Gå til innhold

Hva er ditt julebudsjett?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med både gaver og mat og alt sammen til jul?!! 

Anonymkode: c6c70...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tør jeg ikke tenke på engang. 

Vi kjøper de gavene og den maten vi skal, og så lever vi godt på rester til langt ut i januar. 

Anonymkode: c2dd1...8f6

Skrevet

Har ikke regnet sammen....

Kjøper stort sett gaver for mellom 2 og 400 kroner til storfamilien også får mann og barn noe de trenger eller ønsker seg. Gavene til mann og barn er gjerne for rundt 1.000 kroner, men noen år mye høyere fordi noe dyrere må kjøpes inn. I fjor fikk f.eks eldste sønn på 17 år mobil, nå er han 18 og lærling og kommer ikke til å få flere mobiler av oss, så det ble den siste liksom. Han fikk iphone 8 i fjor. I år ønsker han seg praktiske ting til han flytter hjemmefra så jeg tror det blir et kjelesett fra Ikea ;)

Vi hander den maten vi vil ha og de gavene vi trenger. Går ikke helt bananas, men finregner ikke på tingene. Vi har ikke veldig god økonomi, men god nok til at ting ordner seg på nyåret. Vi har gjerne noen sparsommelige måneder etter jul og kommer oss ovenpå etter å ha tømt kontoene til jul.

Anonymkode: cb525...e97

Skrevet

Tja, rundt 4000 - 5000

Anonymkode: 2b17b...0f4

Skrevet

Ja jeg begynte å se på det og kom fram til ca 15.000. 😳 

1000 til hver av 3 barna og 2-300 til 6 tantebarn. 500 til foreldrene mine. 
Diesel til en tur til Vestlandet, vertsgaver til de vi besøker. Adventskalender, mat, snop, juleøl.. 

Shit ass! Lavbudsjett liksom 🤪

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, rundt 4000 - 5000

Anonymkode: 2b17b...0f4

Samme her😊

Anonymkode: 8d3da...f3c

Skrevet

Vi bruker ca. 5 000 kr på julegaver og jeg aner ikke hvor mye ekstra vi bruker på julemat. I fjor brukte vi ca. 1 000 kr mer på mat i desember enn gjennomsnittsmåneden. I 2017 brukte vi 4 000 kr mer på mat – da hadde vi sikkert invitert til flere selskaper enn i fjor.

Så kanskje 6 000–9 000 kr totalt?

Anonymkode: 2dcfb...8d1

Skrevet

Jeg har kjøpt julegaver nå siden septemberlønna, så når halv skatt kommer i desember så skal jeg ikke kjøpe noe mer.

Det blir jo ekstra til kos i jula, litt vin og akevitt også, men vi er invitert bort på julaften i år, så da er det ikke vi som skal stå for julematen i år. Det var oss i fjor.

Så i år tror jeg ikke det blir så veldig presset i desember, men jeg har jo merket at vi har hatt mindre september/oktober/november lønna siden jeg har kjøpt gaver 

Anonymkode: 0bbfa...2f1

Skrevet

Jeg vet ikke :(

Jeg prøver å holde det til ca 300 per person.. Dvs gaver til 3300 kroner ca. + mannen (er ferdig med ungene sine). 

Mat, tja, ikke voldsomt mye siden jeg ikke kan spise noe godteri. Ikke drikke akevitt engang.

Det VERSTE MED JULA er den fråtsingen folk holder på med, for oss som ikke engang kan smake på en teskje sjokolade engang... Det er ille. Men slipper å bruke penger på det da.

Anonymkode: 258f2...8fe

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å holde det til ca 300 per person.. Dvs gaver til 3300 kroner ca. + mannen (er ferdig med ungene sine). 

Mat, tja, ikke voldsomt mye siden jeg ikke kan spise noe godteri. Ikke drikke akevitt engang.

Det VERSTE MED JULA er den fråtsingen folk holder på med, for oss som ikke engang kan smake på en teskje sjokolade engang... Det er ille. Men slipper å bruke penger på det da.

Jeg skjønner at julen er vanskelig for deg med strenge kostrestriksjoner, men du kan ikke legge det på andre. Ville det virkelig gjort situasjonen bedre for deg om andre heller ikke kunne kose seg med julemat?

Skrevet

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt spesielt da, at du ikke unner andre å spise godt i jula fordi du har masse allergier...?

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at julen er vanskelig for deg med strenge kostrestriksjoner, men du kan ikke legge det på andre. Ville det virkelig gjort situasjonen bedre for deg om andre heller ikke kunne kose seg med julemat?

Det er forskjell på å kose seg, og det å fråtse da. Alle i min familie gjør som de vil, og jeg kjøper godteri til ungene mine. Og mannen min. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt spesielt da, at du ikke unner andre å spise godt i jula fordi du har masse allergier...?

Har jeg sagt at jeg ikke unner andre å spise godt? Altså, ingen behøver å fråtse, ei heller i jula. Det er forskjell på dét og det å kose seg med godteri altså. Men å spise 1kg godis hver dag er fråtsing.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å kose seg, og det å fråtse da. Alle i min familie gjør som de vil, og jeg kjøper godteri til ungene mine. Og mannen min. 

Men spillet det noen rolle for deg om de koser seg med en bit sjokolade eller «fråtser»?

Skrevet

Veldig lite/eller mye alt ettersom hva man inkluderer. Vi reiser sydover andre juledag. Feirer julaften med barnas pappa, så spleiser sikkert på julemat med han. Vi baker før jul. Har alle ingredienser i hus. Kjøpte legokalender på halv pris til junior i fjor og ordner en enkel pakke/akt. kalender til femåringen. Gaver er kanskje der det går mest. Sikkert rundt 5000 på stort og smått. Så selve julen blir ikke så dyr, men har jo kjøpt en dyr tur sørover da :) 

Anonymkode: 672e2...fa6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men spillet det noen rolle for deg om de koser seg med en bit sjokolade eller «fråtser»?

Ja, fordi hvis hele jula handler om å trykke i seg mat, blir jeg deprimert. Hvis man fra kl 08-22 om kvelden spiser godteri hele dagen og hele kvelden, blir jeg deprimert. Jeg synes man fint kan kose seg med julestrømpe om morran, det kjøper jeg jo også til familien min og fyller det med masse godteri jeg vet de liker ❤️ 

Men i min slekt er det sånn at man først skal spise til man omtrent sprenger magen, julemiddag altså, etterpå skal man ha riskrem, kransekake, delfiakake og you name it samtidig som man finner frem potetgull og all verdens julegodteri som alle sitter og fråtser i frem til kl 02 på natta. Kl 13 dagen etter, når alle har våkna, er det påan igjen med etegildet.

Jeg har i mange år tenkt at det er fint DE kan holde på sånn, men jeg merker at jeg ikke har noe der å gjøre! Jeg sitter og glor! Så alle andre kan gjerne gjøre hva de vil, jeg gir gjerne bort konfekt og masse godt i julegave til folk. Pleier faktisk det. Men de utallige timene, og det at det eneste jula handler om er å spise. Og bare det. Da klarer jeg ikke å stå imot lenger og blir lei meg. Jeg gir ikke uttrykk for det på noen måte, ikke i det hele tatt. Jeg har bare skrevet det her og det står jeg for. 

Det betyr ikke at jeg nekter noen noenting. Kjøper som sagt masse godteri til familien min (ikke overdrevent mye), men de får julestrømpe, julemarsipan, snacks, ja... 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, fordi hvis hele jula handler om å trykke i seg mat, blir jeg deprimert. Hvis man fra kl 08-22 om kvelden spiser godteri hele dagen og hele kvelden, blir jeg deprimert. Jeg synes man fint kan kose seg med julestrømpe om morran, det kjøper jeg jo også til familien min og fyller det med masse godteri jeg vet de liker ❤️ 

Men i min slekt er det sånn at man først skal spise til man omtrent sprenger magen, julemiddag altså, etterpå skal man ha riskrem, kransekake, delfiakake og you name it samtidig som man finner frem potetgull og all verdens julegodteri som alle sitter og fråtser i frem til kl 02 på natta. Kl 13 dagen etter, når alle har våkna, er det påan igjen med etegildet.

Jeg har i mange år tenkt at det er fint DE kan holde på sånn, men jeg merker at jeg ikke har noe der å gjøre! Jeg sitter og glor! Så alle andre kan gjerne gjøre hva de vil, jeg gir gjerne bort konfekt og masse godt i julegave til folk. Pleier faktisk det. Men de utallige timene, og det at det eneste jula handler om er å spise. Og bare det. Da klarer jeg ikke å stå imot lenger og blir lei meg. Jeg gir ikke uttrykk for det på noen måte, ikke i det hele tatt. Jeg har bare skrevet det her og det står jeg for. 

Det betyr ikke at jeg nekter noen noenting. Kjøper som sagt masse godteri til familien min (ikke overdrevent mye), men de får julestrømpe, julemarsipan, snacks, ja... 

Du skrev da faktisk at det ikke ble store summene på mat siden du ikke kan spise noe? All ekstra informasjonen du kommer med nå passer ikke med det utsagnet. Det er vel det folk reagerer på. 

Anonymkode: c2dd1...8f6

Skrevet

Rundt 15 000 kr? Tror det er rundt det vi pleier å ende på, men jeg har ikke helt oversikt for å være ærlig. Vi er så heldige at vi ikke trenger å tenke på det.

Anonymkode: bd0f5...012

Skrevet

Vi bruker sikkert rundt 10.000kr på julegavene, så kommer adventskalenderen og ekstra god mat utenom. Så rundt 15.000kr går det nok fort med til julefeiringen🙈

Anonymkode: e060e...926

Skrevet

Tipper rundt 25 000.. Ca10 000+  på julegaver. Så mye mat og drikke til 4 voksne og 2 tenåringer gjennom 10 dager. Blomster, pynt og juletre og transportforflytning mellom hjem og hytte i romjula.

Anonymkode: 4478e...97a

Skrevet

Rundt 5000,- Gaver, porto, mat, kanskje noe ny julepynt og snop

Anonymkode: 371db...fca

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Med både gaver og mat og alt sammen til jul?!! 

ca 25.000

Anonymkode: a2597...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...