Gå til innhold

Barn med feber, når paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 38,7

Anonymkode: 87432...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på allmenntilstanden til barnet, om barnet spiser/drikker bra etc.

Anonymkode: d4875...ec5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på allmenntilstanden til barnet, om barnet spiser/drikker bra etc.

Anonymkode: d4875...ec5

OK. Leste ikke gi paracet over 39.

Ungen spiser mindre enn normalt, men har spist noe. Har fått drikke. Men slapp og utafor, litt lei seg, ga en halv paracet kl 16 idag, som fungerte bra i et par timer.

Skrevet

Hvis barnet er forkjølet for eksempel, er litt feber bra, da dør bakterier/virus raskere for de liker best normaltemperatur. Blir det så høyt at deg går ut over allmenntilstand gir du Paracet. Er du usikker ringer du lege.

Anonymkode: 5bf3e...849

Skrevet

Jeg gir paracet om barnet virker plaget og på temperatur over 39,5. Pleier ikke gi på 39 om allmenntilstanden er god.

Anonymkode: d4707...2cd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet er forkjølet for eksempel, er litt feber bra, da dør bakterier/virus raskere for de liker best normaltemperatur. Blir det så høyt at deg går ut over allmenntilstand gir du Paracet. Er du usikker ringer du lege.

Anonymkode: 5bf3e...849

Det har gått utover allmenntilstand såpass at ungen ikke klarte å gå selv istad, måtte bære barnet. Ble bedre etter paracet, ganske slapp igjen nå. Ser an utover natten, og i morgen. Klarte å gå på do selv istad, men det var etter paracet.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir paracet om barnet virker plaget og på temperatur over 39,5. Pleier ikke gi på 39 om allmenntilstanden er god.

Anonymkode: d4707...2cd

Ok. Ja, er plaget, men jeg tenker at temperaturen må få gjøre jobben sin og.

Skrevet

Jeg gir kun Paracet dersom allmenntilstanden er så dårlig at han ikke får i seg mat og drikke (og drikke er viktigst). Ellers lar jeg feberen herje.

Sønnen vår får "altfor god" effekt av Paracet, slik at han blir energisk og ikke får hvilt seg så mye som kroppen hans trenger. Derfor er det bedre for ham å være slapp og ha feber, slik at kroppen hans får leget seg.

Anonymkode: b1fb0...539

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har gått utover allmenntilstand såpass at ungen ikke klarte å gå selv istad, måtte bære barnet. Ble bedre etter paracet, ganske slapp igjen nå. Ser an utover natten, og i morgen. Klarte å gå på do selv istad, men det var etter paracet.

Tenker at det er helt innafor å gi Paracet når barnet ikke orker å gå og er såpass slapp. God bedring i heimen :)

Skrevet
Akkurat nå, CherryC skrev:

Tenker at det er helt innafor å gi Paracet når barnet ikke orker å gå og er såpass slapp. God bedring i heimen :)

Takk :)

Skrevet

Det er ikke farlig å gi Paracet altså. Mener ikke at man skal putte i de Paracet over en lav sko. Men, når barnet er sykt og slapt og er plaget av det, så gir man Paracet. Barnet blir friskt selv om du gir Paracet så han får det bedre.

Anonymkode: adcb2...cec

Skrevet

Gir når de plages, har vondt, eller tempen nærmer seg 40. Sønnen min plages sjelden av feber annet enn at han sover mye så han får sjelden Paracet. Datteren min plages så snart tempen stiger over 38 så hun får oftere. 

Skrevet

Gir Paracet om barnet har smerter eller ubehag.

Anonymkode: 7433f...eec

Skrevet

Jeg er kjapp med å gi paracet jeg. Barna her blir veldig energiske og dønn friske av den, så prøver å time det litt ang . legging. Men ser selvfølgelig ann.  Gutten på 3 år var i topp humør og form i går da han hadde 38.9 i feber. Han fikk ikke paracet. Han våknet på natten og var lei seg, samme temp.da fikk han paracet. 

Hadde 39.4 en stund i stad uten å få paracet,men fikk paracet med engang på kvelden da han jamret seg. Bare 38 i feber. 

Det tar jo ca 20 min (?) før den virker, og best effekt ved ca 2 t etter man har tatt den. (?) . Så pleier å gi raskt når jeg ser  formen daler. 

Anonymkode: cc8c5...368

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir kun Paracet dersom allmenntilstanden er så dårlig at han ikke får i seg mat og drikke (og drikke er viktigst). Ellers lar jeg feberen herje.

Sønnen vår får "altfor god" effekt av Paracet, slik at han blir energisk og ikke får hvilt seg så mye som kroppen hans trenger. Derfor er det bedre for ham å være slapp og ha feber, slik at kroppen hans får leget seg.

Anonymkode: b1fb0...539

Delvis enig her, men ikke helt fordi kroppen har også godt av de oppsvingene paracet gir. Da får de i seg mat og drikker, og en kropp som har lagrene i behold vil selvfølgelig bli friskere fortere. Ser de foreldrene som venter så lenge at ungen nærmest henger på armen dems når de kommer på legevakt, og blir lagt inn på sykehus fordi foreldrene ventet altfor lenge. Husker på sykehus at de ba meg vekke hvert 10 min for å fylle godt på med drikke. Nei for all del gi ungen en Paracet. Få i han mat og drikke, så kommer kroppen seg, på sykehuset satt de meg faktisk på hver 4 time paracet og hver 4 time Ibux. Alt så 8 timer mellom hver dose. De var også veldig bestemt på at man skulle gi riktig dose til alder ikke dele tablett pga samvittigheten😊

Anonymkode: 50070...a29

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kjapp med å gi paracet jeg. Barna her blir veldig energiske og dønn friske av den, så prøver å time det litt ang . legging. Men ser selvfølgelig ann.  Gutten på 3 år var i topp humør og form i går da han hadde 38.9 i feber. Han fikk ikke paracet. Han våknet på natten og var lei seg, samme temp.da fikk han paracet. 

Hadde 39.4 en stund i stad uten å få paracet,men fikk paracet med engang på kvelden da han jamret seg. Bare 38 i feber. 

Det tar jo ca 20 min (?) før den virker, og best effekt ved ca 2 t etter man har tatt den. (?) . Så pleier å gi raskt når jeg ser  formen daler. 

Anonymkode: cc8c5...368

Enig her 😊 Jeg har to syke barn nå. Renset nesen med litt sterkere nesedråper (gjøres kun før soving) også begge fikk en Paracet hver. De sover så godt nå og mor og far har det fint. De sover på rommet vårt for liker å ha de nær meg

Skrevet

Den eldste får alltid kjempehøy feber når hun er syk, har målt feber opp til 41,7 på henne. Hun får alltid Paracet hvis hun har 39, for vi vet den fortsetter opp og hun må gjerne ha maxdose x 3 daglig når hun er syk. Yngste har mer varierende feber, kan ha rundt 38,5 i noen dager og være litt opp og ned i formen, veldig sjelden hun har hatt feber i 39 og over. Med henne ser vi litt an formen og andre symptomer og gir som regel bare Paracet hvis hun har vondt andre steder eller hvis feber er på vei opp når hun skal legge seg.

Anonymkode: eee54...1fc

Skrevet

Jeg gir paracet til mine barn når den er over 38.5 ved leggetid. 

På dagen kan de være aktive med 39 i feber, men går det over 39 så gir jeg parscet på dagen også. 

Anonymkode: 4c56d...26c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir paracet til mine barn når den er over 38.5 ved leggetid. 

På dagen kan de være aktive med 39 i feber, men går det over 39 så gir jeg parscet på dagen også. 

Ja, da er unger forskjellige. Har ikke målt nå, men vil ikke ha frokost, jeg tilbød saft og skal få lure i barnet salt kjeks etterpå som jeg vet normalt sett blir tatt godt imot. Men å være aktiv, absolutt ikke. Ligger i sengen og leser bok liksom. Helt slått ut. 

Det kan vel sikkert komme an på hvorfor man har feber også, hva slags virus det er og hva det gjør med kroppen. Kommer til å gi en paracet da, for å få ungen til å spise noe. Men i går da jeg ga paracet, begynte barnet å hoppe og løpe rundt osv., jeg mener det er best å ligge i ro. Kroppen er jo fortsatt syk.

Skrevet
20 hours ago, Anonym bruker said:

Har 38,7

fått beskjed når barnet har 39 og oppover kan du gi, ikke før

Anonymkode: dd27e...c2a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

fått beskjed når barnet har 39 og oppover kan du gi, ikke før

Anonymkode: dd27e...c2a

Det er tull. 

Om barnet er påvirket av feber skal/ kan du gi. Om det er 38.0 eller 39.0.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da er unger forskjellige. Har ikke målt nå, men vil ikke ha frokost, jeg tilbød saft og skal få lure i barnet salt kjeks etterpå som jeg vet normalt sett blir tatt godt imot. Men å være aktiv, absolutt ikke. Ligger i sengen og leser bok liksom. Helt slått ut. 

Det kan vel sikkert komme an på hvorfor man har feber også, hva slags virus det er og hva det gjør med kroppen. Kommer til å gi en paracet da, for å få ungen til å spise noe. Men i går da jeg ga paracet, begynte barnet å hoppe og løpe rundt osv., jeg mener det er best å ligge i ro. Kroppen er jo fortsatt syk.

Så du mener det er bedre at han er rolig for en gangsskyld 😅😂 he he jeg har bare jenter jeg så ikke vet jeg 🙏😅

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener det er bedre at han er rolig for en gangsskyld 😅😂 he he jeg har bare jenter jeg så ikke vet jeg 🙏😅

Hvorfor antar du at det er snakk om en gutt????????

Anonymkode: 7b61d...877

Skrevet

Ved åpenbart ubehag, sa legen vår da ungene var små. Så vi følger den regelen fortsatt. 

Skrevet
På 6.11.2019 den 21.59, Anonym bruker skrev:

Det er ikke farlig å gi Paracet altså. Mener ikke at man skal putte i de Paracet over en lav sko. Men, når barnet er sykt og slapt og er plaget av det, så gir man Paracet. Barnet blir friskt selv om du gir Paracet så han får det bedre.

Anonymkode: adcb2...cec

Dette! 

Mange som ringer å forteller om barn med mye i feber som fikk paracet for 1 time siden og lurer på når de kan gi neste. Det er jo bare å gi neste. Å dropp tjukk dyne, tretten pledd og varme klær. 😊

Anonymkode: d212a...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...