Gå til innhold

Åh, jeg angrer på at vi kjøpte sju-seter!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For nå er vi blitt naboens privatsjåfør. Det var helt ok til å begynne med - joda, vi kan godt ta med Sara hjem fra sfo i dag - men nå begynner det å bli oftere og oftere. Og nå som høsten og vinteren er her er det så mye mere stæsj som må med. Regntøy, vinterdress, cherrox, gymbag. Jeg har da nok med mine egne tre barn om jeg ikke skal ta meg av naboens unger og. De ser det ikke selv! Det er greit å si nei snart, eller?

Hvor langt strekker dere dere for venner og bekjente?

Anonymkode: 596e9...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ja, Sara kan kjøre med oss i dag. Men du, i morgen går det i ett her, kan du ta med mine hjem da?"

Anonymkode: 94dd8...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 7-seter. Jeg tilbyr ofte, men sier også nei temmelig ofte. Du har ingen forpliktelse overfor dem, selv om du har muligheten. Si nei, jevnlig, så blir det ingen selvfølge.. 

Anonymkode: cdee2...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenester bør gå begge veier, så jeg synes også du bør be om gjentjenester. 

Alt fra at dine barn sitter på med dem til barnevakt osv, man kan ikke få og få uten å gi tilbake. Om naboen deres hadde vært på tilbudssiden andre veien også hadde det ikke blitt en frustrasjon for dere.

Anonymkode: 46fd0...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For nå er vi blitt naboens privatsjåfør. Det var helt ok til å begynne med - joda, vi kan godt ta med Sara hjem fra sfo i dag - men nå begynner det å bli oftere og oftere. Og nå som høsten og vinteren er her er det så mye mere stæsj som må med. Regntøy, vinterdress, cherrox, gymbag. Jeg har da nok med mine egne tre barn om jeg ikke skal ta meg av naboens unger og. De ser det ikke selv! Det er greit å si nei snart, eller?

Hvor langt strekker dere dere for venner og bekjente?

Anonymkode: 596e9...421

Folk er så frekke! Ser de det ikke selv? Blir sprø. 

Anonymkode: 5a324...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har noen valg.

Du kan begynne å kreve gjentjenester: Selvsagt kan Sara sitte på med oss i dag. Da kan vel dere ta med Lise mandag og tirsdag? 

Du kan begynne å avslå. Nei dessverre, ikke i dag. Ikke begrunn avslaget. En begrunnelse vil de lett kunne argumentere bort. Et blankt avslag kan de ikke argumentere bort.

Eller du kan fortsette å si ja, med nokså sammenbitte tenner hvis jeg forstår deg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI er et flott ord. Legg gjerne på DESSVERRE om du føler for det, men du trenger ikke forklare. Ta med andres så ofte det passer for deg, eller om det er spesielle omstendigheter, og ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvordan folk holder på. Datteren vår har en venninne. Moren hennes er hjemmeværende, og tilbyr stadig å kjøre vår datter til skolen med dem. Vi er to travle mer-enn-fulltidsarbeidende foreldre. Selv om jeg noen få ganger har takket pent ja når jeg har hatt en ekstra travel morgen,  begynner jeg jo ikke å legge opp til at vår datter stadig skal ta følge med dem. Det kunne jo fort blitt en belastning i deres hverdag, selv om hun er hjemmeværende og har bedre tid. Selv om det altså er hun som er på tilbudssiden, synes jeg at jeg må vise en viss tilbakeholdenhet. Og jeg inviterer deres datter til oss så ofte jeg kan, selv om det logistisk sett er vanskelig for oss å få til like mye sosialisering som moren til min datters venninne legger opp til. Det må være en viss balanse.

Anonymkode: 7950d...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herregud, hvordan folk holder på. Datteren vår har en venninne. Moren hennes er hjemmeværende, og tilbyr stadig å kjøre vår datter til skolen med dem. Vi er to travle mer-enn-fulltidsarbeidende foreldre. Selv om jeg noen få ganger har takket pent ja når jeg har hatt en ekstra travel morgen,  begynner jeg jo ikke å legge opp til at vår datter stadig skal ta følge med dem. Det kunne jo fort blitt en belastning i deres hverdag, selv om hun er hjemmeværende og har bedre tid. Selv om det altså er hun som er på tilbudssiden, synes jeg at jeg må vise en viss tilbakeholdenhet. Og jeg inviterer deres datter til oss så ofte jeg kan, selv om det logistisk sett er vanskelig for oss å få til like mye sosialisering som moren til min datters venninne legger opp til. Det må være en viss balanse.

Anonymkode: 7950d...e8c

AKKURAT sånn tenker jeg og. 

Ironien i vår situasjon er at faren i huset jobber hjemmefra, så han kan lett hente ungen sjøl. Men neida, stadig ser jeg han på joggetur når jeg plukker opp hans barn. Jeg har tre unger sjøl! Også hans da. Tror jeg selger sjuseter’n....

HI
 

Anonymkode: 596e9...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke bilen som er problemet - men din manglende evne til å si nei. Og evt din manglende evne til å be on tjenester tilbake. 
 

Når du vet at far i huset der kobber hjemmefra så kan vel du forsøke å avtale at han tar med dine andre dager??

Anonymkode: 30da1...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

AKKURAT sånn tenker jeg og. 

Ironien i vår situasjon er at faren i huset jobber hjemmefra, så han kan lett hente ungen sjøl. Men neida, stadig ser jeg han på joggetur når jeg plukker opp hans barn. Jeg har tre unger sjøl! Også hans da. Tror jeg selger sjuseter’n....

HI
 

Anonymkode: 596e9...421

Eller så er dette en utmerket anledning på å øve seg på å di nei, ta hensyn til seg selv, lære naboen at hjelpsomhet går begge veier... 

Anonymkode: cdee2...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke fatter og begriper er at folk vil gi fra seg tid med egne barn på den måten der. Henting og bringing fra skoler og bhg og venner og aktiviteter har jeg aldri sett på som et problem bortsett fra da jeg gikk på krykker. Det er jo gromtid, pratetid, hyggetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta ut setene. De siste to. Jeg kan det på min. Setter de bare inn ved behov. Problem løst. 

Anonymkode: 05f4c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo overhodet ikke bilen som er problemet, men at du ikke klarer å sette grenser for deg selv. Jeg har faktisk aldri vært borti en problemstilling som dette, for jeg sier ja når jeg mener ja og nei når jeg mener nei. Klart naboen er frekke, det er jeg enig i, men det er kun DU som sitter med løsningen her.

Anonymkode: 90b6c...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo overhodet ikke bilen som er problemet, men at du ikke klarer å sette grenser for deg selv. Jeg har faktisk aldri vært borti en problemstilling som dette, for jeg sier ja når jeg mener ja og nei når jeg mener nei. Klart naboen er frekke, det er jeg enig i, men det er kun DU som sitter med løsningen her.

Anonymkode: 90b6c...de4

Det kan du kanskje si, men jeg syns det er vanskelig å si nei når de spør. Jeg har liksom ingen grunn annet enn at det blir pes for meg. Og jeg syns på en måte ikke at det er god nok grunn for da virker jeg bare lat og kjip. Skjønner?

HI

Anonymkode: 596e9...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du kanskje si, men jeg syns det er vanskelig å si nei når de spør. Jeg har liksom ingen grunn annet enn at det blir pes for meg. Og jeg syns på en måte ikke at det er god nok grunn for da virker jeg bare lat og kjip. Skjønner?

HI

Anonymkode: 596e9...421

Nei. Dette er helt og holdent i ditt eget hode. Du har fått mange gode tips over. Enten må du be om gjentjenester, eller bare si nei, dessverre. Jeg har som sagt aldri hatt dette konstruerte problemet, men jeg er nesten helt sikker på at det vil bli mye lettere for deg med øvelse. Derfor må du bare gjøre det, to-tre ganger. Så tror jeg det vil være veldig lett etter det.

Anonymkode: 90b6c...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ekstra bilstoler stående i bilen din? Alltid? 

Med fleste barn på Sfo må fortsatt bruke bilstol. Derfor er det veldig enkelt å si nei. Jeg har ikke ekstra bilstol, tar derfor aldri med andre barn uplanlagt.  Jeg tar ikke risikoen med å kjøre rundt med barn uten riktig sikkerhetsutstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du kanskje si, men jeg syns det er vanskelig å si nei når de spør. Jeg har liksom ingen grunn annet enn at det blir pes for meg. Og jeg syns på en måte ikke at det er god nok grunn for da virker jeg bare lat og kjip. Skjønner?

HI

Anonymkode: 596e9...421

Er ikke det at det er pes mer enn grunn god nok. Det hadde ikke skjedd her om jeg hadde hatt buss. Har mer enn nok med mine egne skitne røvere om jeg ikke skal være andres slave også. 

Anonymkode: 337c6...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ikke noe med bilen å gjøre. Du har jo en ledig plass i en vanlig bil også om du har tre unger. Naboen er kjempefrekk og du er jo mildt sagt sprø om du tror du virker lat om du sier nei. Han er lat og egoistisk som heller jogger enn å hente egne unger. Si nei beklager, det passer ikke. 

Anonymkode: 2b71e...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Det jeg ikke fatter og begriper er at folk vil gi fra seg tid med egne barn på den måten der. Henting og bringing fra skoler og bhg og venner og aktiviteter har jeg aldri sett på som et problem bortsett fra da jeg gikk på krykker. Det er jo gromtid, pratetid, hyggetid. 

Tja, jeg er alene med mine tre, og må alltid ha med alle når jeg skal kjøre et sted. Det er ikke alltid gromtid for toåringen å hente storesøsteren på fotball etter leggetid. For meg er samkjøring HELT avgjørende. Men jeg kjører like ofte som naboen, altså. 

Anonymkode: 19570...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du kanskje si, men jeg syns det er vanskelig å si nei når de spør. Jeg har liksom ingen grunn annet enn at det blir pes for meg. Og jeg syns på en måte ikke at det er god nok grunn for da virker jeg bare lat og kjip. Skjønner?

HI

Anonymkode: 596e9...421

«Nei, det blir pes for meg» er en helt grei begrunnelse. Å administrere andres regntøy, yttertøy og gymposer er helt UTELUKKET i min hverdag.

Anonymkode: a1596...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...