Gå til innhold

Hjelpestønad


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt med diagnoser som gjør at vi får hjelpestønad  jeg kan ikke være i vanlig jobb (jobber ca. 50-60 prosent) pga at han er avhengig av hjelp morgon før skole. Mannen blei irritert når jeg flytta den stønaden over på min konto, men er det ikke det som er meningen.? Jeg får det ikke til å gå rundt uten de pengene. Mannen mente at de trengte gutten når han ble 18 år og ikke kunne fungere i vanlig jobb. Finnes det ikke trygd for han når han blir voksen?

Anonymkode: 16ef4...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har velfungerende autisme og ADHD. HI

Anonymkode: 16ef4...8d2

Skrevet

Barnets hjelpestønad går i vandlig drift her. Fordi jeg må jobbe redusert blant annet men det er ikke tenkt som en stønad for å kompensere for inntekt men den hjelper jo på. Må ha dyrere (faglært) barnevakt feks. Må kjøre /unngå offentlig transport osv osv. Masse små ekstra utgifter. De er i alle fall ikke tenkt som startkapital for barnet. Fint om man får det til med om du? (dere?) ikke får til å gå rundt må man selvsagt bruke av disse. Har dere ikke felles økonomi? 

Du kan jo foreslå at pengene går på konto. Men da må du begynne å jobbe 100% så kan evt mannen redusere sin stilling. 

Anonymkode: 79698...115

Skrevet

Hjelpestønad er for så vidt ikke verken dine eller mannen sine penger, det er penger barnet mottar. Det er en grunn til at de krever konto i barnets navn for å i det hele tatt kunne få disse pengene. 

Men disse pengene skal barnet bruke til å betale den som hjelper han/henne. Ikke spare til egenkapital eller lignende. Tungvindt måte å gjøre det på, ja. Men du overfører såklart pengene til din konto siden det er du som jobber redusert for å hjelpe barnet. Det er din lønn fra barnet, om du forstår. 

Mannen din kan jo fint bytte med deg og hjelpe barnet mlt å gå ned i stilling. Eller du kan gå opp i stilling og bruke pengene på å betale noen for å ta hjelpe sønnen din. 

Hos oss er det jeg som hjelper barnet og pengene overføres til min konto. De skal ikke brukes på familiens ferieturer eller moped til storebror. Det er min lønn for den jobben jeg gjør og kompensasjon for tapt arbeidsinntekt.

Anonymkode: 9a4e6...e28

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnets hjelpestønad går i vandlig drift her. Fordi jeg må jobbe redusert blant annet men det er ikke tenkt som en stønad for å kompensere for inntekt men den hjelper jo på. Må ha dyrere (faglært) barnevakt feks. Må kjøre /unngå offentlig transport osv osv. Masse små ekstra utgifter. De er i alle fall ikke tenkt som startkapital for barnet. Fint om man får det til med om du? (dere?) ikke får til å gå rundt må man selvsagt bruke av disse. Har dere ikke felles økonomi? 

Du kan jo foreslå at pengene går på konto. Men da må du begynne å jobbe 100% så kan evt mannen redusere sin stilling. 

Anonymkode: 79698...115

Kompenserer ikke før inntekt her heller. Jobber jo litt, men det er de ekstra kronene for å få det til å gå rundt hver måned. Vi har ikke felles konto, mannen vil ikke det. HI

Anonymkode: 16ef4...8d2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpestønad er for så vidt ikke verken dine eller mannen sine penger, det er penger barnet mottar. Det er en grunn til at de krever konto i barnets navn for å i det hele tatt kunne få disse pengene. 

Men disse pengene skal barnet bruke til å betale den som hjelper han/henne. Ikke spare til egenkapital eller lignende. Tungvindt måte å gjøre det på, ja. Men du overfører såklart pengene til din konto siden det er du som jobber redusert for å hjelpe barnet. Det er din lønn fra barnet, om du forstår. 

Mannen din kan jo fint bytte med deg og hjelpe barnet mlt å gå ned i stilling. Eller du kan gå opp i stilling og bruke pengene på å betale noen for å ta hjelpe sønnen din. 

Hos oss er det jeg som hjelper barnet og pengene overføres til min konto. De skal ikke brukes på familiens ferieturer eller moped til storebror. Det er min lønn for den jobben jeg gjør og kompensasjon for tapt arbeidsinntekt.

Anonymkode: 9a4e6...e28

Da har jeg forstått det riktig. 

Anonymkode: 16ef4...8d2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kompenserer ikke før inntekt her heller. Jobber jo litt, men det er de ekstra kronene for å få det til å gå rundt hver måned. Vi har ikke felles konto, mannen vil ikke det. HI

Anonymkode: 16ef4...8d2

Nei, det vil han nok ikke. Så du skal ta all den økonomiske belastningen alene? Er det ikke han sitt barn og?

Anonymkode: 578c4...bb3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det vil han nok ikke. Så du skal ta all den økonomiske belastningen alene? Er det ikke han sitt barn og?

Anonymkode: 578c4...bb3

Nei han har huslån og bensin på YX kort  men tror jaggu meg eg har resten. Han jobber 100 % som sjef på regneskapskontor er har 50-60 prosent som helsefagarbeider (kun dag og tredje hver helg).

Anonymkode: 16ef4...8d2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei han har huslån og bensin på YX kort  men tror jaggu meg eg har resten. Han jobber 100 % som sjef på regneskapskontor er har 50-60 prosent som helsefagarbeider (kun dag og tredje hver helg).

Anonymkode: 16ef4...8d2

* Eg har...

Anonymkode: 16ef4...8d2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei han har huslån og bensin på YX kort  men tror jaggu meg eg har resten. Han jobber 100 % som sjef på regneskapskontor er har 50-60 prosent som helsefagarbeider (kun dag og tredje hver helg).

Anonymkode: 16ef4...8d2

Oi, du har virkelig gått i den klassiske fella.

Anonymkode: 578c4...bb3

Skrevet

Hjelpestønad og barnetrygden skal gå til husholdningen. 

Har du søkt omsorgslønn fra komunnen? 

Anonymkode: 19607...153

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei han har huslån og bensin på YX kort  men tror jaggu meg eg har resten. Han jobber 100 % som sjef på regneskapskontor er har 50-60 prosent som helsefagarbeider (kun dag og tredje hver helg).

Anonymkode: 16ef4...8d2

Kanskje på tide å skrive et skikkelig budsjett.

Dere trenger ikke ha felles konto, det har ikke vi heller, men vi har en felles regningskonto som alle regninger og lån trekkes fra og en felles matkonto med eget kort som brukes i matbutikken. Vi har fast overføring til disse kontoene på lønningsdag, men det som da er igjen på lønnskonto er det ingen som kontrollerer.

Om dere har felles regningskonto kan jo hjelpestønaden gå inn der, for å dekke opp regninger.

Anonymkode: df6fc...904

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpestønad og barnetrygden skal gå til husholdningen. 

Har du søkt omsorgslønn fra komunnen? 

Anonymkode: 19607...153

Skal gå? Ikke uttal deg om ting du tydelig ikke har peiling på. 

Anonymkode: 9a4e6...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...