Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Leste nylig i media at en sak om tvangsadopsjon ble stanset pga Trude sin sak i EMD. https://www.tv2.no/a/10968968/ virker som om Norge er på vei bort fra å bare bry seg om barnas interesser til å endelig tenke litt på foreldrene. Eller skal jeg skrive «endelig». Hva med de foreldre som utsatte barna sine for alvorlig vold og overgrep, skal barna da aldri slippe å se foreldrene sine? Skal de bli tvunget til å ha samvær med slike foreldre? Når det er sagt så syns jeg at det er på en måte bra at det biologiske prinsipp har blitt mer lagt vekt på enn før. Anonymkode: 12f9f...7c9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Føringen fra EMD er, som du sier, at man i større grad skal vekte både barnets og foreldrenes interesser. Barna skal tåle litt mer, om det er til stor fordel for foreldrene - for å si det grovt. Norsk lovverk er bygget rundt en barnets beste-vurdering. Svært ofte sammenfaller jo barnets beste med å hjelpe foreldrene, men i noen tilfeller ikke. Det blir interessant å se hvordan rettsvesenet vil ta inn i seg EMDs vurderinger. Anonymkode: b7a27...76c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Føringen fra EMD er, som du sier, at man i større grad skal vekte både barnets og foreldrenes interesser. Barna skal tåle litt mer, om det er til stor fordel for foreldrene - for å si det grovt. Norsk lovverk er bygget rundt en barnets beste-vurdering. Svært ofte sammenfaller jo barnets beste med å hjelpe foreldrene, men i noen tilfeller ikke. Det blir interessant å se hvordan rettsvesenet vil ta inn i seg EMDs vurderinger. Anonymkode: b7a27...76c Kjenner jeg er spent på utfallet ide 34 (?) sakene som behandles i EMD nå. Anonymkode: 12f9f...7c9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Jeg ble såkalt tvangsadoptert da jeg var 7 år og er overlykkelig for det😊 Husker samværene som fæle, jeg grudde meg masse og var ofte redd for å måtte flytte fra de jeg anså som foreldrene mine. Da jeg ble adoptert fikk jeg endelig ro, jeg fikk en varig familie og jeg fikk tilhørighet. Jeg var ikke lengre bare på utlån. Anonymkode: 261f2...d32
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Det skal alltid være barnets beste som gjelder. Synd hvis man nå skal tenke mer på foreldrene. Anonymkode: 0c014...1ec
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Det biologiske prinsipp er det største sviket mot barn. Anonymkode: 18038...6f2
amandine Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 I en sak hvor barnas interesse og foreldrenes interesse er i konflikt kan jeg ikke fatte og begripe at foreldres interesse skal trumfe barnets. Det er ikke en menneskerett å ha barn, men det burde være en menneskerett å få ha en trygg oppvekst.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det biologiske prinsipp er det største sviket mot barn. Anonymkode: 18038...6f2 Hei enig. Jobber med barn, og har ved flere tilfeller opplevd av barna blir mer utagerende og opprørte både før og etter samvær med biologiske foreldre. Noen av barne har til og med kun 4 møter i året, med tilsyn, med biologiske foreldre. Kan ikke fatte og begripe hvordan barnas beste er i fokus når situasjonen tydeligvis er såpass alvorlig at mor/far kun får møte de en gang ver 3. Mnd, og at de i tillegg ikke tør å la de vøre alene med barnet... Tragisk. Anonymkode: 04d4f...8ab
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 Akkurat nå, amandine skrev: I en sak hvor barnas interesse og foreldrenes interesse er i konflikt kan jeg ikke fatte og begripe at foreldres interesse skal trumfe barnets. Det er ikke en menneskerett å ha barn, men det burde være en menneskerett å få ha en trygg oppvekst. Nettopp. Pluss at det ikke akkurat er noen særlig prestasjon å ha laget barn. Prestasjonen er å klare å følge dem opp og ivareta deres behov. Anonymkode: 18038...6f2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Jeg blir trist over alle som misforstår Trude-saken totalt. Hun ville ta abort i uke 28 av svangerskapet. Babyen la ikke på seg tilstrekkelig. Mødrehjemmet måtte be henne følge bedre med på babyen for å sørge at den fikk mat, likevel gjorde hun ikke det, slik at de ansatte på mødrehjemmet måtte sitte og overvåke henne. Det virker som hun har fått livet sitt på stell siden, men dommen i EMD sier ingenting om hvorvidt det var riktig eller galt å ta babyen fra henne. Den sier hun at barnet ikke burde vært adoptert bort mot mors vilje. Det betyr i ytterste konsekvens at barn må forbli fosterbarn hele livet, så lenge mor ikke samtykker til adopsjon. Selv når de ikke engang kan ha samvær med mor pga. alvorlige hendelser. Det er i alle fall ikke til barnets beste! Det sier jo litt om hva slags mennesker det er som er så anti-barnevern når de til og med truer fosterforeldrene, legger ut full navn og adresse på dem osv. Det skader jo faktisk Trudes sønn! Som nå lever sammen med vettskremte foreldre. Det hjelper heller ikke på rekrutteringen av nye fosterhjem, og det trenger vi faktisk flere av. Anonymkode: 1b264...6a3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir trist over alle som misforstår Trude-saken totalt. Hun ville ta abort i uke 28 av svangerskapet. Babyen la ikke på seg tilstrekkelig. Mødrehjemmet måtte be henne følge bedre med på babyen for å sørge at den fikk mat, likevel gjorde hun ikke det, slik at de ansatte på mødrehjemmet måtte sitte og overvåke henne. Det virker som hun har fått livet sitt på stell siden, men dommen i EMD sier ingenting om hvorvidt det var riktig eller galt å ta babyen fra henne. Den sier hun at barnet ikke burde vært adoptert bort mot mors vilje. Det betyr i ytterste konsekvens at barn må forbli fosterbarn hele livet, så lenge mor ikke samtykker til adopsjon. Selv når de ikke engang kan ha samvær med mor pga. alvorlige hendelser. Det er i alle fall ikke til barnets beste! Det sier jo litt om hva slags mennesker det er som er så anti-barnevern når de til og med truer fosterforeldrene, legger ut full navn og adresse på dem osv. Det skader jo faktisk Trudes sønn! Som nå lever sammen med vettskremte foreldre. Det hjelper heller ikke på rekrutteringen av nye fosterhjem, og det trenger vi faktisk flere av. Anonymkode: 1b264...6a3 Ja akkurat dette med trusler mot ansatte og fosterhjem er helt uforståelig for meg. De gjør saken sin ikke akkurat bedre ved å oppføre seg slik. Det er det eneste beviset på at barnevernet gjorde rett i å ta barna fra dem. Anonymkode: 12f9f...7c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå