Gå til innhold

Hvorfor er det slik...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fem åring som har vært noe forsinket i utv, egentlig mest ifht språk. Lurer på en ting ifht hukommelse og om noen kan ha noen meninger om dette. Han har god hukommelse ifht ting som har skjedd, hvis vi har lest bok på kvelden så husker han hva boka handlet om dagen etter. Men så prøver vi nå å øve på tall 1-6. Han kjenner igjen 1,2, og 5. Så sitter jeg med ham med 3 og 4. Kan si flere ganger dette er 3 og dette er 4. Så kan jeg si at han skal gi meg tallet 3. Han blir da usikker selv om vi som sagt rett i forkant har sagt mange ganger dette er 3 og dette er 4. Må si at han til slutt var lei og lite interessert. 

Noen med meninger om dette?

Anonymkode: 5bf24...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han telle og forstår han hva tall er? Forstår han andre abstrakte symboler som poenget med bokstaver, skilt ol?

Anonymkode: e3980...a2b

Skrevet

Teller til 20. Vanskelig spørsmål det andre. I og med at språket ikke er på plass slik den skal være så er det ofte vanskelig å vite hvor mye han forstår abstrakte ting. Han kan stave og skrive navnet sitt men jeg er usikker om det er noe han på en måte har automatisert. Vi har ppt inne og han skal utredes ved habilitering. Blir bekymret for om dette med det jeg sa innledningvis kan ha noe med den kognitive fungeringen. Føler at med barn som strever med noe så blir man bekymret/ stresset over alle ting🙈

Skrevet

Hva gjør han i forhold til å telle? Altså ikke ramse opp tall, men faktisk å telle. Still opp f.eks. ni figurer og be ham telle dem. Etterpå spør du hvor mange det var. Dersom han da svarer ni, har han i hvert fall utviklet den viktige kardinaltallsforståelsen. Dersom han begynner å telle på nytt i stedet, mangler han begrep om tallmenge og at denne er konstant med mindre man endrer på oppsettet. Da ville jeg kanskje vært litt bekymret. 

Anonymkode: 76c7f...9a1

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør han i forhold til å telle? Altså ikke ramse opp tall, men faktisk å telle. Still opp f.eks. ni figurer og be ham telle dem. Etterpå spør du hvor mange det var. Dersom han da svarer ni, har han i hvert fall utviklet den viktige kardinaltallsforståelsen. Dersom han begynner å telle på nytt i stedet, mangler han begrep om tallmenge og at denne er konstant med mindre man endrer på oppsettet. Da ville jeg kanskje vært litt bekymret. 

Hm... prøvde først ( da var han rimelig lei fra før), viser seg at han ikke klarer det. Må telle på nytt. Så går det 20 min , vi finner frem noen dyrefigurer og jeg lager en lek ut av det ( med stemmer så han ler og har det morsomt) . Ber ham telle , beg fra tre og øker til 11. Teller da og når jeg spør så kommer svaret med en gang😀
Synes generelt det har vært veldig vanskelig å vurdere ham ut ifra hva han kan / ikke kan da jeg har sett at mye avhenger av interessen der og da og motivasjonen. Er derfor redd for tester. Treffer vi på en dårlig dag, vil han ikke vise noe. Dette idag var et godt eksempel. Hadde ikke jeg prøvd igjen med litt annen innvikling kunne man fort konkludert med at han ikke mestret det. 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hm... prøvde først ( da var han rimelig lei fra før), viser seg at han ikke klarer det. Må telle på nytt. Så går det 20 min , vi finner frem noen dyrefigurer og jeg lager en lek ut av det ( med stemmer så han ler og har det morsomt) . Ber ham telle , beg fra tre og øker til 11. Teller da og når jeg spør så kommer svaret med en gang😀
Synes generelt det har vært veldig vanskelig å vurdere ham ut ifra hva han kan / ikke kan da jeg har sett at mye avhenger av interessen der og da og motivasjonen. Er derfor redd for tester. Treffer vi på en dårlig dag, vil han ikke vise noe. Dette idag var et godt eksempel. Hadde ikke jeg prøvd igjen med litt annen innvikling kunne man fort konkludert med at han ikke mestret det. 

Men at han får til å forstå at mengden er konstant er veldig bra, altså. Det betyr jo ikke at det ikke er noe ekstra, men det viser at han har en normal forståelse for mengde.

Skrevet

Jeg synes det er en kjempefin tanke hi, bare pass på at hun har råd til å ha den

Anonymkode: 3c79d...79a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er en kjempefin tanke hi, bare pass på at hun har råd til å ha den

Beklager, havnet visst i feil tråd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...