Gå til innhold

Første nyttårsaften med hund..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og jeg kjenner jeg gruer meg.. Hva er lurt å ta hensyn til? Vi bruker å feire sammen med to andre familier og pleier å være hjemme hos oss, så huset er fullt av folk. Jeg vurderer om vi bør feire nyttår alene i år, for å kunne ta oss av hunden skikkelig dersom han blir skremt. Vi bor i et byggefelt med mye fyrverkeri, så det smeller godt. Mannen mener det er litt drastisk å avlyse nyttårsfesten pga hunden. Men han blir ganske stressa når vi har mye besøk, klarer ikke å roe seg skikkelig og hvis han i tillegg skal bli skremt av fyrverkeri, så tror jeg ikke det blir en hyggelig nyttårsfeiring for noen. Men vi vet jo ikke hvordan han vil reagere på fyrverkeriet da,  det kan jo være det ikke blir så ille som vi frykter.. Noen hundeeiere som vil dele erfaringer?

Anonymkode: 71f7b...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund bryr seg ikke, så lenge jeg oppfører meg normalt. Den bare ser på meg for å se hvordan jeg reagerer.

Anonymkode: 845d2...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må lære hunden å ikke bry seg om fyrverkeri. Be om hjelp f.eks. hos veterinær. Likedan må hunden lære å roe seg etter å ha hilst på besøket. 

Anonymkode: 659ad...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å allerede nå lete frem fyrverkivideoer på YouTube. Sett en ipad på stuebordet (ikke ha så høy lyd i starten, øk gradvis). La den dure og gå i bakgrunnen mens dere gjør helt vanlige ting. Vi har gjort det med begge hundene vi har hatt, og ingen har brydd seg. Den hunden vi har nå, setter seg gjerne på en stol ved vinduet for å se fyrverkeriet😅

Anonymkode: 055fc...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvert tilfelle man hører om redde dyr er det hundrevis som ikke bryr seg. Så ikke ta sorgene på forskudd, gjør det dere har planlagt, ha hunden hos dere når det smelle for å se an reaksjonen.

Anonymkode: ee29a...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert det blir så ille, men om du går og gruer deg og kjenner på engstelse blir ihvertfall hunden redd. Hunder fanger opp vår sinnstemning, så du må være uredd og oppføre deg normalt.

Veldig greit å venne hunden til skarpe lyder, smell osv nå i tiden frem mot nyttårsaften også, så er det slett ikke sikkert den blir "skuddredd"

Men husk at hunder hører veldig godt, så smell som er høye for oss kan bli ubehagelig høye for dem, så vær inne når det smeller som verst ute.

Anonymkode: 22178...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at dere oppfører dere som ingenting er galt. Hunden skal ikke «trøstes». Hvis dere har skytebane i nærheten kan dere prøve å dra i nærheten av den, for å så gå litt nærmere for hver gang. Hunden vår går gjerne tur uten problem, selv rundt midnatt på nyttårsaften.

Anonymkode: 897f9...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...