ofte mer enn tilfeldige som tar telefonen.

Anonymkode: 2f9d4...f03

Skrevet

I bekreftelsen du har fått fra sykehuset om at de har mottatt henvisningen skal det stå hvilken frist de har til å gi deg et helsetilbud. det skal også ligge ved et skriv om hva du kan gjøre dersom du opplever fristbrudd. Jeg mener det er HELFO du skal kontakte ved fristbrudd. De tar da kontakt med helseinstitusjonen og spør om ventetid, om de har mulighet til å gi deg et tilbud og forsøker å eventuelt finne t annet tilbud tid deg.

Jeg har gjort dette en gang, ved fristbrudd for time hod nevrolog. da gikk sykehuset med på å gi meg time hos nevrolog likevel. det viste seg å være en inneklemt time hos en lege som hadde dårlig tid. Sykehuset unngikk fristbrudd, men jeg fikk et dårlig tilbud......

Anonymkode: a8cd7...6a8

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har enda ikke fått svar fra sykehuset og nå er det gått 20 virkedager. Begynner å bli rimelig lei! Har ring x antall ganger til sykehuset, men de blir bare surere for hver gang. De sier legene sitter med disse henvisningene litt hver dag og at det spørs hvor mange øyeblikkelig hjelp som kommer før meg i køen. Hva er vits me 10 dagers frist da? Skjønner jo at jeg ikke er en hastesak, men blir så frustrert likevel. Har snakket med HELFO og eneste de sier er at jeg må snakke med sykehuset. Er det dumt av meg og be fastlegen min purre på de?

 

HI

Anonymkode: ff105...dd9

Skrevet

Nei, det er ikke dumt. 

Anonymkode: 6d434...e5f

Skrevet

Takk! Får kontakte de imorgen.

Anonymkode: ff105...dd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...