Gå til innhold

13-åring som bruker en evighet på badet.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på snart 13 bruker så himla lang tid på badet! Noe som fører til at hun aldri er i seng når hun skal.

Jada, jeg vet at hun er 13 og at det sikkert er normalt, men jeg vil ikke at hun skal stå i dusjen i en halvtime hver kveld. I tillegg står hun og speiler seg (eller, hvem vet hva hun gjør?) en halvtime til.

Jeg har snakket med henne mange ganger, men det synker ikke inn. Jeg har prøvd å sende henne på badet kl 19 for at hun skal rekke å bli ferdig, men det er vanskelig siden hun har sene aktiviteter tre ganger i uka og ikke er hjemme før 2015.

Vi stengte varmtvannet en gang, men da var det en ventil eller noe på varmtvannsberederen som røk, så vi måtte ha rørlegger...

Jeg tror jeg maser henne ihjel med "kan du prøve å være kjapp i dag?", for hun sier bare "jada!", men er det ikke.

Jeg har prøvd å ikke gi det oppmerksomhet, men da blir hun jo enda senere.

Hun er stuptrøtt på morgenene, så hun burde virkelig vært i seng før.

Tips?

Anonymkode: 2879f...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må dusje tidligere, og evt kveldstell nærmere leggetid. 

Dusj på kvelden etter kveldsaktiviteter, men speiltid på rommet i sengen. 

 

Nå flyttet jeg selv hjemmefra innen jeg var 15, og da tok strømregninger over tidspresset jeg følte ;) Men husker jo stefaren min nektet låst dør, og kom inn hvis vi brukte mer en 15min totalt med dusj og skift. Så da brukte vi ikke lang tid på badet. 

Sier ikke at trusler nødvendigvis er rette veien å gå, men du kan jo muligens være litt tydeligere på konsekvens for handling ettersom hun er så trøtt på morgenen. 

"Varmtvann koster penger, de som ikke betaler får holde seg til 15min."

"fler skal bruke dusjen, varmtvannet skal ikke brukes opp" 

"flere skal bruke badet, man kan ikke være der 1t av gangen (egoisme)" 

"Når du er så trøtt om morgenen fordi du sover for lite er det min plikt som din mor å sørge for at du får mer søvn, kom deg i seng tidligere." 

-Foreldre i dag tør jo ikke å stille krav i frykt for... Jeg vet ikke hva, ødelegge psyken deres? , og så blir de rådvill når ungdommen ikke hører etter 🤷‍♀️

Anonymkode: 933e9...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får begynne å betale for å dusje utover det som er normal dusjtid. Hvis dere betaler for vannet (ikke bare oppvarming av varmtvann), er det enda et argument. Andre skal og  bruke badet. Speile seg kan hun gjøre andre steder. Ikke spør om hun kan være kjapp, si at hun må være ferdig innen 20-30 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rett og slett git beskjed om at hvis dette ikke endret seg ville hun bli nødt til å slutte på aktiviteten, slik at hun kunne gått på badet tidligere på kvelden. Søvn er et grunnleggende behov som trumfer fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 6c82d...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...