Gå til innhold

Homofil datter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I det siste har min datter på 17 år tatt opp spesielle emner med meg som får meg til å anta at hun er lesbisk. Hun har blant annet sagt at hun ønsker å gå i pride i år (jeg mener ikke man må være skeiv for å gå i pride!!), og vil henge opp regnbueflagget på veggen (eller det lesbiske flagget som hun sa). Når jeg spør om hun har en gutt i kikkerten kan hun finne på å si "Jeg liker ingen gutter", men jeg har antatt at det betydde at hun ikke likte noen gutter her vi bor. Hun har også ei venninne som er lesbisk som hun er veldig ofte med, så jeg antok først at hun bare gjorde alt dette for å vise støtte til sin venninne. Burde jeg gå fram for å si noe, ta det opp? Eller vente til hun eventuelt tar det opp med meg? Jeg stresser ikke med å finne det ut og respekterer fult og holdent at hun tar ting i sitt tempo, men jeg føler meg så urolig over at hun gir meg så mange hint, og kanskje vil at jeg skal ta det opp siden hun er for redd. 

Jeg har absolutt ingenting imot det, min andre datter er bifil, men jeg vet at mange i familien vil reagere om hun plutselig får seg jentekjæreste.. Jeg vil ikke hun skal føle seg utenfor i sin egen familie. Ååå, jeg får så vondt, jeg vet jo at en del i familien har sagt smålig homo fobiske ting rundt henne. 

Jeg husker bare at hun som tenåring var guttegal og var støtt forelsket, nå snakker hun aldri om gutter, er ikke interessert i noen, hun bare henger med den ene venninnen sin som jeg begynner å lure på om egentlig er kjæresten hennes. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 22b20...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I det siste har min datter på 17 år tatt opp spesielle emner med meg som får meg til å anta at hun er lesbisk. Hun har blant annet sagt at hun ønsker å gå i pride i år (jeg mener ikke man må være skeiv for å gå i pride!!), og vil henge opp regnbueflagget på veggen (eller det lesbiske flagget som hun sa). Når jeg spør om hun har en gutt i kikkerten kan hun finne på å si "Jeg liker ingen gutter", men jeg har antatt at det betydde at hun ikke likte noen gutter her vi bor. Hun har også ei venninne som er lesbisk som hun er veldig ofte med, så jeg antok først at hun bare gjorde alt dette for å vise støtte til sin venninne. Burde jeg gå fram for å si noe, ta det opp? Eller vente til hun eventuelt tar det opp med meg? Jeg stresser ikke med å finne det ut og respekterer fult og holdent at hun tar ting i sitt tempo, men jeg føler meg så urolig over at hun gir meg så mange hint, og kanskje vil at jeg skal ta det opp siden hun er for redd. 

Jeg har absolutt ingenting imot det, min andre datter er bifil, men jeg vet at mange i familien vil reagere om hun plutselig får seg jentekjæreste.. Jeg vil ikke hun skal føle seg utenfor i sin egen familie. Ååå, jeg får så vondt, jeg vet jo at en del i familien har sagt smålig homo fobiske ting rundt henne. 

Jeg husker bare at hun som tenåring var guttegal og var støtt forelsket, nå snakker hun aldri om gutter, er ikke interessert i noen, hun bare henger med den ene venninnen sin som jeg begynner å lure på om egentlig er kjæresten hennes. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 22b20...ad6

Jeg ville ha tatt det opp forsiktig. Begynt å spørre litt om venninnen bare. Virke litt interessert rett og slett. Ønsker hun å fortelle noe, så er jo sjansen åpen for det da tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å først bytte ut spørsmålet om hun liker gutter med om hun liker noen?

 

det var nettopp et program på TV der far var veldig imot homofile og hadde kommentert dette foran sønnen sin. Gutten skrev et brev til faren osv. Saken ble omtalt i nyhetene nettopp. Hva med å se programmet sammen og kommentere slik at jenta di vet at du respekterer alt?

 

evt prat med din bifile datter og få noen tips av henne hvordan du bør gå fram?

Anonymkode: 025df...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å først bytte ut spørsmålet om hun liker gutter med om hun liker noen?

 

det var nettopp et program på TV der far var veldig imot homofile og hadde kommentert dette foran sønnen sin. Gutten skrev et brev til faren osv. Saken ble omtalt i nyhetene nettopp. Hva med å se programmet sammen og kommentere slik at jenta di vet at du respekterer alt?

 

evt prat med din bifile datter og få noen tips av henne hvordan du bør gå fram?

Anonymkode: 025df...3e4

Veldig enig i dette. Jeg håper mine barn føler det er like naturlig å ta med en kjæreste av samme kjønn som en av det andre kjønn hjem når den tid kommer. Jeg spør aldri om gutter eller jenter, men om de har noen spesielle i kikkerten. Håper de ender opp i  forhold der de gjør hverandre til den beste versjonen av seg selv, og der de støtter, oppmuntrer, utfordrer, og elsker hverandre. Kjønn er uvesentlig, og det håper jeg de vet.

Anonymkode: d577e...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ungdom var jeg også sånn. Hadde ingen kjæreste, var guttejente, hang bare med jenter. Men det var fordi jeg rett og slett ikke var interessert. I noen.

Anonymkode: 85fb1...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare til å spørre. Jeg har en gutt på 17 år som har hatt flere jentekjærester, men har spurt ham om han er interessert i gutter også. Han sier at han i utgangspunktet ikke er det, men at han ikke ville hatt noe i mot det heller dersom han plutselig skulle bli det. Han var i det hele tatt veldig tydelig på at det er mennesket som er viktig, ikke kjønn. Men nå har vi et veldig nært forhold da, vi snakker om alt mulig sammen, jeg vet at det ikke faller like naturlig for alle.

Anonymkode: 1a44b...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å la jenta være i fred, men at du i samtaler der det faller naturlig viser at du er fullstendig åpen for likekjønnede forhold. 

Anonymkode: 220d2...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt råd er å la jenta være i fred, men at du i samtaler der det faller naturlig viser at du er fullstendig åpen for likekjønnede forhold. 

Anonymkode: 220d2...04d

Helt enig! Jeg har aldri, og kommer aldri å si til min datter at det er helt greitt for meg om hun forelsker seg i ei jente. Ved å si sånne ting, viser man jo egentlig at det er noe "unormalt" med det, men at det er ok for meg likevel. Mine unger vet gjennom hvordan i omtaler andre mennesker, snakker om nyheter og ellers oppfører oss i hverdagen at her i huset er det med seksuell legning revnende likegyldig. Det er en selvfølge for oss, så det er ikke noe vi trenger å snakke spesielt om. 

Anonymkode: e13c0...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har homofob familie synes jeg du skal si direkte til henne at du blir sint og provosert av disse uttalelsene til dine familiemedlemmer. Gjør det klinkende klart for din datter at du tar avstand dra fordommer og homo-hets og si at alle har rett til å elske den de vil. Snakk tydelig slik at hun ikke er i det minste tvil om at du aksepterer og elsker henne uansett hvem hun er eller velger å dele livet sitt med. 

Når min datter «kom ut» av skapet helt plutselig, kom jeg ikke på noe annet å svare enn « javel! Og så?» Også lo vi begge så tårene trillet! For meg var det egentlig både overraskende og uventet. Men det hadde virkelig ingenting å si, annet enn at jeg var bekymret for at hun hadde gruet seg for å fortelle meg det. Men det hadde hun ikke. 

Anonymkode: 05858...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg vet at det ikke er noe jeg burde ta opp - jeg er likegyldig til hvilken legning hun skulle ha, og jeg føler meg så dum som har spurt om hun har noen gutter i kikkerten, men det er bare fordi hun var veldig "forelsket" (barne forelskelse) i nesten alle gutter hun så før, så jeg antok at hun likte gutter. Det eneste som uroer meg er om hun hinter til at jeg skal si noe? Jeg tviler sterkt på at hun er redd for å bli akseptert (det vil også si at jeg tviler på at hun er redd for å komme ut til meg) da hun vet jeg aldri behandlet hennes søster annerledes da hun kom ut. 

Når familien har kommet med homo fobiske påstander har jeg sagt i fra til de familiemedlemmene det gjelder at det ikke er greit, foran min datter da dette er noe jeg ikke støtter i det hele tatt. 

Jeg tenker at om hun ønsker å snakke om det, skal hun få lov, men at jeg er helt likegyldig til det. Jeg bare lurer på om hun ønsker støtte fra meg mtp at hun kanskje ikke føler seg støttet av hele familien? Hun og venninnen har vært sammen nesten hver dag siden skoledag, og hun skal overnatte hos henne hele helgen, er det unormalt å anta at noe kanskje er mellom dem? Om det er slik, håper jeg virkelig hun vil snakke om det, for uansett om det er en gutt eller jente hun forelsker seg i, vil jeg så gjerne at hun skal være åpen om det. 

Herregud som jeg overtenker. 

HI

Anonymkode: 22b20...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres ut som en god mamma. 

Jeg ville sagt i en bisetning når det passer seg, at du håper hun kan komme til deg hvis det er noe hun ønsker å snakke om når det gjelder venner eller kjæreste 

Anonymkode: 9ec5a...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.11.2019 den 14.10, Anonym bruker skrev:

Mitt råd er å la jenta være i fred, men at du i samtaler der det faller naturlig viser at du er fullstendig åpen for likekjønnede forhold. 

Anonymkode: 220d2...04d

Bra sagt. Jeg personlig ville blitt veldig skuffet dersom datteren vår framsto som forelsket i jenter. Jeg foretrekker det som er mest naturlig, men det aller viktigste er at hun har noen å være glad i, og henne ville jeg vært glad i uansett. Ta alt som det kommer, la henne gjøre som hun selv vil.

Anonymkode: e1db4...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bra sagt. Jeg personlig ville blitt veldig skuffet dersom datteren vår framsto som forelsket i jenter. Jeg foretrekker det som er mest naturlig, men det aller viktigste er at hun har noen å være glad i, og henne ville jeg vært glad i uansett. Ta alt som det kommer, la henne gjøre som hun selv vil.

Anonymkode: e1db4...6a5

Skuffet over at hun ikke passer inn i malen din?

Anonymkode: 85d37...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skuffet over at hun ikke passer inn i malen din?

Anonymkode: 85d37...ca7

Eller kanskje hun mener hun  blir skuffet fordi man vet at et liv som homofil ikke er det enkleste livet. Fortsatt en del fordommer ute og går, kan bli både vanskeligere å få jobb, og ut å reise,- i visse deler av verden kan det være mer farlig for henne enn andre å dra osv. Man vil jo at barna får det enklest mulig i livet,- vil man ikke? Og være homofil er ikke en enkel vei å gå nødvendigvis....Derfor man kan kjenne på skuffelse..Tenker jeg da.. 

Anonymkode: dce75...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje hun mener hun  blir skuffet fordi man vet at et liv som homofil ikke er det enkleste livet. Fortsatt en del fordommer ute og går, kan bli både vanskeligere å få jobb, og ut å reise,- i visse deler av verden kan det være mer farlig for henne enn andre å dra osv. Man vil jo at barna får det enklest mulig i livet,- vil man ikke? Og være homofil er ikke en enkel vei å gå nødvendigvis....Derfor man kan kjenne på skuffelse..Tenker jeg da.. 

Anonymkode: dce75...da8

Det var akkurat det jeg tenkte ja. I tillegg dette med å få oppleve familie og barn, som heller ikke er helt selvsagt for den som ønsker et slikt parforhold.
Noen sitter alltid med piggene ute, fulle av fordommer mot mennesker som tenker praktisk og "normalt" dessverre.

Anonymkode: e1db4...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var akkurat det jeg tenkte ja. I tillegg dette med å få oppleve familie og barn, som heller ikke er helt selvsagt for den som ønsker et slikt parforhold.
Noen sitter alltid med piggene ute, fulle av fordommer mot mennesker som tenker praktisk og "normalt" dessverre.

Anonymkode: e1db4...6a5

Mja, "ønsker" var vel ikke riktig ord her. Blandet nok tankene med ønsker barn tenker jeg. Det viktigste er som sagt å ha noen å være glad i. 

Anonymkode: e1db4...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...