Gå til innhold

Jeg hovner opp i hendene av kulde

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVA kan jeg gjøre? Hjelp? 

Minusgradene har kommet (ca -4), og jeg opplever en forverring av håndeksemen (huden er tørr, klør og sprekker opp), men det verste er at kroppen min ikke tåler kulde. 

Nå er hendene mine HOVNE.. :( Hva kan jeg gjøre med det? Har allerede masse antihistaminer susende rundt i kroppen. Noen som har erfaring med det? Heter det kuldeallergi? Er sånn at jeg knapt greier å klemme sammen fingrene, merker det sprenger. Og jeg var ute i kulda rundt kl 10 i morges liksom...

Anonymkode: 99892...06f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står på LHL sine sider : Kuldeallergi 

Huden reagerer med et elveblestlignende utslett, i varierende grad, når huden blir nedkjølt på grunn av kald luft eller kaldt vann og i noen tilfeller også hvis svette fra huden fordamper raskt. Utslettet ser ut som rosa eller hvitaktige vabler som blir som en hevelse i huden. Hudreaksjonen oppstår når mastceller, som tilhører kroppens immunforsvar, slipper ut histamin.

Det kan oppstå kløe i huden, eksem eller en følelse av at "huden brenner". Reaksjonen oppstår vanligvis på hud som er blitt direkte utsatt for kulden, slik som at kinn og hender blir røde og hovne. Men det kan også oppstå på hud som er tildekket.

Anonymkode: d88b3...8ab

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette står på LHL sine sider : Kuldeallergi 

Huden reagerer med et elveblestlignende utslett, i varierende grad, når huden blir nedkjølt på grunn av kald luft eller kaldt vann og i noen tilfeller også hvis svette fra huden fordamper raskt. Utslettet ser ut som rosa eller hvitaktige vabler som blir som en hevelse i huden. Hudreaksjonen oppstår når mastceller, som tilhører kroppens immunforsvar, slipper ut histamin.

Det kan oppstå kløe i huden, eksem eller en følelse av at "huden brenner". Reaksjonen oppstår vanligvis på hud som er blitt direkte utsatt for kulden, slik som at kinn og hender blir røde og hovne. Men det kan også oppstå på hud som er tildekket.

Anonymkode: d88b3...8ab

Jeg får kjøpe meg votter. Men kan ikke dekke til ansiktet da!

Skrevet

Bruk votter og finnlandshette. Hette med kraftig pelskant som snøres godt rundt ansiktet hever også temperaturen i ansiktet en god del.

Anonymkode: b6e39...e20

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får kjøpe meg votter. Men kan ikke dekke til ansiktet da!

Hva med kuldemaske da?

Anonymkode: f7d85...0ee

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bruk votter og finnlandshette. Hette med kraftig pelskant som snøres godt rundt ansiktet hever også temperaturen i ansiktet en god del.

Anonymkode: b6e39...e20

takk for tips. Jeg kan ha lue og hals på, + stramme inn hetten.

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva med kuldemaske da?

Ja, det ser jo litt ekstremt ut. Helt klart fint til de kaldeste dagene, da. 

Skrevet

takk for tips. Jeg kan ha lue og hals på, + stramme inn hetten.

Ja, det ser jo litt ekstremt ut. Helt klart fint til de kaldeste dagene, da. 

Ja, det ser litt ekstremt ut, men det hadde jeg brukt uten tvil. hvis det kunne hjelpe hvis jeg var så ille plaget som deg

Skrevet

Ja, det ser litt ekstremt ut, men det hadde jeg brukt uten tvil. hvis det kunne hjelpe hvis jeg var så ille plaget som deg

Føler meg fengslet. Men takk.

Skrevet

Føler meg fengslet. Men takk.

Det skjønner jeg, tror nok en sånn maske hadde vært en utfordring for klaustrofobien min og.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jeg, tror nok en sånn maske hadde vært en utfordring for klaustrofobien min og.

Ja 😧 Og den sosiale angsten, folk må tro jeg er koko. Synes folk generelt er lite forståelsesfulle. Synd at man bryr seg om det egentlig

Skrevet

Forresten så måtte jeg løpe til toget i går, pustet inn iskald luft, da fikk jeg astma :( Hovnet opp i luftveiene. 

Så et nett hadde ikke vært å forakte

Skrevet

Smart! Finnes den uten ull? Tåler ikke ull (å puste inn)

Men tror du det blå nettet foran munn og nese er av ull?

Skrevet

Du har rett hi, det er ull

Skrevet

Hjelper ikke det, jeg er så allergisk at jeg har måtte selge/gi bort ullen ungene skulle ha... Å ha den på meg selv hadde vært krise. Får migrene av det og, er sånn skikkelig intolerant mot ull. 

Men finnes sikkert i bomull?

Skrevet

Hjelper ikke det, jeg er så allergisk at jeg har måtte selge/gi bort ullen ungene skulle ha... Å ha den på meg selv hadde vært krise. Får migrene av det og, er sånn skikkelig intolerant mot ull. 

Men finnes sikkert i bomull?

Hva med jonashals, den er ikke i ull

https://www.apotek1.no/produkter/jonas-hals-til-varmemaske-sort-1stk-915076p

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med jonashals, den er ikke i ull

https://www.apotek1.no/produkter/jonas-hals-til-varmemaske-sort-1stk-915076p

Ja :) har sett div. buffer, så må skaffe meg en sånn buff. Og VOTTER... Har vanter da, hjelper vel litt, men det som er er at jeg får en "systemisk" reaksjon om man kan si det sånn. Er ikke bare i hendene, sprer seg til hele kroppen, så er nok viktig å skjerme meg mot kulden, ja.. Ikke ta for varme dusjer heller, synes hevelsene kommer når huden varmes opp etterpå

Skrevet

Du er sikkert klar over det, men sier det likevel. Husk på å dekke til munn/nese hvis du skal være en liten stund ute i kaldt vær. Ikke kjekt om du begynner å hovne opp i luftveiene. Det advarte legen mot da sønnen min fikk påvist kuldeurticaria (kuldeallergi). Enda han «kun» hovnet opp i kinnene. 

Anonymkode: 26c30...b93

Skrevet

Du er sikkert klar over det, men sier det likevel. Husk på å dekke til munn/nese hvis du skal være en liten stund ute i kaldt vær. Ikke kjekt om du begynner å hovne opp i luftveiene. Det advarte legen mot da sønnen min fikk påvist kuldeurticaria (kuldeallergi). Enda han «kun» hovnet opp i kinnene. 

Nei.. jeg har Lomudal da, og mulig ventoline. Men hva mener han kan skje? Jeg hovnet opp i luftveiene i går da jeg løp til toget. Ble tett i pusten.

Skrevet

Jeg har nesten samme problem, bare at jeg får noe som ser ut som om jeg er blitt brent av brennesler. Jeg får det særlig på beina, ganske ofte. Klør som bare pokkern ja! Det eneste som virker for min del er å kle meg godt.

Anonymkode: 6df89...167

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei.. jeg har Lomudal da, og mulig ventoline. Men hva mener han kan skje? Jeg hovnet opp i luftveiene i går da jeg løp til toget. Ble tett i pusten.

Hva som skjer hvis luftveiene hovner opp (og man ikke har medisin mot det), sier vel seg selv. 

I og med sønnen hovnet som mye opp i kinnene og fikk blemmer, ba legen oss passe på luftveiene. Som f.eks å dekke til ved langvarig opphold ute eller ved veldig kaldt vær. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva som skjer hvis luftveiene hovner opp (og man ikke har medisin mot det), sier vel seg selv. 

I og med sønnen hovnet som mye opp i kinnene og fikk blemmer, ba legen oss passe på luftveiene. Som f.eks å dekke til ved langvarig opphold ute eller ved veldig kaldt vær. 

Ja... De vil være hovne. Man må ikke alltid bruke medisiner :) Men det vet man best selv da.

Det er bra dere passer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...