Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Vi skal utrede vår, og jeg er 99 % sikker på at hun har ADHD. Nå skal vi sette opp en liste over vanskene hennes som er ledd av søknaden til BUP, men jeg tenker at mye vi bare er vant med og ikke tenker over kan bli glemt å nevne. Noen som vil fortelle litt om sine jenter med ADHD og vanskene dere har opplevd? Anonymkode: 88a77...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Hvilke symptomer har hun da? Anonymkode: d6341...add
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilke symptomer har hun da? Anonymkode: d6341...add Massevis. Hun har alltid vært ekstremt urolig, klarer overhodet ikke å sitte i ro, noe som blir mer og mer synlig med alderen fordi hun nå skiller seg ut (er 11 år), unntaket er med skjerm foran seg. Hun er ekstremt glemsk og vimsete, mister og roter bort alt mulig, fikler med alt og ødelegger det gjerne uten å mene det. Hun ser aldri ut for å høre etter, og ser oppriktig sjokkert ut når vi sier at dette har vi alt sagt. Det er nesten umulig å få henne til å gjøre lekser, og vanskelig også fordi hun nesten aldri har med seg rette bøker hjem. Hun blir fryktelig stresset hvis det skjer noe uventet eller utenom vanlig rutine. Hun kan bli kjempeglad for å f eks. gå på kino eller tivoli, men når vi først er der vil hun ofte ikke likevel og må overtales til å bli værende, ofte ender hun med å holde seg for ørene fordi hun synes det er så mye lyd. På skolen går hun stadig vekk ut av klasserommet og nekter å gjøre oppgaver som hun anser som kjedelige, men kan fint løse kompliserte oppgaver. Hun blir fort lei og gir opp ting, men kan også være utholdende hvis hun virkelig liker det hun driver på med. Hun klarer omtrent aldri å fullføre noe hun begynner på, og er helt ute av stand til å f.eks. rydde rommet sitt selv. Og mye mer. HI Anonymkode: 88a77...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 Det høres veldig likt ut som min datter som fikk ADHD-diagnose som 11-åring. Hun slet også veldig med det sosiale. Hun var veldig intens og « irriterende» på andre. Spesielt hvis hun ikke fikk respons og hun ble usikker. Ellers er det meste du nevner helt likt. Alt dette, spesielt de sosiale utfordringene ga utslag i aggressivitet. Hun kunne bli ekstremt sint og slå oss. Nå har hun begynt på medisiner og alt går mye bedre. Lykke til med utredning. Anonymkode: 1f139...445
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres veldig likt ut som min datter som fikk ADHD-diagnose som 11-åring. Hun slet også veldig med det sosiale. Hun var veldig intens og « irriterende» på andre. Spesielt hvis hun ikke fikk respons og hun ble usikker. Ellers er det meste du nevner helt likt. Alt dette, spesielt de sosiale utfordringene ga utslag i aggressivitet. Hun kunne bli ekstremt sint og slå oss. Nå har hun begynt på medisiner og alt går mye bedre. Lykke til med utredning. Anonymkode: 1f139...445 Takk! Vår er heldigvis flink sosialt og har mange venner, men hun har en tendens til å blande seg opp i andre sine konflikter og dermed bli en del av dem. Hun hadde mye voldsomme raserianfall da hun var litt yngre, men det har blitt bedre de siste par årene, nå blir hun mer lei seg og trekker seg vekk og vil ikke snakke. HI Anonymkode: 88a77...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 Det med lyd og rutiner høres litt ut som aspergers. ADHD og aspergers har jo litt like fellestrekk. Men ser at hun er flink sosial, så kan kanskje utelukke dette. Anonymkode: 3faf4...0ac
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med lyd og rutiner høres litt ut som aspergers. ADHD og aspergers har jo litt like fellestrekk. Men ser at hun er flink sosial, så kan kanskje utelukke dette. Anonymkode: 3faf4...0ac Jeg tror ikke hun har asbergers, hun har f.eks. ikke noe problem med øyekontakt og hun er svært flink til å lese kroppsspråk og ansiktsmimikk, i tillegg elsker hun å bli klemt, få kos og generelt fysisk kontakt. HI Anonymkode: 88a77...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke hun har asbergers, hun har f.eks. ikke noe problem med øyekontakt og hun er svært flink til å lese kroppsspråk og ansiktsmimikk, i tillegg elsker hun å bli klemt, få kos og generelt fysisk kontakt. HI Anonymkode: 88a77...347 Ja da hørtes det litt ut som Aspergers. Hun kan jo og være høysensetiv samtidig ha ADHD. Det førstnevte er ikke en diagnose men personlighetstrekk. Anonymkode: 3faf4...0ac
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 Høres veldig likt ut som min datter som fikk diagnosen adhd da hun var 7 år. I tillegg til alt du beskriver har hun slitt veldig sosialt, få venner, utskifting av venner, erkefiender, fresing, slag og spark. Som ved eg mirakel begynte ting å gå bedre for et år siden, og nå fungerer hun svært godt på alle områder. Anonymkode: bcc0e...b79
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 Lyd og rutiner er ofte tilstede ved adhd også. Min sønn har adhd- helt klassisk. Alltid vært sansesensitiv. Liker ikke høye lyder. Blir lett skremt. Likte ikke plaster som liten, for de var så vonde å ta av ++ men mye støy i klasserommet kan jo også handle om oppmerksomhetsvansker. Det er jo ofte ikke slik at de har dårlig oppmerksomhet, men at de tar inn alt og ikke klarer å skille nødvendig og unødvendig stimuli noe som ofte fører til overbelastning/frustrasjon. Min klarer ikke gjøre lekser om han ikke er veldig godt forberedt, har en god dag, det er stille i huset etc. Han får ofte lov å jobbe på en stille rom ved siden av klasserommet for han forstyrrelses så utrolig av alt som skjer i. Klasserommet. Han er helt avhengig av forutsigbarhet, struktur og forberedelser. Likevel blir anderledesdager ofte feil selv om de er godt forberedt 😕 så her er det rutiner som gjelder for best mulig fungering. Lykke til uansett. Høres ut som det er lurt å utrede Anonymkode: faf70...13b
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lyd og rutiner er ofte tilstede ved adhd også. Min sønn har adhd- helt klassisk. Alltid vært sansesensitiv. Liker ikke høye lyder. Blir lett skremt. Likte ikke plaster som liten, for de var så vonde å ta av ++ men mye støy i klasserommet kan jo også handle om oppmerksomhetsvansker. Det er jo ofte ikke slik at de har dårlig oppmerksomhet, men at de tar inn alt og ikke klarer å skille nødvendig og unødvendig stimuli noe som ofte fører til overbelastning/frustrasjon. Min klarer ikke gjøre lekser om han ikke er veldig godt forberedt, har en god dag, det er stille i huset etc. Han får ofte lov å jobbe på en stille rom ved siden av klasserommet for han forstyrrelses så utrolig av alt som skjer i. Klasserommet. Han er helt avhengig av forutsigbarhet, struktur og forberedelser. Likevel blir anderledesdager ofte feil selv om de er godt forberedt 😕 så her er det rutiner som gjelder for best mulig fungering. Lykke til uansett. Høres ut som det er lurt å utrede Anonymkode: faf70...13b Takk for det! Vi har hatt lyst til å utrede en stund nå, men det har ikke vært like tydelig på skolen før siste året, så det er først nå vi egentlig føler oss "sikker" om du skjønner? Og vår hatet også plaster, så morsomt at du nevnte det, jeg hadde ikke en gang tenkt på noe sånt. Vår sliter også veldig med å håndtere dager som er annerledes. HI Anonymkode: 88a77...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for det! Vi har hatt lyst til å utrede en stund nå, men det har ikke vært like tydelig på skolen før siste året, så det er først nå vi egentlig føler oss "sikker" om du skjønner? Og vår hatet også plaster, så morsomt at du nevnte det, jeg hadde ikke en gang tenkt på noe sånt. Vår sliter også veldig med å håndtere dager som er annerledes. HI Anonymkode: 88a77...347 Ikke uvanlig at skolen ligger bakpå med jenter og adhd. Var på adhd-konferanse i oktober og da snakket de om jenter og adhd. At forskning viser at jenter må ha mer alvorlige vansker over tid- gjerne også på flere områder som fag etc. enn gutter før lærere blir obs på "at det er noe". De snakker også om hvordan det nesten er mer utfordrende for jenter med denne typen vansker da det bryter med våre implisitte forventninger til jenter mer enn gutter. Feks. være med rolig, samlet,mer kontroll på følelser osv. Lykke til med utredning. Om de lander på adhd er adhd-norge en super forening å melde seg inn i Anonymkode: faf70...13b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi skal utrede vår, og jeg er 99 % sikker på at hun har ADHD. Nå skal vi sette opp en liste over vanskene hennes som er ledd av søknaden til BUP, men jeg tenker at mye vi bare er vant med og ikke tenker over kan bli glemt å nevne. Noen som vil fortelle litt om sine jenter med ADHD og vanskene dere har opplevd? Anonymkode: 88a77...347 Har to jenter med ADHD.De er totalt forskjellige.Eldste er ganske vimsete og sosial og har vanskeligheter for å lære.Yngste er veldig sensitiv og liker seg ikke i store folkemengder.Hun er veldig skarp og tar ting fort.Hun sitter fint i klasserommet men kan dibbe når lærer forteller.Ingen av dem ødelegger mye,minste har en tendens til å bite i stykker gensere nede på armen.Kjenner veldig igjen det med plaster . Anonymkode: 459cd...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå