Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 Jeg har alltid vært lat, eller det har jeg fått høre, og jeg har kjendt meg godt igjen i det. Men jeg har mange hobbyer og jeg liker å gjøre ting. Egentleg. Men jeg blir sliten og da vil jeg heller hvile. I fjor fikk jeg konstantert fibromyalgi pga mye verk i kroppen, osb. Jeg lurer på om det er denne sykdommen som har lurt meg hele livet, Eller om jeg rett og slett er lat... Jeg har hatt problem med diverse ledd siden ungdomsskolen. Er 38 nå. Kjenner at det hadde vært godt å vite at jeg ikke bare er lat og tiltaksløs for selvfølelsens del, jeg føler meg ofte verdiløs fordi jeg ikke orker, sånn har jeg alltid følt det. Samtidig er jeg redd det blir en hvilepute for meg: "jeg er syk, jeg kan ikke gjøre ditt og datt for jeg må hvile..." Jeg beundrer de meg masse energi og skulle virkelig ønske det var meg. Anonymkode: 804b0...410
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Hva er årsaken til at du kalles lat? Gjør du mindre på jobb enn dine kollegaer? Å være ærlig og si man heller vil være hjemme og slappe av enn å feks gå tur i skogen med en venninne er jo ikke lat i mine øyne. Anonymkode: 83326...a1b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er årsaken til at du kalles lat? Gjør du mindre på jobb enn dine kollegaer? Å være ærlig og si man heller vil være hjemme og slappe av enn å feks gå tur i skogen med en venninne er jo ikke lat i mine øyne. Anonymkode: 83326...a1b Nei, er profesjonell på jobb. Men, utsetter husarbeid, vil gjerne heller vere hjemme enn å gå tur, i mine øyner er det å vere lat, når jeg i utgangspunktet liker å gå på tur og trenger trimmen. Men typisk er at jeg ikke orker å gjøre det som er kjedeleg og slitsomt. Anonymkode: 804b0...410
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, er profesjonell på jobb. Men, utsetter husarbeid, vil gjerne heller vere hjemme enn å gå tur, i mine øyner er det å vere lat, når jeg i utgangspunktet liker å gå på tur og trenger trimmen. Men typisk er at jeg ikke orker å gjøre det som er kjedeleg og slitsomt. Anonymkode: 804b0...410 Men det kan jo være en kombinasjon, det trenger ikke være enten eller. Anonymkode: 5e56f...143
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, er profesjonell på jobb. Men, utsetter husarbeid, vil gjerne heller vere hjemme enn å gå tur, i mine øyner er det å vere lat, når jeg i utgangspunktet liker å gå på tur og trenger trimmen. Men typisk er at jeg ikke orker å gjøre det som er kjedeleg og slitsomt. Anonymkode: 804b0...410 Du er lat og mangler sjøldisiplin når det er det kjedelige og slitsomme som må vike. Ikke skyld på sykdommen din for det. Anonymkode: 508dc...673
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er lat og mangler sjøldisiplin når det er det kjedelige og slitsomme som må vike. Ikke skyld på sykdommen din for det. Anonymkode: 508dc...673 Ja, det er det jeg mistenker. At jeg er uten verdi fordi jeg ikke orker å gjøre de kjedelige tingene. Anonymkode: 804b0...410
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det jeg mistenker. At jeg er uten verdi fordi jeg ikke orker å gjøre de kjedelige tingene. Anonymkode: 804b0...410 Det er jo ikke det samme som å være uten verdi, nå må du ikke lulle deg inn i helt syke koblinger her. INGEN har lyst til å gjøre de kjedelige tingene, MANGE utsetter dem minst like mye som deg. Det jeg sier er at det ikke er noe sykt ved det. Anonymkode: 508dc...673
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det jeg mistenker. At jeg er uten verdi fordi jeg ikke orker å gjøre de kjedelige tingene. Anonymkode: 804b0...410 Enda godt du ikke trekker vanvittige konklusjoner Anonymkode: 5c16f...3d4
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke det samme som å være uten verdi, nå må du ikke lulle deg inn i helt syke koblinger her. INGEN har lyst til å gjøre de kjedelige tingene, MANGE utsetter dem minst like mye som deg. Det jeg sier er at det ikke er noe sykt ved det. Anonymkode: 508dc...673 Sorry, vet jo det. Litt deprimert på toppen av alt, så ser litt svart på livet. Anonymkode: 804b0...410
Mostly Harmless Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sorry, vet jo det. Litt deprimert på toppen av alt, så ser litt svart på livet. Anonymkode: 804b0...410 En depresjon kan gjøre det ekstra tungt å ta tak i de kjedelige tingene, uten at det har med latskap og slett ikke manglende verdi som menneske og gjøre. Får du god nok behandling for depresjonen din?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Sorry, vet jo det. Litt deprimert på toppen av alt, så ser litt svart på livet. Anonymkode: 804b0...410 Bestill deg en legetime og få sjekket D-vitaminnivåene dine. Forskning har vist at 100 % av de med fibromyalgi har D-vit.mangel, eller ligger helt på grensen til mangel. I tillegg er grensen for mangel satt langt lavere i Norge enn hva det er i andre land. Om du på toppen av fibromyalgien har en D-vit.mangel vil du ha enda mindre energi og også bli deprimert. Da er det høye nok doser D-vit. over tid som gjelder. Når D-vit.nivåene dine er kommet over 100 nmol/L og har ligget der en stund, da kan du heller ta en ny sjekk, om du da føler du er bare lat eller syk. Anonymkode: 6c7f2...544
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Bestill deg en legetime og få sjekket D-vitaminnivåene dine. Forskning har vist at 100 % av de med fibromyalgi har D-vit.mangel, eller ligger helt på grensen til mangel. I tillegg er grensen for mangel satt langt lavere i Norge enn hva det er i andre land. Om du på toppen av fibromyalgien har en D-vit.mangel vil du ha enda mindre energi og også bli deprimert. Da er det høye nok doser D-vit. over tid som gjelder. Når D-vit.nivåene dine er kommet over 100 nmol/L og har ligget der en stund, da kan du heller ta en ny sjekk, om du da føler du er bare lat eller syk. Anonymkode: 6c7f2...544 Takk, har netopp vært å sjekket, har ikke fått svar enda. Anonymkode: 804b0...410
Anonym bruker Skrevet 10. november 2019 #13 Skrevet 10. november 2019 2 timer siden, Mostly Harmless skrev: En depresjon kan gjøre det ekstra tungt å ta tak i de kjedelige tingene, uten at det har med latskap og slett ikke manglende verdi som menneske og gjøre. Får du god nok behandling for depresjonen din? Har ikke sagt det til noen. Er nok ikke klinisk deprimert, det er jo en følgesvenn av fibromyalgien fordi man føler man ikke strekker til. Anonymkode: 804b0...410
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå