Gå til innhold

Barnevernet vs NAV


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk med meg krisen i barnevernet og jeg fikk med meg NAV skandalen. 
 

Tidligere har jeg lest på diverse grupper at barnevernet tar barn uten grunn. Merkelig nok har til og med noen offentlige personer uttalt seg om dette også. Advokatene mente det samme, barnevernet tar for mange barn fra foreldre (kan sende en link hvis det er interessant). 

Men så dukket nav skandalen opp og jeg må begynne å lure. Da dette ble kjent, så ble alt snudd på hodet. Masse avisoppslag. Folk har sittet inne uten grunn!! For en skandale ja. 
 

På den andre siden har vi barnevernet. Folk mener de mister barna sine uten grunn. Allikevel er det ingen som bryr seg? 
 

Da må jeg stille det spørsmålet. Er det da så gale i norsk barnevern? Eller er det for mange uten selvinnsikt som har funnet på dette her? 
At det er en slags krise i barnevernet kan jeg kanskje være enig i, men at de tar barn uten grunn? Hmmm 

Anonymkode: 285cf...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor poster du akkurat det samme innlegget her som på kg

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 285cf...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 285cf...b58

Fordi det er kjedelig

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er kjedelig

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Jeg er IKKE på kvinneguiden. Ikke alle her inne som er der. Så synes hi kan poste hvor hun vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DetYrer skrev:

Jeg er IKKE på kvinneguiden. Ikke alle her inne som er der. Så synes hi kan poste hvor hun vil

Jeg har ikke nektet hi noe som helst

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, DetYrer skrev:

Du klaget. 

 Hvorfor klager du på meg da, i stedet for å svare hi?

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Hvorfor klager du på meg da, i stedet for å svare hi?

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Jeg svarte deg fordi du mente at man kun kan legge ut noe på 1 sted, som om alle her inne også er på kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, DetYrer skrev:

Jeg svarte deg fordi du mente at man kun kan legge ut noe på 1 sted, som om alle her inne også er på kvinneguiden.

Du sliter virkelig med leseferdighetene dine skjønner jeg

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, barnevernet tar ikke barn uten grunn.

Hvorfor tror du det egentlig?

Anonymkode: b7d0d...04b

Har ikke sagt at jeg tror det. Men de som påstår at det skjer... Det jeg ville få frem er at med engang det har skjedd en urett innen nav, så snudde de jo alt opp ned. Men de gjør ikke det samme med bv. Da mener jeg at det er ikke sånn som enkelte påstår at «barnevernet tar barn uten grunn» og at det er urett på urett i det norske systemet når det gjelder barnevern 

Anonymkode: 285cf...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det du som har skrevet innlegget på kg også - eller er det du som stadig kopierer andres innlegg uten å vise til at du kopierer?

Anonymkode: 6a82c...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det du som har skrevet innlegget på kg også - eller er det du som stadig kopierer andres innlegg uten å vise til at du kopierer?

Anonymkode: 6a82c...468

Jeg heller til det siste

Anonymkode: 0bd4c...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok helt sikkert at barnevernet har tatt barn fra hjemmet som de ikke skulle gjort. Det er en skandale det som skjer nå, vi bør skjemmes! Hvilket annet land har så mange barnevernssaker for emk.

Anonymkode: 1fe03...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror nok helt sikkert at barnevernet har tatt barn fra hjemmet som de ikke skulle gjort. Det er en skandale det som skjer nå, vi bør skjemmes! Hvilket annet land har så mange barnevernssaker for emk.

Anonymkode: 1fe03...8c9

Nå er det vel slik at veldig mange land har et foreldrevern som er sterkere en barnevernet. Så vi har så mange saker for EMK fordi noen bitre foreldre vil prøve saken sin i land hvor de er mindre stenge på at barnets beste alltid går foran. 

Så vidt jeg vet er det ikke mange som har fått medhold i EMK da, barnevernet har fått medhold i nær sagt alle sakene 

Anonymkode: b7d0d...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Nå er det vel slik at veldig mange land har et foreldrevern som er sterkere en barnevernet. Så vi har så mange saker for EMK fordi noen bitre foreldre vil prøve saken sin i land hvor de er mindre stenge på at barnets beste alltid går foran. 

Så vidt jeg vet er det ikke mange som har fått medhold i EMK da, barnevernet har fått medhold i nær sagt alle sakene 

Anonymkode: b7d0d...04b

enig med deg

Anonymkode: 68aef...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det trengs å røskes litt opp i det norske byråkratiet; både NAV, bv og UDI (ref småbarnsmoren som nesten ble kastet ut). Disse instansenes handlinger kan ha ekstreme effekter, så det er viktig at alt fungerer optimalt, og at de går skånsomt frem. 

Anonymkode: cd321...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke for mange barn flyttes fra hjemmet. En avgjørende forskjell her, er at lovverket er relativt lettfattelig innen barnevern og alle omsorgsovertakelser behandles rettslig (med unntak av frivillige plasseringer). 

Anonymkode: 56e75...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså Barnevernet får altfor mye negativt mot seg, vert i bv siden barnet var født her, har bare positive opplevelser,og stort sett er det bitre foreldre som snakker her og at de tar det til en domstol som tenker mer på foreldrene enn barna, sier jo mer om dem selv..

Nav kan jeg ikke uttale meg som mye om har ikke fulgt med,eneste er at de er jævelig treige på alt

Anonymkode: 68aef...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett tror jeg altfor få barn blir skjermet fra foreldrene sine. 
Barnevernsansatte er mennesker, og har derfor svakheter. I tillegg må de forholde seg til et budsjett som stort sett er for lavt i forhold til behovet. Noen barn som blir tatt ut av hjemmet er sannsynligvis tatt ut som følge av feilvurderinger. Langt flere barn må vokse opp under kritikkverdige forhold pga feilvurderinger og dårlig økonomi i barnevernet.

De sakene du leser om, bør du lese med tanke på at du ser en liten del av et stort bilde. Mange foreldre som mister barna er ute av stand til å forstå hvorfor, og henger seg gjerne opp i et par konkrete ting som barnevernet lister opp som en liten del av et helhetsbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner par stk som sluttet å jobbe i barnevernet og alle på samme grunnlag, at de følte det var mye urett internt og de til slutt ble følelsesløse og følte mangel på empati for de rundt seg. Så kjenner jeg en som har barnevernsutdanning, men som ikke vil jobbe i barnevernet plassen h*n bor fordi barnevernet der er beryktet for å ikke jobbe riktig, blant annet ved at de tar barna med akuttvedtak før hjelpetiltak er prøvd. 
 

Denne personen fortalte meg om 3 tilfeller h*n vet om der barnevernet hentet barna og akutt plasserte de i beredskapshjem, så tilbød de seg å trekke vedtaket om omsorgsovertakelse hvis mødrene dro på mødrehjem med barnet. 2 av disse mødrene fikk barnet med seg hjem igjen, men den tredje moren mistet omsorgen. Disse 3 bodde samme plassen og ble alle sendt på samme mødrehjem. Ingen av disse hadde hatt noe med barnevernet å gjøre på forhånd og ingen hadde gitt uttrykk for at de var bekymret. Barnehagen til det ene barnet var rystet over måten barnevernet hadde jobbet og behandlet dette barnet på. Moren valgte likevel å se på de positive tingene som kom med barnevernet, selv om det var mye vondt. 

Så ja, av og til tar vel barnevernet barn ‘’helt uten grunn’’ i foreldrenes øyne og det kan også være sannheten, men at akkurat der og da barnet blir tatt så har bvt hatt en grunn som de feilvurderte. Jeg mener det ikke er rom for å gjøre feil i en så viktig jobb som det barnevernet gjør. Ett traumatisert barn er ett for mye og det er foreldrene som sitter igjen med dette barnet og må oppsøke hjelp til å forebygge disse traumene uten barnevernets hjelp. Dessverre er foreldre totalt maktesløse når barnevernet først er i bildet, men ofte går det bra. Av og til går det ikke bra. Man må bare være åpen og ta i mot den hjelpen som barnevernet tilbyr, for det er ingen som tar skade av et ekstra cos kurs for eksempel. Man blir aldri utlært som forelder. Å barnevernet skal ikke være skummelt og fryktet. De undersøker og har eventuelt tiltak som tilpasses og prøves for enhver familie FØR de velger å ta ut vedtak om omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 8f35a...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...