Anonym bruker Skrevet 11. november 2019 #1 Skrevet 11. november 2019 Akkurat dette her er jeg så enig i... En kan faktisk ikke sykmelde seg fra livet. ok, i små perioder ja... Men en må bare stable seg vaklende opp på føttene og gå videre... Det er tøft ja, men livet er tøft til tider... https://memu.no/innspill/vi-kan-ikke-sykmelde-oss-fra-selve-livet/ Anonymkode: ea0c6...189
Anonym bruker Skrevet 11. november 2019 #2 Skrevet 11. november 2019 Godt ikke legen min er enig med deg😂hyperemesis og bekkenløsning fra dag en i graviditeten🙄. Tro meg det er ingen annen løsning enn sykemelding Anonymkode: d8936...897
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #3 Skrevet 12. november 2019 Det er vel det mange også gjør - stabler seg vaklende på føttene og går videre. Noe som er viktig i dette er jo det at det på altfor mange arbeidsplasser ikke er akseptabelt å ha dårlige dager, det er ikke akseptert å kanskje måtte jobbe med redusert tempo - da blir man mange steder uglesett av både ledere og medarbeidere. Og psykiske problemer som normalreaksjon på livshendelser - helst skal man jo heller ikke bry sine kolleger med det heller. Flott om legene kommer mer på banen også, for det er jo de - ikke pasientene! - som sykemelder. Hvis for mange blir sykemeldt så må jo legene gå i seg selv og også ta opp kampen med systemet som gjør at det er lettere for en lege å sykemelde enn å ta den/de samtalene som kanskje kunne holdt pasienten i jobb. Men slike samtaler har ikke den allmenne fastlege tid til - og de som tar seg tid til det får påpakning fra helseministeren og Helfo, for de bruker for mye tid på pasienten, må vite. Det telles sekunder og minutter, men man ignorerer helt sluttsummen. Selvfølgelig skal hver og en ta ansvar for eget liv og helse. Men også der er holdningene svært delt. Man må for all del ikke ta opp med noen at de burde begynne å trene, slanke seg, slutte å røyke, drikke mindre eller slutte å spise bare junkfood eller for mye sukker - det har man ikke noe med. Blir det sagt noe om at vi alle har ansvar for egen helse, da må man forstå at det ikke er så lett. Legen bør heller ikke si for mye om det, for da tar visst ikke legen pasienten på alvor, for man kan jo få problemer som ikke er relatert til at man velger å ha en elendig livsstil. Eller andre kan bare ikke forvente at man har overskudd eller vilje til å gjøre endringer selv. En annen ting er at annen behandling ofte ikke er tilgjengelig når man faktisk trenger det og mens man fremdeles kan greie å holde seg i jobb. Der må politikerne på banen også. Og så er det det at så altfor mange har så nok med seg og sitt, at der det gjerne var normalt at nærmiljøet/familien kunne stillle opp for noen som slet i en periode, der står folk nå ofte helt alene, ingen stiller opp. I tillegg bør man helst holde maska utad. Samfunnet er heller ikke lagt opp nå til at man kan greie seg med særlig under full lønn. I hvert fall ikke om man er alene. Det gjør at det kan være vanskelig å velge å jobbe redusert en periode hvor man kanskje kunne trengt det. Så har vi det materialistiske racet som pågår, statusjaget, som skaper unødvendig mye press på den enkelte, spesielt for å gi barn og unge "like mye" som andre tilsynelatende får. Ja, det er veldig mye som kan gjøres for å holde folk mer i jobb og unngå sykemeldinger. Men å bare skylde på den enkelte som er syk, det er ikke veien å gå. Er man sykemeldt skal man være syk, hvis ikke har ikke fastlegen gjort jobben sin. Og mange rundt de som sliter burde også gå litt i seg selv og se om det er mulig å hjelpe litt. Dette er et samfunnsproblem, og løsningen ligger da i samfunnet, ikke bare hos enkeltpersonen. Anonymkode: 5977f...f01
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #4 Skrevet 12. november 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Godt ikke legen min er enig med deg😂hyperemesis og bekkenløsning fra dag en i graviditeten🙄. Tro meg det er ingen annen løsning enn sykemelding Anonymkode: d8936...897 ??? leste du? i små perioder må man til tider sykmelde seg. Ingen som klarer å gå på jobb når de er kvalme og kaster opp. Regner med hyperemisen din går over når kidden er ute? Anonymkode: ea0c6...189
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #5 Skrevet 12. november 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Godt ikke legen min er enig med deg😂hyperemesis og bekkenløsning fra dag en i graviditeten🙄. Tro meg det er ingen annen løsning enn sykemelding Anonymkode: d8936...897 Du skjønner vel at noen tilstander krever sykemelding og ikke favner det skribenten snakker om? Eller er du så korka at du ikke skjønner dét? Anonymkode: b3ae1...f20
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #6 Skrevet 12. november 2019 Takker for at du ikke er legen min. Jeg gjorde det, stablet med opp på beina og gikk vidre. Gang på gang på gang. Har faktisk gjort det hele livet. Hver gang jeg ble missbrukt, løyet for, hver gang mamma drakk eg så full at hun ikke kjente meg igjen og hver gang pappa slo henne helseløs. Jeg stablet med på beina igjen etter at mormor døde. Og da morfar døde, og da farmor døde Og igjen da mamma og pappa døde. Der var ikke lett, for da jeg hadde stablet med på beina alle de gangene var jeg bare 23 år gammel. Jeg stablet meg på beina gjennom ett samlivsbrudd og senere fødselsdeprisjonen. Og jeg stablet meg på beina etter første, andre, tredje, fjerne og femte operasjon. Til slutt sa det stopp! Jeg klarte ikke å stable meg på beina lenger, men vakler fremdeles fremover. Jobber redusert, men jeg jobber i allefall! Så jo - man kan sykemelde seg fra livet. For de to dagene i uka jeg ikke er på jobb, gjelder det for meg å stable meg opp på beina igjen! Anonymkode: 339fd...391
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #7 Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takker for at du ikke er legen min. Jeg gjorde det, stablet med opp på beina og gikk vidre. Gang på gang på gang. Har faktisk gjort det hele livet. Hver gang jeg ble missbrukt, løyet for, hver gang mamma drakk eg så full at hun ikke kjente meg igjen og hver gang pappa slo henne helseløs. Jeg stablet med på beina igjen etter at mormor døde. Og da morfar døde, og da farmor døde Og igjen da mamma og pappa døde. Der var ikke lett, for da jeg hadde stablet med på beina alle de gangene var jeg bare 23 år gammel. Jeg stablet meg på beina gjennom ett samlivsbrudd og senere fødselsdeprisjonen. Og jeg stablet meg på beina etter første, andre, tredje, fjerne og femte operasjon. Til slutt sa det stopp! Jeg klarte ikke å stable meg på beina lenger, men vakler fremdeles fremover. Jobber redusert, men jeg jobber i allefall! Så jo - man kan sykemelde seg fra livet. For de to dagene i uka jeg ikke er på jobb, gjelder det for meg å stable meg opp på beina igjen! Anonymkode: 339fd...391 Alltid kommer det folk med sine triste historier og motargumenter når de ikke har klart å lese hele teksten de motsier. 😳 Anonymkode: b3ae1...f20
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #8 Skrevet 12. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alltid kommer det folk med sine triste historier og motargumenter når de ikke har klart å lese hele teksten de motsier. 😳 Anonymkode: b3ae1...f20 Ikke meg du svarer, men her er det vel heller du som ikke greier å lese hele teksten. Eller er det slik at det Hi skriver skal gjelde alle, bare ikke når man får høre historiene deres som viser at de reelt trenger sykemeldinger? Anonymkode: 5977f...f01
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alltid kommer det folk med sine triste historier og motargumenter når de ikke har klart å lese hele teksten de motsier. 😳 Anonymkode: b3ae1...f20 Jeg beklager, min feil. Jeg leste ikke engang linken som ble lagt til. Ble nok litt defensiv, for jeg er så lei alle disse meningene om at psykisk syke ikke er en sykdom, og at "man kan jo bare" endte tenkemåten sin... Anonymkode: 339fd...391
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du svarer, men her er det vel heller du som ikke greier å lese hele teksten. Eller er det slik at det Hi skriver skal gjelde alle, bare ikke når man får høre historiene deres som viser at de reelt trenger sykemeldinger? Anonymkode: 5977f...f01 Les alt selv først du. 😘 Anonymkode: b3ae1...f20
Anonym bruker Skrevet 12. november 2019 #11 Skrevet 12. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg beklager, min feil. Jeg leste ikke engang linken som ble lagt til. Ble nok litt defensiv, for jeg er så lei alle disse meningene om at psykisk syke ikke er en sykdom, og at "man kan jo bare" endte tenkemåten sin... Anonymkode: 339fd...391 Jeg har ingen mening om at psykisk sykdom er underlegen annen sykdom. Jeg er enig i at 100% sykemelding ikke alltid er riktig eller bra. Mange av de som sykemeldes 100% har en restarbeidsevne. I tillegg tror jeg oppriktig at spesielt med psykisk sykdom er kontakt med arbeidsplassen livsviktig for den det gjelder. Så nei man kan ikke sykemeldes fra livet, man kan jobbe redusert for å stable seg på beina. Og selvsagt, sånn til slutt, selvsagt er det ganger man trenger 100%, også ved psykisk sykdom. Anonymkode: b3ae1...f20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå