Gå til innhold

hva hadde du gjort her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venninne og vi har krangelet nå, da jeg sa at jeg kun kjøper til nærmeste venner og familie, hun ble KJEMPE sint, og sa hun hadde kjøpt til meg allerede,men hadde ikke pakket inn ,sa da at hun kunne gi den videre, og sa at jeg neste år hadde bedre råd,men hun ble sint.

Skal jeg kjøpe gave bare for og blidgjøre henne eller hun urimlig?

Hun er gift med 4 barn, og mener det er urettferdig at hennes ikke får noen gaver, de har aldri gitt våres barn gaver, vi voksene har kun gitt hverandre.

 

Anonymkode: a958a...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier hun er en god venninne, men at du ikke har kjøpt til henne fordi du kun kjøper til nærmeste venner. Enn..... da er hun vel ikke en god venninne eller? Hun er sikkert lei seg fordi du ikke anser henne som en nær og god venn. Og når man er lei seg og såret kan man bli sint.

Du burde ta kontakt med henne og snakke med henne. 

Anonymkode: bc3ec...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Du sier hun er en god venninne, men at du ikke har kjøpt til henne fordi du kun kjøper til nærmeste venner. Enn..... da er hun vel ikke en god venninne eller? Hun er sikkert lei seg fordi du ikke anser henne som en nær og god venn. Og når man er lei seg og såret kan man bli sint.

Du burde ta kontakt med henne og snakke med henne. 

Anonymkode: bc3ec...6b4

hun er en jeg har hatt siden barneskolen, men kun har kontakt med kun et par ganger i året, da hun selvsagt er mye opptatt når hun har mann og barn, hun er en god venninne,men har 3 som er veldig nære og når man sliter økonomisk kan man ikke priotere alle dessverre

Anonymkode: a958a...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hun er en jeg har hatt siden barneskolen, men kun har kontakt med kun et par ganger i året, da hun selvsagt er mye opptatt når hun har mann og barn, hun er en god venninne,men har 3 som er veldig nære og når man sliter økonomisk kan man ikke priotere alle dessverre

Anonymkode: a958a...c31

Si det til henne. At du ikke har råd. De fleste skjønner det. Å si at hun ikke er nær nok kan være sårende å høre når hun tydeligvis føler at du er nær venninne. 

Anonymkode: bc3ec...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta kontakt med henne, for måten du uttrykte deg på var gjerne sårende.

Hvis du hadde sagt "Hilde, i år må jeg dessverre droppe å kjøpe julegave til deg, for jeg har så dårlig råd", da tenker jeg hun sikkert ville forstått.

Men du sa at du prioriterer å kjøpe til nære venner, bare ikke henne, når dere tydeligvis har en tradisjon om å kjøpe til hverandre. Med det sa du også egentlig at du ikke anser henne som en nær venn. Og da er det kanskje ikke så rart om du såret henne og hun da ble sint?

Anonymkode: b7007...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok mer såret enn sint, og om du uttrykte deg på denne måten, når dere har en tradisjon for å kjøpe til hverandre skjønner jeg at hun ble det. Jeg personlig hadde blitt lei meg, uten å gi uttrykk for det, mens hun tydeligvis gir uttrykk for det gjennom sinne...

Ville lagt meg flat jeg altså, prøvd å lappe over så du ikke mister henne.

"Kjære Lise, jeg skjønner at jeg såret deg og det var overhodet ikke meningen. Jeg var klønete i måten å uttrykke meg på rett og slett. Jeg er veldig glad i deg, men jeg har så lite penger i år, og må prioritere for i hele tatt få det til å gå opp, og i min frustrasjon uttrykte jeg meg på en måte som såret deg, unnskyld. Vi kan godt gi hverandre julegave, men vit at det da blir bare noe helt symbolskt som ikke koster stort fra meg, jeg er glad i deg men har ikke råd til å vise det med en dyr gave i år. Håper du forstår."

Anonymkode: 1871c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en god venninne og vi har krangelet nå, da jeg sa at jeg kun kjøper til nærmeste venner og familie, hun ble KJEMPE sint, og sa hun hadde kjøpt til meg allerede,men hadde ikke pakket inn ,sa da at hun kunne gi den videre, og sa at jeg neste år hadde bedre råd,men hun ble sint.

Skal jeg kjøpe gave bare for og blidgjøre henne eller hun urimlig?

Hun er gift med 4 barn, og mener det er urettferdig at hennes ikke får noen gaver, de har aldri gitt våres barn gaver, vi voksene har kun gitt hverandre.

Anonymkode: a958a...c31

Har dere voksne gitt gaver til hverandre i "alle år"? Da er det høflig å si ifra i veldig god tid at dere ønsker å gjøre det annerledes i år. Typ med en gang du vet/har bestemt deg for at du ikke kan kjøpe julegave til henne i år. Og begrunnelsen bør være at du ikke har råd, ikke at hun ikke er "nærmeste venner".

Hvorfor forventer hun at du skal gi hennes fire barn gaver, mens hun ikke skal gi gaver til dine barn? Den forstod jeg ikke. Har dere noensinne gitt gaver til hverandres barn?

Anonymkode: 413f5...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg dere begge er urimelig, men jeg har mest forståelse for henne. Du kunne sagt ‘’i år har jeg dessverre ikke råd til å kjøpe gave’’ - ferdig. Når du sier du må prioritere de nærmeste og familie så sårer du henne ved å direkte si at hun ikke er en nær venn. Hun er nok ikke SINT, men veldig såret og jeg skjønner henne godt. Selv om man ikke skal forvente at noen kjøper gaver, så er det her en ‘’spesiell’’ situasjon der dere tidligere har kjøpt hvert år.

Anonymkode: 5dc48...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ser ikke hva dere mener her..

Kan ikke gi når jeg ikke har penger,men takk for svar

Anonymkode: a958a...c31

Du vil ikke forstå...

Du sa det du sa på en slik måte at det såret din venninne. Du skrev selv at du selv sa at du bare vil kjøpe til nærmeste venner (dvs. du sa indirekte at du mener hun ikke er en nær venninne) og familie.

Ingen - sikker ikke hun heller - sier at du må gi gave når du ikke har råd til det. Men du kunne og burde sagt det til henne på en måte som ikke såret henne, som ikke degraderte henne som venninne - for det var det du gjorde i måten du sa det på.

Men hun er kanskje ikke særlig viktig for deg siden du valgte å si til henne at du vil gi til dine nærmeste venninner, men ikke henne? Og du bryr det tydeligvis ikke om at du såret henne heller ved å si det?

Anonymkode: b7007...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...