Gå til innhold

Hva hadde dere sagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går i 7 kl og i klassen hans er det noen skikkelig slemme jenter som helt ut av det blå kan fly på guttene i klassen. Vi snakker om å komme å slå til gutten i ansiktet med knyttneven ol.

Guttene blir jo flyforbanna, tar igjen og banker disse jentene..

Jeg sier her hjemme at man aldri skal slå / banke en jente.  Jeg ber han gå vekk fra situasjonen når den oppstår.Jeg sier også at disse jentene ikke har det godt med seg selv og det er derfor de oppfører seg sånn.

Sønnen min blir veldig fornærmet av det svaret og mener alle alltid forsvarer jentene og mener han har rett til å ta igjen. 

Jeg sier også at jeg ser poenget hans og det ikke er greit at en jente slår en gutt heller...

Hva hadde dere sagt ?

Anonymkode: 1051a...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir man slått slår man tilbake. Nok vold til å forsvare seg selv. 
har aldri skjønt hvorfor jenter ikke kan bli slått når de selv flyr på andre. 
selvfølgelig kan man prøve å unngå situasjonen før den har skjedd men står man i det er det feil å si at gutter må ta et slag og bli forsvarsløse kun fordi det var en jente som angrep. 

Skrevet

Jeg er enig med deg. Han kan prøve å komme seg unna dem, han kan holde dem fast og hindre dem i å slå ham, men han bør ikke slå tilbake. Jeg ville tatt opp dette på skolen. 

Anonymkode: da2b3...1b8

Skrevet

‘’Hvis noen slår deg, så forsvarer du deg selv og slår tilbake.’’ Enkelt og greit. Man skal ikke lære at jenter for freepass til å være voldelig og hæslig fordi ‘’gutter er sterkere’’ på samme måte som at man ikke skal belære KUN sønnene sine at de ikke skal voldta jenter, for jenter voldtar også. 

Du kan jo be gutten finne en voksen å fortelle det til, men det er ofte ikke noe nytte i, da mange voksne sitter med den holdningen at man ikke skal slå jenter fordi de er svakere, men at hvis jenter slår så skal man bare la der gå. Verken å slå jenter eller å la seg bli slått av jenter er greit. Hvis dette er et stort problem så tar DU som er voksen tak i dette og kontakter skolen og forlanger skolen til å be foreldrene til jentene snakke om folkeskikk og at man ikke skal slå andre!! Hvis skolen ikke samarbeider eller tar det på alvor, så hadde jeg bare latt gutten min slå tilbake. Kalles selvforsvar.

Anonymkode: f3191...ae2

Skrevet

Det er da helt irrelevant om de er jenter. Man skal ikke slå.

Om barnet mitt ble utsatt for vold på skolen, ville jeg forlangt 9a-vedtak og tiltak fra skolens side. Dersom jeg mente det var grunnlag for det, også vurdert anmeldelse til politi og/eller bekymringsmelding til barnevern.

Anonymkode: 14c69...f21

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg har aldri sagt til mine gutter at det er mer feil å slå en gutt enn en jente eller omvendt, jeg har alltid sagt at vold aldri løser noe. Når det er sagt: folk som flyr på deg MÅ du jo forsvare deg mot, samme hvilket kjønn de har. Om de har det vondt hjemme er jo irrelevant i situasjonen der og da.

Endret av Pashla
Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skal ikke lære at jenter for freepass til å være voldelig og hæslig fordi ‘’gutter er sterkere’’ på samme måte som at man ikke skal belære KUN sønnene sine at de ikke skal voldta jenter, for jenter voldtar også. 

mange voksne sitter med den holdningen at man ikke skal slå jenter fordi de er svakere

Anonymkode: f3191...ae2

Reaksjonene mot jenter og gutter er svært forskjellig når det gjelder disse tingene. Det blir sjeldent noe sak av slik oppførsel før en gutt tar igjen, og da blir det verst for han.

Derfor må vi også lære de forskjellig. Selv om det ikke er sånn vi ønsker det, må vi forholde oss til realiteten:

For gutter er det viktigst å aldri ta igjen. Sørg også for å ha vitner ved kontakt med jenter, noe som gjør det umulig å få falske anklager mot seg.

Anonymkode: 866fc...9ce

Skrevet

Eh, jeg hadde ikke latt dette passere i stillhet. Ovenfor skolen! Det er da ikke greit å oppleve vold på skolen, uavhengig av kjønn.

Ikke vil jeg at sønnene mine skal måtte slå tilbake heller. Ikke når de er så gamle. Og det er også uavhengig om det er jente eller gutt som slår

Anonymkode: 0d9b1...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...