Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Hva tror dere på? Anonymkode: 0a1e2...ed2
sug lut Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Moral er ikke noe man tror på i noen religiøs forstand.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 Hvordan tror du på moral HI? Anonymkode: 5c5bc...043
amandine Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 Tror på moral? Kanskje jeg ikke forstår og kanskje spørsmålet ikke er til meg. Jeg tror definitivt på moral.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, amandine skrev: Tror på moral? Kanskje jeg ikke forstår og kanskje spørsmålet ikke er til meg. Jeg tror definitivt på moral. Omformulert: Dere som ikke tror at moral er menneskeskapt og relativ. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omformulert: Dere som ikke tror at moral er menneskeskapt og relativ. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Hvem er det du sikter til egentlig? Anonymkode: 43f96...c16
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem er det du sikter til egentlig? Anonymkode: 43f96...c16 Oi. Beklager, jeg skrev feil. Skjønner at du er forvirret nå! Det jeg mener er: Det er noen som tror at objektiv moral ikke eksisterer, at all moral er menneskeskapt og at moralen derfor er relativ. Flyktig. At kulturen man befinner seg i definerer hva som er rett og galt. Anonymkode: 0a1e2...ed2
sug lut Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi. Beklager, jeg skrev feil. Skjønner at du er forvirret nå! Det jeg mener er: Det er noen som tror at objektiv moral ikke eksisterer, at all moral er menneskeskapt og at moralen derfor er relativ. Flyktig. At kulturen man befinner seg i definerer hva som er rett og galt. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Har du bestemt deg for hva du mener nå?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi. Beklager, jeg skrev feil. Skjønner at du er forvirret nå! Det jeg mener er: Det er noen som tror at objektiv moral ikke eksisterer, at all moral er menneskeskapt og at moralen derfor er relativ. Flyktig. At kulturen man befinner seg i definerer hva som er rett og galt. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Hva lurer du på, egentlig? Jeg «tror» ikke, men støtter meg til vitenskap. Selvfølgelig formes moral av samfunnet vi lever i. Ellers ville vi alle hatt samme syn på homofili, tildekking, om/når det er greit å ta livet av andre etc. Anonymkode: d5e65...11d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, sug lut skrev: Har du bestemt deg for hva du mener nå? Ja. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva lurer du på, egentlig? Jeg «tror» ikke, men støtter meg til vitenskap. Selvfølgelig formes moral av samfunnet vi lever i. Ellers ville vi alle hatt samme syn på homofili, tildekking, om/når det er greit å ta livet av andre etc. Anonymkode: d5e65...11d Men den "moralen" som praktiseres i enkelte samfunn er det noen som mener objektivt sett er gal. F.eks. å begrave tilbakestående barn levende. Det er jo ikke objektivt sett riktig. For den som tror på en objektiv moral. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men den "moralen" som praktiseres i enkelte samfunn er det noen som mener objektivt sett er gal. F.eks. å begrave tilbakestående barn levende. Det er jo ikke objektivt sett riktig. For den som tror på en objektiv moral. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Ok. Ingen «friske» i vårt samfunn vil mene det er riktig. Anonymkode: d5e65...11d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men den "moralen" som praktiseres i enkelte samfunn er det noen som mener objektivt sett er gal. F.eks. å begrave tilbakestående barn levende. Det er jo ikke objektivt sett riktig. For den som tror på en objektiv moral. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Jeg tror folk flest er innforstått med at mye moral er samfunnsskapt, men jeg tror også at noe er innebygget i oss. Som drap av et annet menneske, at de fleste har en medfødt sperre her. Å begrave tilbakestående barn, eller sette ut byttinger i skogen, er nok mer forankret i at en kulturell oppfatning av hva som er et menneske. Før i tiden trodde man de tilbakestående var underjordiske, klart det ikke gjorde så mye å drepe dem. Anonymkode: f4c8c...22a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 Jeg forstår fortsatt ikke hva du mener. Hvilken definisjon på "moral" bruker du? Anonymkode: a8241...07b
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. Ingen «friske» i vårt samfunn vil mene det er riktig. Anonymkode: d5e65...11d Det kommer jo helt an på hva man er opplært, det. Hva man mener er riktig. Men en objektiv moral betyr jo at Gud eksisterer, og det er det mange som ikke vil finne seg i. Da velger de heller moralrelativisme. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #16 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg forstår fortsatt ikke hva du mener. Hvilken definisjon på "moral" bruker du? Anonymkode: a8241...07b Vet du ikke hva moral er? Google "moral". Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #17 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vet du ikke hva moral er? Google "moral". Anonymkode: 0a1e2...ed2 Jeg skjønner heller ikke hva du vil frem til Anonymkode: 43f96...c16
Syngensang Skrevet 5. november 2019 #18 Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo helt an på hva man er opplært, det. Hva man mener er riktig. Men en objektiv moral betyr jo at Gud eksisterer, og det er det mange som ikke vil finne seg i. Da velger de heller moralrelativisme. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Kva har Gud med moral å gjere?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #19 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo helt an på hva man er opplært, det. Hva man mener er riktig. Men en objektiv moral betyr jo at Gud eksisterer, og det er det mange som ikke vil finne seg i. Da velger de heller moralrelativisme. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Ja, nettopp. Moral er ulik i ulike samfunn. Anonymkode: d5e65...11d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #20 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Syngensang skrev: Kva har Gud med moral å gjere? At for at det skal eksistere objektiv moral, må det være noen som har skapt og fastslått moralen. Ellers er det ingenting som tilsier at det eksisterer, det blir opp til hvert enkelt menneske å definere moral, og hva som er riktig for deg kan du ikke påtvinge naboen. For det han gjør, kan være riktig for ham. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #21 Skrevet 5. november 2019 Åh... er det deg igjen. Dette gidder jeg ikke utbrodere igjen. Anonymkode: 5c5bc...043
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #22 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, nettopp. Moral er ulik i ulike samfunn. Anonymkode: d5e65...11d Ikke for den som tror på objektiv moral, det vil si at moralen kan praktiseres forskjellig, men man tror da på at det finnes rett og galt, helt objektivt sett, og at stammefolk som begraver de levende alltid vil gjøre noe som er moralsk feil. Selv om de tror at det er greit. Anonymkode: 0a1e2...ed2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #23 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke for den som tror på objektiv moral, det vil si at moralen kan praktiseres forskjellig, men man tror da på at det finnes rett og galt, helt objektivt sett, og at stammefolk som begraver de levende alltid vil gjøre noe som er moralsk feil. Selv om de tror at det er greit. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Det faller på sin egen urimelighet. Jeg antar at du da mener det er én Gud som har skapt denne moralen? Kristendommens, jodedommens og islams Gud er den samme. Allikevel steiner vi ikke homofile og voldtatte kvinner til døde i Norge. Vi håndhever ikke et øye for et øye, og kapper ikke hånden av tyver (lengre). Anonymkode: d5e65...11d
Syngensang Skrevet 5. november 2019 #24 Skrevet 5. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: At for at det skal eksistere objektiv moral, må det være noen som har skapt og fastslått moralen. Ellers er det ingenting som tilsier at det eksisterer, det blir opp til hvert enkelt menneske å definere moral, og hva som er riktig for deg kan du ikke påtvinge naboen. For det han gjør, kan være riktig for ham. Anonymkode: 0a1e2...ed2 Men det er jo det. Men eg kan selvfølgeleg kome med ganske gode motargument overfor naboen som meiner der er rett å banke kona si. Eg trur ikkje på Gud, men eg veit at det finst levereglar som gjer livet betre for alle. For alle er tente med at dei fleste har det bra i det lange løp. Men det er ikkje sikkert alle ser det.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #25 Skrevet 5. november 2019 16 minutter siden, Syngensang skrev: Men det er jo det. Men eg kan selvfølgeleg kome med ganske gode motargument overfor naboen som meiner der er rett å banke kona si. Eg trur ikkje på Gud, men eg veit at det finst levereglar som gjer livet betre for alle. For alle er tente med at dei fleste har det bra i det lange løp. Men det er ikkje sikkert alle ser det. Det er veldig få leveregler som gjør livet bedre for absolut alle. Jeg kan ikke komme på noen. Anonymkode: a8241...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå