Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg er på slutten i en utdanning med veldig få jobber. En type data teknisk retning. Siste året blir kullet rullerende utplassert til maks 7-8 bedrifter. Jeg har ei venninne i klassen som var før meg på stedet jeg er nå. Hun elsket stedet og sa at her ville hun forsøke å få jobb og var veldig tydelig på dette. Jeg er utplassert i denne bedriften nå. Bedriften har fortalt meg at de vurderer å ta inn en elev fra kullet og de vurderer meg. Ingenting er bestemt. Men om jeg får et tilbud føler jeg at jeg stjeler en jobb fra venninna mi og jeg er redd hun vil bli sint og fornærmet. På den annen side så er hun like tilfeldig plassert i denne bedriften som meg. Jeg er aleinemor til to barn, hun har samboer med OK jobb. Men får ikke helt fred. Kvir meg for dette. Både det å mulig ikke få seg jobb eller å få en jobb andre har sagt at den ønsker de over alt😌 Anonymkode: 1c6fb...248
sug lut Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Ikke tenk på det overhodet. De tar den de ønsker og det er deg. Sånn er arbeidslivet. Det må også din venninne vite.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Du skal jo ikke ofre deg for venninna di. Selvsagt takker du ja om de tilbyr deg jobben. Anonymkode: 480aa...072
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Nei, for tull. Får du tilbud om jobb så tar du selvfølgelig jobben! Jeg og en venninne var i ganske lik situasjon for en del år tilbake, det var flere grunner til at arbeidsgiver kanskje "burde" valg henne, men vi stod forholdsvis likt, jeg hadde en del erfaring fra annet felt som jeg greide å selge inn, jeg ble valgt. Dette var en jobb som var rettet spesifikt mot en retning hun ønsket å gå, jeg ønsket å ta en annen retning, men så det som en positiv erfaring. Jobben var tidsbegrenset, men med mulighet til fast stilling etter året. Dette var aldri noe tema mellom min venninne og meg, begge trengte jobben, begge var kvalifisert, arb.giver valgte meg. Min venninne var like glad på mine vegne som jeg oppriktig hadde blitt på hennes vegne, om hun hadde fått den. Min venninne fikk en annen jobb som indirekte fikk henne raskere inn i den retningen hun ønsket å jobbe, så sett i ettertid var det også til hennes beste at hun ikke fikk den jobben jeg fikk, men det så vi ikke før noen år senere. Dette er overhodet ikke noe moralsk dilemma, Hi! Får du tilbud om jobben sier du selvfølgelig ja! Forresten, min venninne og jeg snakket sammen underveis i prosessen, og for oss hjalp det å være så åpne om det. Og så var det godt å vite at begge to virkelig unnet den andre å få jobben. Om det er best for deg å snakke med din venninne eller ei, det må du nesten finne ut selv. Men hvis din venninne allerede har vært i praksis der og du etterpå og du har fått beskjed om at du trolig får et tilbud, da tror jeg at jeg hadde fortalt det til venninnen. Jeg tenker det er realt overfor venninnen din, for da kan hun heller legge energien og fokuset sitt på andre steder hun kan søke jobb. Men du må se an hvilken type hun er. Er hun typen til å unne deg det beste og kunne greie å svelge skuffelsen og gå videre uten nag, da forteller du. Er hun stikk motsatt type, da tror jeg at jeg ville utsatt å fortelle inntil rett før. Gratulerer med den gode innsatsen, du har tydeligvis gjort et godt inntrykk både faglig sett og med personlige egenskaper Anonymkode: 47fee...45e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Ikke sikkert de hadde ansatt din venninne uansett heller, så dumt viss du takker nei til dette!! Ikke tenk eller bry deg om at hun og ønsker jobb, i slike sammenhenger bør en tenke på seg selv Anonymkode: a7229...8ff
Himmel og hav Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Det er jo bare å si at du er enig med din venninne og si at der kunne du godt tenke deg å jobbe også. Dere tar samme utdanning, så man trenger jo ikke være Mensa-medlem for å skjønne at dere konkurrerer om de samme jobbene. Om du får et tilbud, så takker du selvsagt ja.
Yellow Brick Road Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 Det er helt ok å ta i mot en jobb der, men det er mest realt om du sier til venninnen din at du har søkt du også.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 Dette er overhodet ikke et moralsk dilemma, det er en problemstilling du har konstruert for deg selv. Du kan ikke vite om venninnen din er andrevalget en gang. Du risikerer å takke nei, og så går stillingen til en helt annen enn venninnen din. Arbeidsgiver står fritt til å bestemme hvem de ønsker å ansette. Det er ikke din jobb å skaffe jobb til venninnen din. Hadde de synes hun var best match, ville de tilbudt jobben til henne. Anonymkode: 563a9...b7a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 "Jeg er enig med deg altså, denne bedriften var det fint å jobbe i. Blir spennende å se om de har jobb å tilby noen av oss når vi er ferdig og hvem de evt velger" Dere tar samme utdanning, alle (til og med hun) forstår at dere blir konkurrenter på samme arbeidsmarked og selvfølgelig kommer til å søke de samme jobbene. Anonymkode: 6b626...405
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Takk for alle svar. Litt lettet. hi Anonymkode: 1c6fb...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå