Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 Har sjokoladekake i ovnen, og som vanlig sprekker den på toppen før den er ferdigstekt. Det lar seg jo skjule med glasur, men hvorfor skjer det egentlig? Oven står på 175 grader, så den er ikke for varm heller, tror jeg. Anonymkode: 0b93e...e8f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Dårlig blanding? For varm ovn? Min ovn må stilles 5-10° over det som står i oppskrifter, kanskje din er omvendt? Anonymkode: 052af...36d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 Lurer på det samme. Jeg følger oppskrift til punkt og prikke, men alle sprekker og blir en vulkan som er rå i midten og overstekt i kantene. Skjedde i gammel ovn og ny dyr ovn, så nå får jeg gitt opp. Til dugnader tar jeg nå heller med kjøpekaker fra Kiwi. Anonymkode: 12c85...558
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 Fant dette: Om kaken sprekker på toppen skyldes det gjerne for mye mel i deigen eller at du har pisket røren for lenge. Tilsett litt mer væske i kaken hvis dette er et generelt problem med oppskriften du bruker. Anonymkode: 0cf80...2c9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 Min mor var forresten flink å bake, plutselig ble alt mislykket en lang periode for så å bli bra igjen. Forklaringen: et unøyaktig litermål. Jeg bruker vekt for det meste. Anonymkode: 052af...36d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 Væt et par kjøkkenhåndklær og bre det rundt formen (gitt at det er en rundform eller liten langpanne). Da blir kakene jevne i overflaten og sprekker ikke opp. Anonymkode: 6a5d4...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå