Gå til innhold

21% kvier seg for å ansette kvinner etter #metoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 2019 studie i USA tilsier at mange menn ikke vil være alene i samme rom som kvinner på jobben, vil ikke ansette kvinner dersom de må jobbe tett med dem og noen pene kvinner kommer til å ha færre jobber å velge mellom.

Er vi på vei dit i Norge? Høres ut som om det tryggeste er som en Moske der kvinner må være i etasjen over. Metoo har belyst et viktig tema, men saken har en bakside for kvinner ser det ut som. 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/aug/29/men-women-workplace-study-harassment-harvard-metoo

•  27% of men avoid one-on-one meetings with female co-workers. Yep, that’s right, almost a third of men are terrified to be alone in a room with a woman.
  •  21% of men said they would be reluctant to hire women for a job that would require close interaction (such as business travel).
  •  19% of men would be reluctant to hire an attractive woman.

Anonymkode: dc1fa...c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at det blir slik her!

Vi har et helt annet samfunn! Barna lærer fra små å omgås hverandre. I Usa er det ikke uvanlig mange plasser med kjønsoppdelte skoler. Mange unge voksne aner ikke hvordan de skal omgås det andre kjønnet på en naturlig måte. 

Anonymkode: 82125...9cc

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at det blir slik her!

Vi har et helt annet samfunn! Barna lærer fra små å omgås hverandre. I Usa er det ikke uvanlig mange plasser med kjønsoppdelte skoler. Mange unge voksne aner ikke hvordan de skal omgås det andre kjønnet på en naturlig måte. 

Anonymkode: 82125...9cc

Og ikke minst - de har en tidvis sinnsyk tradisjon for å søke erstatning for de merkeligste ting, så mange menn er vel kanskje mest redd for å få en sak mot seg og ev. bli dømt til erstatninger i milliondollar-klassen.

Anonymkode: 8a101...3fe

Skrevet

Burde vel heller ha ført til økt redsel for å ansette menn. Her ser man hvem som har definisjonsmakten.

Anonymkode: 6377c...bea

Skrevet

Dette er jo også en måte å kontrollere kvinner på - å nekte dem deltakelse på en normal måte. Fordi noen menn ikke greier å omgås kvinner på en normal og høflig måte, og fordi noen menn er for usikre på egen rolle.

Det er virkelig ikke så vanskelig. Man oppfører seg høflig og respektfullt. Hvis man flørter så flørter man normalt - det er et enormt steg fra normal flørting (som avsluttes om man ikke får respons) og seksuell trakassering og overgrep.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Burde vel heller ha ført til økt redsel for å ansette menn. Her ser man hvem som har definisjonsmakten.

Anonymkode: 6377c...bea

Ja, det er skremmende.

I USA ser man jo også hvordan kvinners rettigheter er blitt innskrenket de siste 1-2 årene mtp. abort også. Selv om menn har voldtatt eller begått incest mot jenter eller kvinner, så skal de ikke få ta abort...

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 2019 studie i USA tilsier at mange menn ikke vil være alene i samme rom som kvinner på jobben, vil ikke ansette kvinner dersom de må jobbe tett med dem og noen pene kvinner kommer til å ha færre jobber å velge mellom.

Er vi på vei dit i Norge? Høres ut som om det tryggeste er som en Moske der kvinner må være i etasjen over. Metoo har belyst et viktig tema, men saken har en bakside for kvinner ser det ut som. 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/aug/29/men-women-workplace-study-harassment-harvard-metoo

•  27% of men avoid one-on-one meetings with female co-workers. Yep, that’s right, almost a third of men are terrified to be alone in a room with a woman.
  •  21% of men said they would be reluctant to hire women for a job that would require close interaction (such as business travel).
  •  19% of men would be reluctant to hire an attractive woman.

Du kan snu det rundt også. 

73% av menn har ingen problemer med å være alene med en kvinne. 

79% er ikke redd for nær relasjon

81% tar ikke utseendet i betraktning ved ansettelse av kvinner. 

Anonymkode: 244c1...7ed

Skrevet

Jeg (mann) har aldri ONS lenger. Ikke ville jeg vært sistemann på nach med en jente heller. Tar ikke sjansen på å sette meg i en situasjon hvor det kan komme falske anklager. Jeg har ikke noe problem med å styre meg og føler ikke at jeg taper noe på disse reglene. Ser det som en forsikring. Bare en anklage uten dom gjør at jeg kan miste jobben. Jeg har regninger å betale. Så viktig er ikke den siste pilsen for å si det sånn. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg (mann) har aldri ONS lenger. Ikke ville jeg vært sistemann på nach med en jente heller. Tar ikke sjansen på å sette meg i en situasjon hvor det kan komme falske anklager. Jeg har ikke noe problem med å styre meg og føler ikke at jeg taper noe på disse reglene. Ser det som en forsikring. Bare en anklage uten dom gjør at jeg kan miste jobben. Jeg har regninger å betale. Så viktig er ikke den siste pilsen for å si det sånn. 

Jeg tenker det er fornuftig. Det er slik de fleste kvinner har vært nødt til å tenke alltid også, men da for å tenke på egen sikkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...