Gå til innhold

SFO/AKS etter 4. klasse - særskilte behov. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd om dette. Har et barn med bokstavdiagnose som fungerer greit med tett oppfølging på skolen, men som sliter sosialt. Neste år er det slutt på AKS/SFO, men jeg leser at man kan søke om fortsatt plass ved særskilte behov. Er det noen som har forsøkt dette? På hvilket grunnlag har dere fått plass, og ikke minst: oppleves det som stigmatiserende, eller takler barnet det greit? Jeg skal selvsagt ta dette med de rette instanser etterhvert, men jeg tenkte å høre om noen hadde konkret erfaring før jeg begynner å forhøre meg. Jeg vil jo at barnet i så liten grad som mulig skal føle seg utenfor eller som et spesialtilfelle, om dere skjønner.

Anonymkode: 0e52b...946

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om to som har benyttet seg av det. Ene barnet har downs syndrom, og det andre barneautisme. Har ikke hørt om barn med bokstavdiagnose som har hatt behov for det (men det vil jo ikke si at de ikke finnes). 

Anonymkode: 8bf67...f91

Skrevet

Du skal ikke se bort i fra at ingen selv vil synes st det er kleint. Om andre unger på 5. trinn vil erte, er jo umulig å svare på, men det er ikke usannsynlig at noen reagerer. 
Mange barn sliter sosialt, være seg at de skiller seg ut i mengden, har ADHD eller Asperger. Tviler på at diagnose i seg selv er grunn god nok, men det vil jo skolen som barnet ditt går på vite bedre ut i fra funksjonsnivå. 

Anonymkode: 10cc2...211

Skrevet

De som har hatt det her har mye mer alvorlige funksjonshemninger enn bokstavdiagnoser, som downs syndom o.l.

Er du sikker på at det er nødvendig?

Anonymkode: 76e63...632

Skrevet

Takk for svar, dere! Jeg vet ikke om noen som har benyttet seg av dette, så litt vanskelig å vite hva man skal peile seg inn på. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har hatt det her har mye mer alvorlige funksjonshemninger enn bokstavdiagnoser, som downs syndom o.l.

Er du sikker på at det er nødvendig?

Anonymkode: 76e63...632

Nei, jeg er overhodet ikke sikker på at det er nødvendig. Det er jo derfor jeg forsøker å orientere meg. Det jeg vet er at det sosiale er vanskelig, og jeg forsøker å tilrettelegge så godt jeg kan.

Anonymkode: 0e52b...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...