Gå til innhold

Jeg er skeptisk til leger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever dette ofte, og nå generaliserer jeg veldig! Snakker altså ikke bare om fastleger her, men også om spesialister, overleger og kirurger.

- Legen har ikke lest journalen din når du kommer inn til timen, og aner ikke hva timen dreier seg om, forventer også at du komprimerer 6 år med sykdom til noe du kan gjengi i løpet av 15 sekunder.

- De kan ingenting om det som ikke er helt A4.

- Legenes "livbøye" er å skylde på angst når de ikke umiddelbart kommer på hva som feiler pasienten. De gir seg litt med det etter skriftlig beskjed fra psykolog eller psykiater om at symptomene ikke er angstrelatert.

- De lytter ikke ordentlig på hva pasienten sier, og mister fokus lett. F.eks. hvis du har eksem på hånda så glemmer de at du kommer til timen for noe helt annet enn eksem på hånda.

- Det de skriver i epikrisen/journalen er stort sett noe annet enn det man snakket om, og endel viktig informasjon forsvinner.

Anonymkode: 3d0a4...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heldigvis forskjell på leger.

Men at mange leger er stresset og overarbeidet og dermed ikke får gjort en optimal jobb er nok dessverre ikke helt uvanlig. 

Anonymkode: bcd14...fe7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at mange leger er stresset og overarbeidet og dermed ikke får gjort en optimal jobb er nok dessverre ikke helt uvanlig. 

Nei, dessverre, og det skulle ikke vært på den måten der. Jeg er enda ikke utredet etter mange, mange år og kjenner at jeg gir opp snart.

Skrevet

Jeg har dessverre samme erfaring, og nesten verre med spesialistene enn fastlegene. Nå har jeg fått en ny fastlege som synes å være en god lege, så er optimistisk til det.

Har måttet gjennom vurdering hos psykiater/psykolog to ganger fordi de har ment at det var så mye enklere å bare si at alle symptomene jeg hadde og har er psykisk betinget fremfor fysisk. Dette til tross for at jeg hele tiden har hatt helt klare patologiske prøver som bekrefter symptomene jeg har. Problemet i ettertid er at de gjerne bare registrerer at det er "en historikk i psykiatrien", og dermed fortsetter å bagatellisere alle patologiske prøver, selv om det blir flere av dem, og at symptomene forverrer seg i samsvar med det som er å forvente når patologien forverrer seg.

Dette er helt klart et holdningsproblem hos mange leger og spesialister. Men, det er er ikke bare legene/spesialistenes skyld. Det er minst like mye politikernes skyld som har gått for den helsemodellen vi i dag har i Norge. Da finansieringsmodellen for sykehusene ble gjort om var det advart på forhånd om at dette ikke om til å fungere, og det har vist seg at alle leger og andre fagpersoner som hadde jobbet i årevis i systemet hadde rett. Videre forverring har det vært mange steder med helseforetakmodellen. En lege på sykehus bruker omtrent 40 % av tiden sin på jobb på pasienter. Resten av tiden går med til masse dokumentasjon og administrasjon. Spesialister brukes som altfor høyt lønnede sekretærer. I tillegg jobber de i et ineffektivt system med for få ressurser - og så blir de bedt om å effektivisere. Det sier seg selv at det ikke er mulig. Den spesialisten som jeg har gått mest hos er det stor sjanse vil slutte nå, rett og slett fordi det drives så rovdrift på dem og legen er helt fullstendig utkjørt. Jeg er syk og dårlig, men siste par gangene jeg har vært på sykehuset har jeg bedt legen om å begynne å ta vare på seg selv, for jeg ser at det er rett før det går galt. Dette er en lege som sies å være best i landet på sitt felt, den andre omtaler som "den beste vi har!". Og snart har systemet tatt knekken på denne også. Enorm kompetanse og erfaring vil forsvinne, ikke fordi legen selv vil det, men fordi politikerne har lagt opp til et system som ikke er forsvarlig, hverken når det gjelder de ansatte eller pasientene.

Politikerne driver så rovdrift på sine ansatte i helsevesenet og lukker øynene for at de reformene politikerne selv har tvunget gjennom ikke fungerer. Det fører igjen til at altfor mange pasienter ikke får riktig utredning og behandling raskt nok, og langt flere enn nødvendig ender som langvarig syke og uføre, selv om det i mange tilfeller kunne vært unngått om politikerne hadde vært villig til å innse egne feil og gjøre noe med det. Det er bare det at de får så få stemmer ved valgene hvis de ser "vi dreit oss ut og nå vil det koste milliarder å rydde opp, dere må ta regningen"... så derfor velger politikerne heller å kjefte litt på ansatte i helsevesenet som ikke er villig til å bli mer effektive eller skylde på pasienter som ikke har fått riktig tilbud som late personer som ikke gidder å jobbe...

Anonymkode: e10c8...197

Skrevet

På min poliklinikk er det ikke satt av tid til hverken for- eller etterarbeid. Dvs forbederedelser til poliklinikk må skje innimellom alt annet, og er prisgitt rolige dager. Samme med dokumentering etterpå. Da blir det vanskelig å få satt seg skikkelig inn i ting, og laget ordentlige notat. Mye går på (ubetalt) overtid, eller blir utsatt til den dagen man tilfeldigvis har tid. Samme med oppfølging av prøvesvar og slikt som man ikke har svar på der og da. 

Anonymkode: 74c37...05a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På min poliklinikk er det ikke satt av tid til hverken for- eller etterarbeid. Dvs forbederedelser til poliklinikk må skje innimellom alt annet, og er prisgitt rolige dager. Samme med dokumentering etterpå. Da blir det vanskelig å få satt seg skikkelig inn i ting, og laget ordentlige notat. Mye går på (ubetalt) overtid, eller blir utsatt til den dagen man tilfeldigvis har tid. Samme med oppfølging av prøvesvar og slikt som man ikke har svar på der og da. 

Dette burde vært tydeliggjort og ropt ut over alle store mediekanaler! Det er helt håpløst - både for dere og for oss pasienter.

Legeforeningen burde laget mye bråk, for det er helt uholdbart.

Jeg som "misfornøyd" pasient er villig til å gå i tog eller skrive under på opprop for å få oppmerksomhet rundt dette. Politikerne vil ikke gjøre noe med det uten at de blir ansvarliggjort.

Det er også farlig for pasientsikkerheten, fordi ting forsvinner i prosesser, blir glemt osv.

Skrevet

Jeg jobber innen helse og har, dessverre, sett alt for for mye til å stole på leger her i landet.

Anonymkode: 4e1f5...ba7

Skrevet

De legene jeg har vært hos har ikke bært slik. Jeg synes jeg har fått hod hjelp.

Anonymkode: aaa12...bdd

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av en kreftbehandling nå, etter tilbakefall. 6 uker tok det fra jeg fikk vite at det var noe til de kunne si hvilken behandling jeg skal ha. Det skyldes visst en misforståelse. Ingen informasjon underveis. 

Anonymkode: f069f...1e7

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i begynnelsen av en kreftbehandling nå, etter tilbakefall. 6 uker tok det fra jeg fikk vite at det var noe til de kunne si hvilken behandling jeg skal ha. Det skyldes visst en misforståelse. Ingen informasjon underveis. 

Pass på å få dette bekreftet, at det blir journalført og at du får en utskrift av det.

Jeg har lært av erfaring at jeg selv må følge opp absolutt alt, må mase, purre og klage, for at ting skal skal skje.

Håper det vil gå bra med deg! ❤️

Skrevet

Heldigvis ikke min erfaring med hverken fastlege, spesialister eller andre innen helse.

Anonymkode: 84799...93a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Heldigvis ikke min erfaring med hverken fastlege, spesialister eller andre innen helse.

Anonymkode: 84799...93a

"Heldigvis" er rett valg av ord, ja.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pass på å få dette bekreftet, at det blir journalført og at du får en utskrift av det.

Jeg har lært av erfaring at jeg selv må følge opp absolutt alt, må mase, purre og klage, for at ting skal skal skje.

Håper det vil gå bra med deg! ❤️

Takk ♥️

Det er journalført at jeg har ringt og purret. Det vil ikke ha noe å si for behandlingen, men det har hatt mye å si for psyken min. Hadde jeg ikke vært gjennom dødsangst før, ville jeg vært langt nede i kjelleren nå. Så nå er det bare å vente på tlf fra sykehuset om når jeg skal møte til informasjonstime. Tar nok en telefon til sykehuset i morgen tenker jeg 👍

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette burde vært tydeliggjort og ropt ut over alle store mediekanaler! Det er helt håpløst - både for dere og for oss pasienter.

Legeforeningen burde laget mye bråk, for det er helt uholdbart.

Jeg som "misfornøyd" pasient er villig til å gå i tog eller skrive under på opprop for å få oppmerksomhet rundt dette. Politikerne vil ikke gjøre noe med det uten at de blir ansvarliggjort.

Det er også farlig for pasientsikkerheten, fordi ting forsvinner i prosesser, blir glemt osv.

Det er jo forsøkt... Legestreiken for et par år siden, fastlegeopprøret, vi melder og melder og melder.... Men lite skjer. For en lege er jo bare en lege, og kan alltid erstattes (før de står der uten fagpersoner med spesialkompetanse). Eller vi kan jo såklart dekke minst 2-3 steder samtidig, det er jo ikke såååå ofte det er samtidighetskonflikter. Eller drit i at vernebestemmelser brytes over en lav sko eller at risikoanalysene lyser rødt, vaktsystemene skal endres slik at man får mer arbeidstid ut av færre leger og billigere blir det i tillegg (jmf anestesi hjemmevakt i Kristiansund). 

Skrevet

Oh, dessverre min erfaring også. Før hadde jeg klokkertro på alle med tittelen lege, men det er for lengst borte. 

Har ikke hatt så mye med leger å gjøre før en uskyldig dagkirurgi endte verst tenkelig, så etter det har jeg vært borti en del. 

Må bare få sagt at hver og en av legene jeg traff på Rikshospitalet var helt unike. Flinke, profesjonelle, medmenneskelige og utrolig dyktige. 

Skrevet

Fastlegen min er heldigvis veldig flink. Det fikk jeg også erfare i dag. Hun har vært på spesialisering på sykehuset i et år, og jeg hadde første timen hos henne i dag. Og hun hadde virkelig lest seg opp og husker også mye (detaljer) fra tidligere. Jeg har dårligere erfaring med legene på sykehuset. Jeg har inntrykk av at de ikke har tid til å lese seg opp på pasientene som kommer. 

Anonymkode: 0f724...67f

Skrevet

Diktafon burde ikke vært så ut som det er. men det er tydeligvis gammeldags og brukes ikke lenger. Det hadde gitt legene tid til å skrive skikkelig i journalen. 

Ellers har jeg alltid opplevd å bli tatt alvorlig av samtlige leger jeg har besøkt. Det er en del egentlig.

Anonymkode: cb288...678

Skrevet

Du skulle bare visst hvor mye ubetalt overtid som jobbes blant norske leger. Som LIS-lege blir du gående i vikariat og jobber du ikke overtid gratis så forlenges ikke vikariatet ditt. Det er også flere helseforetak som ikke bryr seg om AML som sier du har krav på fast stilling etter tre år i vikariat. Jeg 

Det er synd du har så dårlig erfaring, men du skal vite at det settes ikke av tid til forberedelser til poliklinikk. Forberedelser må gjøres innimellom eller på fritiden. 

Anonymkode: 7355b...745

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diktafon burde ikke vært så ut som det er. men det er tydeligvis gammeldags og brukes ikke lenger. Det hadde gitt legene tid til å skrive skikkelig i journalen. 

Ellers har jeg alltid opplevd å bli tatt alvorlig av samtlige leger jeg har besøkt. Det er en del egentlig.

Problemet er at sykehusene kvitter seg med sekretærene for å spare penger. Uten sekretærer blir diktering noe vanskelig. 

Anonymkode: 7355b...745

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever dette ofte, og nå generaliserer jeg veldig! Snakker altså ikke bare om fastleger her, men også om spesialister, overleger og kirurger.

- Legen har ikke lest journalen din når du kommer inn til timen, og aner ikke hva timen dreier seg om, forventer også at du komprimerer 6 år med sykdom til noe du kan gjengi i løpet av 15 sekunder.

- De kan ingenting om det som ikke er helt A4.

- Legenes "livbøye" er å skylde på angst når de ikke umiddelbart kommer på hva som feiler pasienten. De gir seg litt med det etter skriftlig beskjed fra psykolog eller psykiater om at symptomene ikke er angstrelatert.

- De lytter ikke ordentlig på hva pasienten sier, og mister fokus lett. F.eks. hvis du har eksem på hånda så glemmer de at du kommer til timen for noe helt annet enn eksem på hånda.

- Det de skriver i epikrisen/journalen er stort sett noe annet enn det man snakket om, og endel viktig informasjon forsvinner.

Trafisk, men slik blir det når de som bruker mer enn 15 min per pasient mottar oppstrammere fra HELFO 

Anonymkode: c0e4b...24a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forsøkt... Legestreiken for et par år siden, fastlegeopprøret, vi melder og melder og melder.... Men lite skjer. For en lege er jo bare en lege, og kan alltid erstattes (før de står der uten fagpersoner med spesialkompetanse). Eller vi kan jo såklart dekke minst 2-3 steder samtidig, det er jo ikke såååå ofte det er samtidighetskonflikter. Eller drit i at vernebestemmelser brytes over en lav sko eller at risikoanalysene lyser rødt, vaktsystemene skal endres slik at man får mer arbeidstid ut av færre leger og billigere blir det i tillegg (jmf anestesi hjemmevakt i Kristiansund). 

Ja, ser jo det, det er rovdrift. Når spesialisten jeg har gått hos forsvinner så forsvinner også all dennes kompetanse. Pr. i dag er det ingen som sitter på samme kompetanse.

Jeg forstår ikke hvorfor slikt får så lite oppmerksomhet, og også så lite oppslutning i befolkningen. Det politiske miljøet som har vunnet frem de siste årene har jo blendet folk med populisme. Generelt sett tror jeg nettet har gjort mange "dummere" også, man blir avhengig av nye stimuli hele tiden, og en sak som har gått i dager eller uker stimulerer ikke dette nettlærte behovet hos folk, dermed blir det færre klikk, avisene/mediene fjerner seg fra sakene og finner heller noe som gir nye og flere klikk. Dybdejournalistikk får ikke nok klikk fordi mange ikke lenger har stor nok oppmerksomhetsevne, for alt skal gå så fort. Mediehusene skjærer ned, mindre tid til gravende journalistikk og evne til å holde saker varme. Og politikere som har profesjonelle til å vri seg unna vanskelige diskusjoner, vri fokus over på andre saker. Frp har jo fått hjelp av Trump-rådgivere, og Frp roper fort høyt om noe som kan gi dem positiv oppmerksomhet, men tier konsekvent andre ting ihjel, eller de velger å rope opp om en fillesak som får fokuset bort fra det viktige og over på noe uviktig populistisk. Der er Frp verst, men også H og andre partier følger dette. Det er en skremmende ansvarsfraskrivelse av dagens politikere!

Egentlig burde det vært et folkeopprør. Leger og helsepersonell, pasienter, pårørende og Nav-ansatte burde gått sammen i store felles protester og holdt saker varme inntil politikerne innså alvoret. Disse er gjensidig avhengig av hverandre, og sammen utgjør det et enormt antall personer i landet!

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Diktafon er praktisk for dem som får til teknikken (jeg klarer det ikke), men det er upraktisk av flere grunner: Du må ha uforstyrret tid (helst) til å diktere notatet, så du må finne et rom hvor andre som ikke skal ha tilgang til informasjonen hører deg. Du må få utstyret til å virke. Du må få sitte i fred. Når diktatet er ferdig må det skrives, så må det leses korrektur og godkjennes. Hvis informasjon som står i notatet trengs før det er skrevet må det lyttes på i sin helhet. Så det fungerer i en verden med fungerende utstyr, nok kontor, og uten telefoner/callinger som piper/uforstyrret tid, og det har man ikke alltid.

Dwt som og er viktig å vite er at vi har ikke tilgang til hverandres journaler. Fastlegen har et, helsestasjonen har et, legevakten har et (med mindre legevakten er på det lokale fastlegekontoret), og sykehus har ikke nødvendigvis tilgang til hverandres journal heller. Så når vi spør "hva har skjedd siden sist" så er det ikke fordi vi ikke har lest, det er fordi vi har ingen annen måte å få vite det på! Vi sender jo notat til hverandre (sykehus til fastlege og legevakt noen ganger til fastlege), men det er langt fra alltid det er tilgjengelig et sted som er lett å finne. 

Så vi jobber ofte mot systemet. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forsøkt... Legestreiken for et par år siden, fastlegeopprøret, vi melder og melder og melder.... Men lite skjer. 

Dette er jo fordi hver gang en yrkesgruppe roper ut over dårlige arbeidsforhold og streiker, det være seg leger, helsearbeidere, lærere eller andre, så får gjerrige politikerne uvurderlig hjelp fra Ola og Kari Dunk som sporenstreks er ute og hyler om at nevnte yrkesgrupper SUTRER.

Og dagen etterpå er de selv ute og syter over at barna deres har ufaglærte lærere og at fastlegen ikke har tid til dem.

Konseptet solidaritet er en saga blott i dette landet.

Anonymkode: 00ee7...6aa

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er de, men de vil så absolutt ikke få avlastning av arbeid apotekene kan gjøre. De setter seg på bakbeina når det gjelder vaksinering, medisinsamtaler og mye mer! Så er rett og slett ikke synd på dem når de MÅ jobbe mye gratis overtid!

Det er pasientene det er synd på oppi dette

Anonymkode: db402...411

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...