Gå til innhold

Har jeg ingenting jeg skulle sagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber turnus og har hatt fast jobb i 9 år. For 4 år siden ble jeg flyttet til en ny avdeling og stor trives med de jeg jobber med. Er ikke bare kollegaer. Flere av de er blitt gode venner, og vi er mye med hverandre på fritiden. 
For tre mnd. siden ble en ung mann flyttet over til avdelingen vår. Jeg fikk da vite at jeg måtte bytte avdeling. Jeg reagerer veldig på dette. Den unge mannen er nyansatt. Han er også sønn til beste kompisen til sjefen. Er flere som lurer på om dette kan ha en sammenheng. Man har vel fint lite å si i en slik situasjon? Avdelingslederen har gitt beskjed om at de gjerne vil beholde meg, men vet ikke om det hjelper.

Anonymkode: f3f5f...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil de flytte deg og hvor vil de flytte deg?

Anonymkode: b9149...43d

Skrevet

Er du ikke fast ansatt?

Høres merkelig ut at de flytter en ansatt for å ansette en ny. 

Anonymkode: b256f...3c9

Skrevet

Det er slikt man bruker tillitsvalgt til.

(Har du ikke giddet å organisere deg, har du - velfortjent - lite du skulle sagt).

Anonymkode: 9b8e5...34a

Skrevet

Kommer helt an på hva som står i kontrakten din. 

Står det NN er ansatt i firma xxx, kan de flytte deg. 

Står det NN er ansatt i xxx avd, i firma xxx, kan de ikke flytte deg. 

I kontraktene som skrives i bedriften jeg jobber i står det aldri avdeling, det for å kunne ha muligheten til å flytte personell. Da skal den ansatte ha beskjed i god tid. Hos oss er det minimum 6 uker, men den ansatte får som oftest lengre tid enn det. 

Anonymkode: f89d9...792

Skrevet

Jeg er organisert, og bedriften kan flytte oss. Synes bare det er urettferdig å bli «skviset» ut av en nyansatt på denne måten.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er organisert, og bedriften kan flytte oss. Synes bare det er urettferdig å bli «skviset» ut av en nyansatt på denne måten.

Jeg går ut fra at bedriften har gitt et annet svare enn at han nye har fått jobben din? Har de ikke gitt noen forklaring?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ut fra at bedriften har gitt et annet svare enn at han nye har fått jobben din? Har de ikke gitt noen forklaring?

Nei, ingen forklaring. Er derfor jeg og de jeg jobber med reagerer. 

Skrevet

Hva med å ta en prat med leder og høre grunnen til at de flytter deg og si at du har et sterkt ønske om ikke å flyttes?

Anonymkode: 7ba22...c1c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ta en prat med leder og høre grunnen til at de flytter deg og si at du har et sterkt ønske om ikke å flyttes?

Anonymkode: 7ba22...c1c

Dette. Du må stå opp for deg selv. Ta en prat kun med egen leder til å begynne med. Så får du ev. koble på tillitsvalgt etter hvert.

IKKE si noe om at denne nyansatte er sønnen til bestevennen til sjefen. De kommer uansett bare til å nekte og de klarer sikkert å finne gode, saklige grunner til at han bidrar til kompetansemiksen i avdelingen e.l.

Anonymkode: 8de18...bce

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen forklaring. Er derfor jeg og de jeg jobber med reagerer. 

Da foreslår jeg at du spør.

Skrevet

Det er litt vanskelig for oss å svare på, men du bør absolutt spørre de som har tatt avgjørelsen. Hør på en saklig måte, og si at du selv ikke ønsker denne overflyttingen. Så lenge du tier kommer det i alle fall ikke til å skje noe. Synes forøvrig det er merkelig av ledelsen å bare gi deg beskjed om overflytting uten å prate skikkelig med deg. Vitner ikke om god ledelse. Lykke til!

Anonymkode: 02646...521

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt vanskelig for oss å svare på, men du bør absolutt spørre de som har tatt avgjørelsen. Hør på en saklig måte, og si at du selv ikke ønsker denne overflyttingen. Så lenge du tier kommer det i alle fall ikke til å skje noe. Synes forøvrig det er merkelig av ledelsen å bare gi deg beskjed om overflytting uten å prate skikkelig med deg. Vitner ikke om god ledelse. Lykke til!

Har snakket med lederen min, og fått beskjed om at slik blir det bare. Synes ikke det er greit, men kan jo ikke nekte.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har snakket med lederen min, og fått beskjed om at slik blir det bare. Synes ikke det er greit, men kan jo ikke nekte.

Kroneksempel på dårlig ledelse, altså. Har du prøvd å løfte det et hakk opp? Har du tatt kontakt med fagforening. Jeg hadde sett meg om etter ny jobb hvis jeg ble behandlet slik. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting spm at de trenger deg på det nye stedet, at det var den eneste måten å få kabalen til å gå opp på eller noe annet? Det høres rett og slett ikketroverdig ut. De fleste kommer med en grunn, hod eller dårlig, sann eller usann. Å nekte å svare virker bare rart.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting spm at de trenger deg på det nye stedet, at det var den eneste måten å få kabalen til å gå opp på eller noe annet? Det høres rett og slett ikketroverdig ut. De fleste kommer med en grunn, hod eller dårlig, sann eller usann. Å nekte å svare virker bare rart.

Ja, det synes jeg og. Snakket med fagforeningen, og de sier det ikke er så mye jeg får gjort. Ansiennitet holder ikke som grunn. 

Skrevet

Dette opplever ansatte i Drammen kommune i stor stil som følge av kommunesammenslåingen. Flere må bytte avdelinger og arbeidslokaler. For enkelte flyttes jobben over 4 mil. De ansatte har ingen ting å si, kommunen kanngjøre dette med loven i hånd. Føler med deg, Hi. Det er belastende å bytte avdeling uten å ville det. Snart gjelder det meg også. 

Anonymkode: 96451...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...