Gå til innhold

Folk som skiller lag etter en stor krise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere er årsakene til det? Feks Stordalen-paret. Nå var vel hun endelig frisk? Og de har liksom støttet hverandre så enormt gjennom tykt og tynt. Synes jeg ser det ofte. Kjenner personlig flere der feks den ene har kreft, og så skiller de seg når sykdommen er bekjempet. 

Anonymkode: 73927...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror dere er årsakene til det? Feks Stordalen-paret. Nå var vel hun endelig frisk? Og de har liksom støttet hverandre så enormt gjennom tykt og tynt. Synes jeg ser det ofte. Kjenner personlig flere der feks den ene har kreft, og så skiller de seg når sykdommen er bekjempet. 

Kanskje de har opplevd så mye vondt at den andre parten kun blir en påminnelse om det vonde. At man på en måte føler for å starte på nytt og starte et liv der kriser ikke er en del av det? 

Det tyder dog på at kjærligheten ikke var særlig sterk likevel. Ekte kjærlighet overvinner alt.

Anonymkode: f520d...700

Skrevet

Jeg kjenner et par som gikk fra hverandre når den ene tilsynelatende var frisk igjen etter kreft. Utad, for de fleste, var de et idealpar, stilte opp for hverandre, begge tok ansvar for hjem og barn, ga hverandre rom osv. Etter at den kreftsyke var frisk gikk de fra hverandre, og de fleste var kjempesjokkerte. Men sannheten var at de hadde slitt i forholdet i mange år før den ene ble syk, men hadde forsøkt å jobbe for å redde forholdet over lang tid. Så var de begge gode nok til å også støtte hverandre i perioden med sykdom, fordi de respekterte hverandre og brydde seg om den andre, og ikke minst for barnas skyld. Etter sykdommen fant de ut at selv om de kunne samarbeide ganske bra så hadde ingen av dem vært lykkelige på mange år, at livet er for kort til å leve ulykkelig og bare holde ut. Så de skilte seg, fungerer veldig bra på samarbeid med ungene. For de få av oss som visste om hvordan de hadde jobbet for å prøve å holde sammen før sykdommen kom det ikke som noen stor overraskelse. Men under krisen stod de støtt sammen, for begges skyld og for barnas skyld.

Mener også å ha lest at mange forhold ryker pga. kriser, nettopp fordi kriser ofte gjør at man endrer seg eller man endrer prioriteringer - og ikke minst, de som går fra hverandre i eller etter kriser, det er ofte par som ikke greier å kommunisere godt sammen og dermed mister evnen til å se hverandre, noe som gjør at begge gjerne føler seg svært ensom i krisen. Skal man komme gjennom kriser må man kommunisere og se hverandre.

Anonymkode: 04846...47a

Skrevet

I en krise kan det bli svært vanskelig å yte maks - hver har nok med å holde sitt eget hode over vannet. Lite igjen til å investere i den andre.

Dessuten oppstår sterke følelser og ulike reaksjoner hos mennesker i kriser og krevende livssituasjoner. Det kan være vanskelig å møte hverandre fordi behovene er så store, men ulike. 

Og dessuten blir man mentalt sliten og utmattet av å stå i krisen. Ikke alltid lett å være en ressurs for hverandre. 

Anonymkode: cb0f0...613

Skrevet

Jeg tror at forholdet er over et sted midt i krisen eller før. Men man forlater ikke en partner i en krise. Så da venter man til den er over.

Anonymkode: d4f4e...71f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man blir vel aldri frisk av den sykdommen

Anonymkode: 9d9c0...ed4

Skrevet
På 11.11.2019 den 19.23, Anonym bruker skrev:

Man blir vel aldri frisk av den sykdommen

Det vet man ikke enda. Hun har tatt en behandling som få andre med den sykdommen har tatt. Behandlingen hun har hatt heter HSCT og er hovedsaklig cellegift som har som misjon å resette immunforsvaret. Første gang hun tok behandlingen fikk hun tilbakefall så hun gjentok behandlingen. Så langt uten tilbakefall. 

Anonymkode: 70250...7ab

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet man ikke enda. Hun har tatt en behandling som få andre med den sykdommen har tatt. Behandlingen hun har hatt heter HSCT og er hovedsaklig cellegift som har som misjon å resette immunforsvaret. Første gang hun tok behandlingen fikk hun tilbakefall så hun gjentok behandlingen. Så langt uten tilbakefall. 

Ja, vet hun har gjort det. Jeg kjenner ei som har samme sykdom, hun sier man aldri blir frisk, den vil alltid ligge der. Men ikke vet jeg

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vet hun har gjort det. Jeg kjenner ei som har samme sykdom, hun sier man aldri blir frisk, den vil alltid ligge der. Men ikke vet jeg

Det kommer nok litt an på hva man mener med frisk. Noen legger i frisk/kurrert at sykdommen er stoppet og så lenge man ikke har fått tilbakefall er man frisk (etter å ha passet 3-5 år uten tilbakefall). Andre mener man ikke er frisk om man har risiko for tilbakefall og andre igjen mener man ikke har blitt frisk om man har permanente skader etter sykdommen eller behandlingen. Når det gjelder Stordalen så er det et ekstra usikkerhetsmoment at behandlingen er såpass fersk for denne sykdommen. Man vet dermed lite om risiko for tilbakefall og langtidsvirkninger av behandlingen enn det man vet angående denne behandlingen og f.eks kreft og MS som den også brukes mot

Skrevet

Kan det være at man under en slik prosess blir veldig "venner"? Man blir kjent så dypt og intimt som man under andre omstendigheter ikke kan bli,- slik at tenning og den seksuelle biten blir "visket ut"? Nå er ikke jeg så veldig "seksuell" av meg,- men ser for meg at om vi måtte gått noen år med en slik kamp, samme hvem av oss som var syk,- så tror jeg at vi hadde endt opp med et forhold mye dypere, ærlig og holdbart enn hva vi har nå. Selv om vi er "fjellstø" den dag i dag som ektepar/kjærester så vet jeg ikke hvordan den intime biten ville blitt. Man har sett sin partner sårbar, blitt sett av sin partner under forhold man ALDRI ville vist seg for denne normalt. Da tror jeg noe blir visket ut,- som for eksempel det som skiller venner fra kjærester.

Jeg har alltid ment at gode venner kan være mer nære personer i livet enn en kjæreste/partner. Og under hendelser som det Stordalen har vært gjennom tror jeg det er det som skjer. Man blir bedre venner,- får et mer "meningsfylt" forhold til personen,- men kjærestebiten(les sex/tenning) den får ikke plass/blir malplassert????

Min teori om hva som skjer dette,- ikke noe jeg vil fastslå som fasit altså :) . Det er jo gjerne slik at disse parene, til tross for brudd/skilsmisse forblir venner ut over det "Normale" og støtter hverandre både praksis, følelsesmessig og noen gang også økonomisk (har jeg opplevd å se) på en måte som gjør at man lurer på hvorfor de ikke bare kunne "fortsatt sammen". Tenker at det blir jo som å si at i stedet for å finne seg en mann, så gifter man seg med sin beste venninne gjennom hele livet,- fordi man har jo alt man trenger hos henne,- men hva mangler? Jo tenning/sex,- og da blir det ikke riktig. Allikevel fortsetter (mange,- ikke alle) og være mer fortrolig med venninnen fra gjennom hele livet enn med sin ektemann.

Anonymkode: 32add...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...