Gå til innhold

Forbannet etter lønnsforhandlingene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber fast i staten. I ca. 12 mnd. har jeg vært i et vikariat i egen enhet. Takket ja til vikariatet (og forhandlet lønn ved ansettelse i oktober sist år). 
Jeg jobber adminstrativt og jobber tett med fagmiljø. Jeg har fått tilbakemelding på at jeg bidrar MER og utvikler stillingen, sammenlignet med vedkommende som egentlig har den. Jeg kan også legge til at jeg har mye lengre fartstid på arbeidsplassen og mer relevant utdanning/erfaring. I tillegg har jeg tatt initiativ til å ta på meg ekstra oppgaver, utover stillingen hun og jeg deler. 

Vedkommende jeg vikarierer for er en favoritt hos lederen, det vet alle. Hun har vært mye syk og har vært borte så og si sammenhengende de siste årene på grunn av sykdom og to lange fødselspermisjoner (hun er i ulønnet permisjon nå, fram til neste sommer). 

Etter lønnsfornandlingene har jeg fått vite (sikker kilde) at de andre i min enhet har fått lønnsopprykk, inkludert vedkommende jeg vikarierer for. Men ikke jeg. 

Kjenner jeg koker innvendig. Jeg får stillingene og vikariatene jeg ønsker i enheten. Da er jeg førstevalget og flinkest. Arbeidsgiver sparer ikke på godord om hvor utrolig glad de er for at akkurat jeg går inn i stillingene. 
Da jeg gikk inn i vikariatet jeg er i nå takket jeg nei til vikariatet da jeg først fikk tilbudet (jeg fikk tilbud om stillingen, som er mer krevende enn min egen, uten ekstra lønn). Arbeidsgiver lyste ut stillingen og gjorde det klart at det var meg de ville ha. Fikk kranglet meg til noen skarve tusenlapper. 

Nå ser jeg (igjen) at arbeidsgiver løfter fram andre, til og med vedkommende som omtrent ikke har vært på jobb de siste årene. 

Jeg er ikke en som smeller med dører, men nå kjenner jeg at jeg skulle ønske jeg var det. 
Hvordan kan snille jenter kreve mer uten at det høres ut som sutring og klaging på at "hxn får og ikke jeg". 
For min del handler det om at andre får belønning for min innsats og at jeg er svært ønsket i enheten og samtidig undebetalt. 

Noen råd? Elsker jobben min, så det å slutte er egentlig ikke et alternativ. 

Anonymkode: ea482...85e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, du er fast ansatt, men i et vikariat?

Anonymkode: 64bfb...a48

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt, du er fast ansatt, men i et vikariat?

Jeg er fast ansatt på arbeidsplassen, men er i et vikariat (mer krevende stilling). Arbeidsgiver ønsket meg inn i vikariatet på grunn av mine kvalifikasjoner. Dermed er jeg vikar og jeg har også en vikar for meg, om du skjønner. 
Som tidligere nevnt søkte jeg på vikariatet og fikk det (med klar margin, ref arbeidsgiver). 
Når vikariatet er over går jeg tilbake til min gamle stilling. 

Skrevet

Har du nok til salt på maten? 

Anonymkode: 614a8...879

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er fast ansatt på arbeidsplassen, men er i et vikariat (mer krevende stilling). Arbeidsgiver ønsket meg inn i vikariatet på grunn av mine kvalifikasjoner. Dermed er jeg vikar og jeg har også en vikar for meg, om du skjønner. 
Som tidligere nevnt søkte jeg på vikariatet og fikk det (med klar margin, ref arbeidsgiver). 
Når vikariatet er over går jeg tilbake til min gamle stilling. 

Okey.. dette med vikariat er kinkig med tanke på lønnsøkning. Er det samme enhet som gir lønn? De kan jo argumentere om at du ved lønnsøkning får for høy lønn i din egentlige stilling 

Skrevet

Er du medlem i en fagforening?

Anonymkode: 38ece...edc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du nok til salt på maten? 

Anonymkode: 614a8...879

Hei.

Ja - og en spennende jobb. 
Sånn sett har jeg det veldig bra. 

Samtidig rykker det veldig i rettferdighetssansen min. Særlig når jeg ER på jobb og vedkommende som ikke er på jobb for lønnsopprykket. Det er rart - og sårt for meg. Unner henne en lønnsutvikling, men syns det er et merkelig tidspunkt for henne å komme bedre ut av det. 

Skrevet

Er du medlem i en fagforening?

Anonymkode: 38ece...edc

Ja, skal høre litt. Men hva skal jeg si uten å høres bitter ut? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey.. dette med vikariat er kinkig med tanke på lønnsøkning. Er det samme enhet som gir lønn? De kan jo argumentere om at du ved lønnsøkning får for høy lønn i din egentlige stilling 

Jepp, samme enhet. 
Du har et poeng. Som vikar er det vanskelig å bli prioritert. 

Jeg forsøker å finne på noe glupt å si, uten å høres sutrete eller misunnelig ut, ved neste anledning (som gjerne blir medarbeidssamtalen før nyttår). Vil markere at dette skaper forventninger hos meg, men hvordan formidle det på en ordentlig måte (nær sagt, som en mann!)? 

Skrevet

Ja, skal høre litt. Men hva skal jeg si uten å høres bitter ut? 

Du sier bare at alle andre har fått lønnsopprykk, men ikke du. Og at du ikke forstår hvorfor. Men hvis de andre har fått lønnsopprykk betyr vel det at du også går opp i lønn i din faste stilling? Forstår allikevel at du tenker at du burde fått samme lønn som hun du vikarierer for mens du går i hennes stilling. 

Anonymkode: a527d...b03

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, samme enhet. 
Du har et poeng. Som vikar er det vanskelig å bli prioritert. 

Jeg forsøker å finne på noe glupt å si, uten å høres sutrete eller misunnelig ut, ved neste anledning (som gjerne blir medarbeidssamtalen før nyttår). Vil markere at dette skaper forventninger hos meg, men hvordan formidle det på en ordentlig måte (nær sagt, som en mann!)? 

En mann ville bedt om pengene uten å bry seg om hvordan det fremstod. 

Anonymkode: d9329...c64

Skrevet

Får du samme lønn  nå som når du ikke er i vikariat, får du samme lønn som vedkommende som vanligvis har stillingen eller har du en lønn spessielt forhandlet/tilbudt for vikariatet?

Anonymkode: 37293...fef

Skrevet

Spørsmålet er om de andre snakker sant. Jeg har hatt stillinger tidligere der ansatte snakker om lønnsøkning som ikke er reell. Jeg fikk 15 000,- så vet jeg de bare fikk 6 000,- jeg tror mange kanskje lyver om slikt fordi de da sender signaler til kollegaer om at DE er verdsatt. Så det med sikker kilde, er det noen som faktisk VET hva økningen er eller har en «betrodd seg i hemmelighet om sin økning»

Du er jo som du sier i vikariat, de er ikke en del av lønnspotten, trolig får du et minsteøkning pga dette. Får du tilbud om fast kan du gå i forhandlinger, som vikar kan du ikke kreve det samme. Mulig er du også regulert i forhold til stillingen du egentlig har. 

Anonymkode: 4b46b...541

Skrevet

Be om mer lønn! 

Anonymkode: 82464...bab

Skrevet

Nei ikke argumenter med at alle andre får. Men hvorfor DU skal ha høyere lønn. Be din leder om en lønnssamtale uavhengig av medarbeidersamtale og spør om hvorfor du ikke ble prioritert. 

Anonymkode: 16712...44d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er om de andre snakker sant. Jeg har hatt stillinger tidligere der ansatte snakker om lønnsøkning som ikke er reell. Jeg fikk 15 000,- så vet jeg de bare fikk 6 000,- jeg tror mange kanskje lyver om slikt fordi de da sender signaler til kollegaer om at DE er verdsatt. Så det med sikker kilde, er det noen som faktisk VET hva økningen er eller har en «betrodd seg i hemmelighet om sin økning»

Du er jo som du sier i vikariat, de er ikke en del av lønnspotten, trolig får du et minsteøkning pga dette. Får du tilbud om fast kan du gå i forhandlinger, som vikar kan du ikke kreve det samme. Mulig er du også regulert i forhold til stillingen du egentlig har. 

Anonymkode: 4b46b...541

Det skal, i staten, i hvert fall, være mulig å se i protokollene etter lønnsforhandlingene for å se hvem som har fått hva - så det kan enkelt sjekkes. Jeg jobber selv i staten, og vi har, via vår fagforening, levert inn egen krav med begrunnelse for hvorfor vi mener vi skal opp i lønn. Jeg vet at det er ulikhet blant oss som har samme utdannelse og samme stillingskode, noen blir prioritert ett år mens andre blir prioritert et annet. Jeg har vært heldig og gått opp 90.000,- de siste to forhandlingene + en sopp en stillingskode, mens andre ikke har vært i nærheten av det. Hvis du er organisert ville jeg tatt kontakt med din tillitsvalge for å finne ut hvorfor du har blitt utelatt i år.

Anonymkode: 058a7...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...