Gå til innhold

Hvorfor er kurs ofte så sinsykt dyre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I jobbsammenheng er jeg stadig pålakt å ta nye kurs. Nå må jeg ta et

Det er på 5 timer med bare teori. Vi kommer til å være mellom 30 og 50 personer på en lærer. For det må vi betale 2000,- + mva. Det vil si minst 60.000 inn fpr kursholderene. Det er jo sinnsykt!

Anonymkode: 093ed...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bruker tid på å finne og få inn foredragsholdere som får betalt. I tillegg må det betales for lokalet, mat, kaffe, snacks. Så skal selvfølgelig de som organiserer kurset ha betalt. Og er det er privat firma som organiserer kurset, så skal de tjene på organiseringen også. 60000kr går raskt. 

Anonymkode: 0ea31...42e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De bruker tid på å finne og få inn foredragsholdere som får betalt. I tillegg må det betales for lokalet, mat, kaffe, snacks. Så skal selvfølgelig de som organiserer kurset ha betalt. Og er det er privat firma som organiserer kurset, så skal de tjene på organiseringen også. 60000kr går raskt. 

Anonymkode: 0ea31...42e

Jeg har leid det samme  lokalet selv. Det kostet 500 kr. Lunchen er helt enkel og koster under 100 kr hvis du kjøper en og en. 

Det er greit at de som organiserer kurs skal ha betalt for jobben, men det må være grenser. Her er tydøigvis konkuransen alt for lav.

Skrevet

Men du betaler vel ikke for kurset av egen lomme?

Jeg går en del kurs hos BI og de koster ofte ca. 20 000 kr for to eller tre dagers undervisning (Executive-kurs). 2 000 kr er jo rimelig.

Anonymkode: fe700...b7f

Skrevet

I tillegg så virker det som om du glemmer det arbeidet kursholder har lagt ned før kurset, HI.

Det er mye utdanning og erfaring som ligger bak før man kan undervise i slike fag på en god måte. Videre krever det mye forberedelser for å undervise i fem timer på et slikt nivå, ev. kursmateriell skal lages, powerpoint eller annet skal lages. De fem timene kan du fort gange med minst ti om du ser på de forberedelsene som kreves - dette skal kursholder også ha betalt for. I tillegg kommer gjerne reiseutgifter, mat og ev. overnatting for kursholder. Og dette kommer på toppen av det andre har nevnt.

Anonymkode: 9296f...107

Skrevet

2000 kr for et kurs er ikke dyrt, HI. 

Anonymkode: 50ca5...f45

Skrevet

Når vi arrangerer kurs er mye som skal være med i regnestykket.

Lokale, mat, annonsering, kursholder (de koster fort 40000), timene jeg jobber før under og etter et kurs for å nevne noe. Timene jeg bruker blir raskt mange, fra starten av planleggingen til siste faktura er sendt ut/betalt og i regnestykket på timer bruker vi 850kr per pers, per time. Så 60tusen er ikke mye å gå på, vil tro det er gitt støtte til kurset.

Må du selv betale for kurs du er pålakt av jobben å ta?

Anonymkode: 8b015...a9e

Skrevet

Jeg holder kurs selv innen et spesifikt tema. Folk melder seg på og betaler av egen lomme. Jeg holder dagskurs innen temaet, og det varer i 6 timer, koster 900,- (jeg er billig). Man kan også ta enkelttimer, det koster 500,- pr time. Det er også billig.

Men vet du hva? Jeg har brukt over 200.000 på å bli autorisert lærer i dette faget! Det kan man kun bli på én skole i verden, jeg måtte fly dit for å bli det, og jeg måtte betale for undervisningen. Det vil ta meg flere år å tjene inn igjen denne investeringen, men jeg gjorde det likevel.

Anonymkode: 4f05f...e4f

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

2000 kr for et kurs er ikke dyrt, HI. 

Anonymkode: 50ca5...f45

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg holder kurs selv innen et spesifikt tema. Folk melder seg på og betaler av egen lomme. Jeg holder dagskurs innen temaet, og det varer i 6 timer, koster 900,- (jeg er billig). Man kan også ta enkelttimer, det koster 500,- pr time. Det er også billig.

Men vet du hva? Jeg har brukt over 200.000 på å bli autorisert lærer i dette faget! Det kan man kun bli på én skole i verden, jeg måtte fly dit for å bli det, og jeg måtte betale for undervisningen. Det vil ta meg flere år å tjene inn igjen denne investeringen, men jeg gjorde det likevel.

I dette tilfellet har kursholder fått gratis opplæring som har tatt under en uke og kjører et ferdig kursopplegg som bare må gjennomføres. Vi skal "bevistgjøres" i noe alle kan fra før.

Jeg er selvstendig næringsdrivende og betaler derfor selvfølgelig selv, uten at det burde bety noe.

Jeg ble så irritert i går at jeg tok kontakt med et par kurshodere og kolegaer. Nå blir det et eget kurs for oss som kommer til å koste mello. 300 og 500.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I dette tilfellet har kursholder fått gratis opplæring som har tatt under en uke og kjører et ferdig kursopplegg som bare må gjennomføres. Vi skal "bevistgjøres" i noe alle kan fra før.

Jeg er selvstendig næringsdrivende og betaler derfor selvfølgelig selv, uten at det burde bety noe.

Jeg ble så irritert i går at jeg tok kontakt med et par kurshodere og kolegaer. Nå blir det et eget kurs for oss som kommer til å koste mello. 300 og 500.

Hallo... det er ikke DU som bestemmer hva andres kompetanse er verd. Spørsmålet er: Trenger du å vite det som blir undervist på kurset? Hvis nei, bli hjemme. Gratis. Hvis ja, betal det det koster.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallo... det er ikke DU som bestemmer hva andres kompetanse er verd. Spørsmålet er: Trenger du å vite det som blir undervist på kurset? Hvis nei, bli hjemme. Gratis. Hvis ja, betal det det koster.

I vår bransje er det ganske ofte vi blir pålagt å ta diverse kurs av myndighetene for å kunne gjøre jobben vår. Da er det veldig irriterende mår offentlige organer, organisasjoner eller privatpersoner bruker muligheten til å presse opp prisen.

Nå ordner det seg greit i dette tilfellet. Vi får ordnet kurset til under 1/4 av prisen. Da får kursleder sin lønn, jeg for ok betalt for å arrangere og alle får lunch.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden du er selvstendig næringsdrivende, kanskje du skal få denne gratis opplæringen og så kjøre egne kurs, med litt lavere pris enn denne personen? Det høres ut som det hadde vært sunt med litt konkurranse på feltet, og at dette rett og slett er en business opportunity. :) Hvis det er slik du framstiller det, da ...

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du er selvstendig næringsdrivende, kanskje du skal få denne gratis opplæringen og så kjøre egne kurs, med litt lavere pris enn denne personen? Det høres ut som det hadde vært sunt med litt konkurranse på feltet, og at dette rett og slett er en business opportunity. :) Hvis det er slik du framstiller det, da ...

Det er bare folk med en annen bakgrunn som kan bli sertefisert, men nå har vi som sakt ordnet det med å arrangere kurset selv og bare lønne en som er sertifisert til å holde kurset.

Skrevet
På 7.11.2019 den 7.35, Anonym bruker skrev:

Eller som ble resultatet her, arranger kurset selv.

Siden jeg ble så irritert på onsdag har jeg like godt ordnet med 3 kurs. Ved å holde det selv, med innleide foredragsholdere, leid lokale og mat koster da kursene mellom 1/2 og 1/5 av hva de vanlige kursarrangørene ville ha. Da går vi med et lite overskudd.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller som ble resultatet her, arranger kurset selv.

Siden jeg ble så irritert på onsdag har jeg like godt ordnet med 3 kurs. Ved å holde det selv, med innleide foredragsholdere, leid lokale og mat koster da kursene mellom 1/2 og 1/5 av hva de vanlige kursarrangørene ville ha. Da går vi med et lite overskudd.

Er det den samme som skal holde kurset?

Anonymkode: abb77...a15

Skrevet
På 7.11.2019 den 0.58, Anonym bruker skrev:

Hvorfor selger du deg billig? 

Anonymkode: 93fa3...587

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det den samme som skal holde kurset?

Anonymkode: abb77...a15

På to av kursene, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...