Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #1 Skrevet 12. november 2019 Mannen kjøper en ring og går ned på kne,har gjerne spurt far til dama på forhånd om sin godkjenning og frir. Eventuelt kvinnen som frir. Har det særlig mye å si hvordan man blir forlovet? Eller er alt som teller at man faktisk forlover seg og ender opp gift? Hadde det vært en skuffelse for deg å ikke få oppleve at mannen frir på den tradisjonelle måten, og hvorfor? Anonymkode: 37b65...182
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #2 Skrevet 12. november 2019 Synes frieri på den måten er teit. Faren min bestemmer ikke noe ved mitt liv, så å spørre han er bortkastet. Gå med på kne og fri med en ring i amerikansk stil er bortkastet. Det er også bortkastet å gjøre noe spesielt «romantisk». Hvis en mann vil gifte seg med meg, så kan han bare spørre på en helt vanlig måte. Anonymkode: d7c8d...f3c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #3 Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Synes frieri på den måten er teit. Faren min bestemmer ikke noe ved mitt liv, så å spørre han er bortkastet. Gå med på kne og fri med en ring i amerikansk stil er bortkastet. Det er også bortkastet å gjøre noe spesielt «romantisk». Hvis en mann vil gifte seg med meg, så kan han bare spørre på en helt vanlig måte. Anonymkode: d7c8d...f3c Så du er altså av den ‘’ikke romantisk’’ typen? Anonymkode: 37b65...182
Kaffekjerring Skrevet 12. november 2019 #4 Skrevet 12. november 2019 Mannen min hadde tatt seg en prat med min far på forhånd. Han hadde fått gode naboer til å filme uten at jeg visste og fridde på dennd måten, på en romantisk, italiensk restaurant. Det var lissom vår greie. Han "mistet" noe på gulvet og plutselig så satt han der med ringen. Han hadde ikke på noen måte vært nødt. Men jeg satte samtidig pris på at det ble gjort på denne måten. Min far flirte godt i telefonen når jeg ringte han etterpå. Vi giftet oss dog noe utradisjonelt, i bunad og dress i tingretten😁
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #5 Skrevet 12. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes frieri på den måten er teit. Faren min bestemmer ikke noe ved mitt liv, så å spørre han er bortkastet. Gå med på kne og fri med en ring i amerikansk stil er bortkastet. Det er også bortkastet å gjøre noe spesielt «romantisk». Hvis en mann vil gifte seg med meg, så kan han bare spørre på en helt vanlig måte. Anonymkode: d7c8d...f3c Du er ikke gift, med andre ord.. Anonymkode: 25854...309
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #6 Skrevet 12. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så du er altså av den ‘’ikke romantisk’’ typen? Anonymkode: 37b65...182 Jeg synes ikke slike frierier er romantikk. Det er kleint og så stappfullt av klisjeer at jeg blir flau. Hadde min mann spurt min far om lov, tror jeg han hadde blitt helt perpleks. Hos oss var det ikke noe frieri. Giftemål var noe vi pratet om og ble enig om at vi ønsket. Romantikk blir det nok av, bare ikke på skvipete og klissete måter som «tradisjonelle frieri». Anonymkode: b7fc9...a04
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #7 Skrevet 12. november 2019 Jeg har heller ikke sans for sånne typer frierier. Hadde mannen min gått ned på kne og forlangt et svar på et så viktig spørsmål på få sekunder, hadde jeg ristet på hodet. En slik avgjørelse tar man i fellesskap, det er ikke noe den ene skal bestemme når skal skje. Og hadde ha spurt min far, er jeg temmelig sikker på at min far hadde gitt klart svar om at jeg var voksen nok til å bestemme det selv. Det er ikke romantisk i det hele tatt, det er idiotisk og kleint som noen over her sier. Og du som mener at jeg / vi ikke er av den romantiske typen, så kan jeg berolige deg med at det er jeg (vi) så absolutt. Vår forlovelse var veldig romantisk og fantastisk flott, på mange måter enda finere enn bryllupet. Anonymkode: 04018...358
Anonym bruker Skrevet 13. november 2019 #8 Skrevet 13. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du er altså av den ‘’ikke romantisk’’ typen? Anonymkode: 37b65...182 Spot on ! 🤣 Anonymkode: 0b5a0...2e2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 Mannen min fridde til meg på lille julaften, foran hele familien min. Det var kjemperomantisk og fint. Ble veldig overrasket og glad. 😍 Da jeg var ungdom, fridde eksen min da vi var på ferie i en storby. Ringer hadde vi allerede . 2 år etter vi hadde forlovet oss . Foran alle. Drit kleint. Forholdet skrantet. Skulle slå opp etter turen. Jeg måtte til slutt bare si ja fordi han maste og dytta meg inntil husveggen. Ubehagelig. Alle rundt synes det var søtt... Anonymkode: 0b5a0...2e2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2019 #10 Skrevet 13. november 2019 Hadde blitt skuffa om han fridde slik du skisserer, syns ikkje det har noko med moderne parforhold å gjere, men er ei etterlevning frå dei tider då kvinna skulle bli kjempeglad fordi ein mann ville ta på seg å forsørge ho. Anonymkode: b246a...121
amandine Skrevet 13. november 2019 #11 Skrevet 13. november 2019 Hvis mannen hadde fridd til meg og liksom overrasket meg vet jeg ikke hva jeg hadde svart? Pliktskyldigst ja, liksom?Og jeg hadde faktisk blitt fornærmet om han ba om min fars tillatelse først. En av de aller viktigste avgjørelsene i mitt liv skal ikke tas etter å ha blitt overrasket med et spørsmål. En mann som hadde gjort det sånn hadde antagelig ikke vært min i utgangspunktet. Jeg er forøvrig gift og min far bifaller det i aller høyeste grad.
Tøystykke Skrevet 13. november 2019 #12 Skrevet 13. november 2019 Jeg liker den tradisjonelle måten. Romantisk så det tyter ut av øra. Fikk aldri et sånt frieri da.
frk Nilsen Skrevet 13. november 2019 #13 Skrevet 13. november 2019 Spørre min far? haha! Han hadde nok lurt på om denne mannen hadde vettet i behold. Å må få sin far sin godkjennelse til et så avgjørende spørsmål om sin egen framtid, helt idiotisk. Med mindre du har din far som verge. Det er også rimelig kleint og klissete å gå ned på kne å be om det store spørsmålet. Dette er noe man snakker om, ikke hopper utav det blå og overrasker partneren med.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2019 #14 Skrevet 13. november 2019 Vi hadde vært sammen i 2 år da vi kjøpte vårt første hus og samtidig diskuterte hvordan vi skulle ordne oss papirmessig. Vi var begge veldig enige i at det var fint å være gift, være hverandres nærmeste familie i lovens forstand og ikke minst sikre hverandre siden vi da ville eie et hus sammen. Ingen gikk ned på kne, det hadde bare vært kleint altså. Vi har vært gift i snart 20 år. Anonymkode: 5a8cb...355
Anonym bruker Skrevet 13. november 2019 #15 Skrevet 13. november 2019 Mange av dere sier at det at å gifte seg er en for stor avgjørelse til å skulle bli overrasket med et spørsmål. Hvor gamle er dere? Er vel bare ungdommer som forlover seg ‘’bare for å gjøre det’’ !? Trodde det var inneforstått med at dette var snakk om et voksen forhold hvor man har snakket sammen om fremtiden og hva man ser for seg Ser også at mye som skrives her rett og slett er holdninger. Det er flott vi alle er forskjellige! Det er mye tradisjoner som blir holdt bare for moro skyld. Kaste brudebuketten, brudesløret, julekalendere, påskeegg etc. At en mann spør far tenker jeg er en morsom tradisjon som viser respekt. Det er ikke noe jeg ønsker at min mann skal gjøre, men det finnes folk som fortsatt gjør dette og jeg syns det er tragisk at man føler behov for å snakke ned om folk som velger å gjøre det. Viser dårlige holdninger og folkeskikk, tenker jeg Anonymkode: 37b65...182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå