Gå til innhold

Barnet i magen vokser ikke som den skal. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er på 6 persentil... veldig lite?

Anonymkode: 2f8ab...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med jordmor/fastlege om.

Anonymkode: 8f223...641

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du snakke med jordmor/fastlege om.

Anonymkode: 8f223...641

Jeg har gjort det. Skal på ny kontroll om ikke lenge.. men lurte på erfaringer

Skrevet

Hvor langt på vei er du?

Anonymkode: b76ee...924

Skrevet

En enkelt måling sier ikke så mye. Har barnet vært sånn hele veien så vokser det jo i sitt tempo. Slike kurver er en normalfordeling, noen skal være mindre enn andre og friske. Et barn av to små foreldre vil gjerne være mindre enn et barn av to store, uavhengig om barnet er sykt eller friskt. 6-percentil sier bare at 6% av fostrene er under denne vekten. 

Ville hørt på legene. 

Anonymkode: 361d5...e8f

Skrevet

Alle mine var sånn. Dysmature. De er friske og fine skolebarn idag :) ikke heng deg for mye opp i det. Disse målingene viser ofte feil. Ene min ble estimert til 4500 ved fødsel i uke 33..ut kom en bylt på 2500.

Anonymkode: 1565f...7a6

Skrevet

En venninne sitt barn var slik, lå helt på nederste percintil. De var på flere ultralyder, men fant aldri noe. Barnet kom til termin, litt liten, men innenfor normalen. Er en helt normal og frisk 1-åring nå, fortsatt litt liten for alderen, men følger sin kurve.

Anonymkode: ddc79...418

Skrevet

Man skal følge med på dette altså. Min vokste ikke som hun skulle. Viste seg at morkaken sviktet, hun fikk knapt næring, og hadde begynt med hjernsparing. Hun reddet livet fordi jeg og legen «hang oss opp i» at hun ikke vokste.

Skrevet

Hvor langt på vei er du? Jo lenger du er kommet i svangerskapet før veksten stopper opp, jo mindre problem er det - ofte - for barnets utvikling. Vi oppdaget i uke 37 at min datter hadde sluttet å vokse/legge på seg. Hun ble født til termin, da var hun normalt lang, men veide bare 2,8 kilo. Barnelegen på sykehuset sa at det virket som veksten hadde stoppet opp sent i svangerskapet (siden lengden var normal) og at det da var mindre sannsynlig at det ville påvirke hennes senere utvikling. I dag er hun en atletisk og skoleflink jente.

Anonymkode: 18a34...f5a

Skrevet

I uke 32 fikk jeg vite at babyen veide 1.6 kg. Fødte prematurt i slutten av uke 34 og ut kom en 2.7 kilo baby. Tror ikke den hadde blitt over en kilo tyngre på to uker..

Anonymkode: 54e1a...7a1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I uke 32 fikk jeg vite at babyen veide 1.6 kg. Fødte prematurt i slutten av uke 34 og ut kom en 2.7 kilo baby. Tror ikke den hadde blitt over en kilo tyngre på to uker..

Anonymkode: 54e1a...7a1

Det skyldes at det er vanskelig å måle vekt/lengde korrekt på ultralyd. Jeg har vært på mange sånne målinger, og det er store feilmarginer. Én kg var mye, men de målte 600gram feil på min andre datter.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt på vei er du?

Baby var 8% ved sist kontroll. Nå er den blitt 6% 😔 er i uke 24.. 

Skrevet

Min mellomste var estimert til 2-percentilen i uke 34. Oppfølging og flere leger som sa det samme etter ulike ultralydundersøkelser. Ble fulgt opp ihht vurdering av igangsetting, jeg er lang og min mann og. Ut kom ei jente på 3,1 en dag før termin. Altså feil beregning og unødvendig bekymring. 

Anonymkode: 04427...7ad

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skyldes at det er vanskelig å måle vekt/lengde korrekt på ultralyd. Jeg har vært på mange sånne målinger, og det er store feilmarginer. Én kg var mye, men de målte 600gram feil på min andre datter.

Baby var 8% ved sist kontroll. Nå er den blitt 6% 😔 De gjorde mange målinger for å være på den sikre siden. Men ja, er sikkert vanskelig å gjøre gode målinger 😊 de tipper gutt, hvis det likevel skylle vise seg å være jente så hadde hun vært 15%... merkelig 

Skrevet

Det er ikke noe galt i seg selv at babyen er liten. Forskjellen på 8% og 6% er så liten at det kan være snakk om at de har målt en millimeter feil og det ville jeg ikke bekymret meg for. Regner med de holder spesielt godt øye med babyen?

Har en venninne med en baby som er naturlig liten. Vet ikke hvilken prosent hun lå på, men hun brukte fremdeles nyfødtstørrelse da hun var 9 mnd gammel. De er ikke bekymret over vekten hennes pga hun følger kurven sin. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mellomste var estimert til 2-percentilen i uke 34. Oppfølging og flere leger som sa det samme etter ulike ultralydundersøkelser. Ble fulgt opp ihht vurdering av igangsetting, jeg er lang og min mann og. Ut kom ei jente på 3,1 en dag før termin. Altså feil beregning og unødvendig bekymring. 

Anonymkode: 04427...7ad

Oj. Det var voldsomt 😔 Bra det gikk fint. 

Skrevet
6 minutter siden, Pobie skrev:

Det er ikke noe galt i seg selv at babyen er liten. Forskjellen på 8% og 6% er så liten at det kan være snakk om at de har målt en millimeter feil og det ville jeg ikke bekymret meg for. Regner med de holder spesielt godt øye med babyen?

Har en venninne med en baby som er naturlig liten. Vet ikke hvilken prosent hun lå på, men hun brukte fremdeles nyfødtstørrelse da hun var 9 mnd gammel. De er ikke bekymret over vekten hennes pga hun følger kurven sin. 

Oj. Det veldig lite. Bra hun følger kurven sin 😊

Tusen takk for svar med oppløftende info 😊😊

Skrevet (endret)

Fikk beskjed om at min førstefødte var 10% under normalvekt. Ut kom hun 5 dager før termin på 3719gram. 😳

Endret av Daquiry
Skrevet

Jeg ble fulgt ekstra opp med ultralyder 2 dager i uka pga lav vekst hos fosteret, da de ville vurdere igangsetting. Det viste seg å være morkakesvikt og fødselen startet av seg selv. De estimerte da at vesla ville veie 1700 gram ved fødsel. Hun ble født 35+6 og veide 2150 gram. Så litt lita, men helt frisk og fin. Er fortsatt lita for alderen, bruker str 92 nå som 2,5 åring. Men hun følger sin egen kurve☺️

Anonymkode: 70ab7...445

Skrevet

Min første datter var dysmatur, fikk beskjed om at hun lå på ca 2-2,5 kg i uke 40 . Hun veide 3008 gr , 46 cm da hun ble født , 8 dager over termin. 
frisk og fin og ganske lubben, da hun var så kort. 
nå er hun 13 , slank og ca 165

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Baby var 8% ved sist kontroll. Nå er den blitt 6% 😔 er i uke 24.. 

Regner med du kommer til å få tettere oppfølging fremover? Ved neste måling blir det sikkert klarere om det er grunn til bekymring eller ikke.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regner med du kommer til å få tettere oppfølging fremover? Ved neste måling blir det sikkert klarere om det er grunn til bekymring eller ikke.

Ja, skal tilbake om 2 uker. Håper på bedring da. Takk for omtanken 

Skrevet
3 timer siden, skinnfilla skrev:

Min første datter var dysmatur, fikk beskjed om at hun lå på ca 2-2,5 kg i uke 40 . Hun veide 3008 gr , 46 cm da hun ble født , 8 dager over termin. 
frisk og fin og ganske lubben, da hun var så kort. 
nå er hun 13 , slank og ca 165

Hun var ganske kort ja 😊 Men helt perfekt vekt da 😊

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble fulgt ekstra opp med ultralyder 2 dager i uka pga lav vekst hos fosteret, da de ville vurdere igangsetting. Det viste seg å være morkakesvikt og fødselen startet av seg selv. De estimerte da at vesla ville veie 1700 gram ved fødsel. Hun ble født 35+6 og veide 2150 gram. Så litt lita, men helt frisk og fin. Er fortsatt lita for alderen, bruker str 92 nå som 2,5 åring. Men hun følger sin egen kurve☺️

Anonymkode: 70ab7...445

Oj, så bra at det ble oppdaget. Og bra det endte bra ❤

Skrevet
6 timer siden, Daquiry skrev:

Fikk beskjed om at min førstefødte var 10% under normalvekt. Ut kom hun 5 dager før termin på 3719gram. 😳

Ikke særlig liten nei 🤣😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...