Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Er det ofte en diagnose inn i bildet da? Fikk nemlig den beskjeden av en som jobber i bhg til datteren min. Hun er veldig sen med språket, først nå (3 år) er hun begynt å herme mye etter ord og den siste mnd har hun sikkert lært 100 ord. Har hatt null språk (med unntak av mamma, pappa, hadet, pus, bil) frem til nå. Hun fikk operert inn dren i august. Hun bruker ikke språket aktivt men er tydeligvis veldig lærevillig og der kommer nye ord hele tiden. Kan jeg forvente en slags språkspurt snart? Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Kan legge til at dette er mitt første barn, og jeg blir litt engstelig når jeg fikk en slik kommentar. Ellers er hun en blid og fornøyd jente som tydelig kommuniserer hva hun vil . Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 Hvis hun fikk operert inn dren i august, må dere i alle fall vente og se an. Antakeligvis kommer språket i full fart nå! Hvis det ikke hadde vært noen andre grunner, kunne det kanskje vært tegn på en diagnose. Men rart at en ansatt sa noe slikt til deg, hvis hen visste at datteren din fikk operert inn dren i august? Var dette en assistent eller noe? Anonymkode: 5bd76...79c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan legge til at dette er mitt første barn, og jeg blir litt engstelig når jeg fikk en slik kommentar. Ellers er hun en blid og fornøyd jente som tydelig kommuniserer hva hun vil . Anonymkode: 8e6e3...b58 Nei du må være flinkere med hun 👍 Legg bort telefonen og sitt med peke bøker og kommuniser. Min datter var døv på ene øret nesten ikke hørsel på andre. Satt helt fra de var 6mnd med bøker for å øve. Hun snakket flyttende ved 2 år. Lange setninger fra hun var 1 år. Nå er hun 5 år og først nå har de funnet ut at hun er døv. Bøker er alfa omega. Øv masse. Forklar hva du ser. Jeg gjør det mens de spiser jeg. He he. Kanskje ikke helt innafor, men da spiser de mer, også lærer de masse. Anonymkode: ba3c8...beb
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #5 Skrevet 4. november 2019 Ja det var en assistent. Hun sa det bare i en bisetning nesten. «Har erfaring med at barn som snakker sent har en diagnose» var ordrett det hun sa. Var i forbindelse med henting av jenta i forrige uke. Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #6 Skrevet 4. november 2019 Jeg snakket sent og min ene datter snakket sent. Ingen diagnose eller problemer med noen av oss. Jeg startet å prate da jeg var 3,5år. Først nå som nesten 40åring jeg sliter, men jeg sliter med å lese siden jeg ser så dårlig, eller rart er vel mer riktig ord. (Fikses det ene problemet, er det fare for at det andre blir værre. Så jeg får bare leve med det) Anonymkode: c1a55...939
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #7 Skrevet 4. november 2019 Hun har jo en diagnose. Hvis ikke hadde hun ikke fått dren. Anonymkode: e34d7...f87
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #8 Skrevet 4. november 2019 Assistenten har ikke kompetanse til å spekulere i diagnoser. Barn med dren har senere språk. Anonymkode: ce6b2...206
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #9 Skrevet 4. november 2019 Min erfaringer er at assistenter i barnehage slenger ut av seg alt mulig svada. Jeg har inntrykk av at de har litt mindreverdighetsfølelse, og derfor liker å bruke store ord, skape drama osv. En barnehagelærer med ordentlig pedagogisk utdannelse ville aldri slengt ut av seg en replikk om diagnose i en hentesituasjon. Det var veldig uprofesjonelt sagt av assistenten. Forsøk å ikke ta deg affisere. Når det er sagt, hvordan har dere blitt fulgt opp i etterkant av drenet? Har dere fått veiledning fra ørelege, helsesykepleier e.l. angående språket? Følger barnehagen opp? Nå er det kjempeviktig at alle kluter settes inn, slik at jenta de kan ta igjen sine jevnaldrende. Det er viktig at dere og barnehagen spiller på samme lag. Hva er opplegget rundt henne nå? Anonymkode: 5bd76...79c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 Jeg vet om barn både med og uten diagnoser som har lært seg å snakke sent, samme med tospråklige barn. Jeg ville ikke vært bekymret i det hele tatt for at datteren din har en annen diagnose, Hi. Fakta er jo at hun nesten ikke har hørt. Hører man ikke så er det også veldig vanskelig å lære seg å snakke. Hvis hun hadde hatt en annen diagnose i tillegg så ville hun jo ikke hatt en slik enorm fremgang på ordforråd og -forståelse som det din datter har hatt siste måneden. Herlighet, du sier jo at hun har lært kanskje hundre ord bare siste måneden! Det er enormt! Det viser at du har ei smart lita jente Hun var operert i august. Så tok det litt tid før ting normaliserte seg etter operasjonen. Så skulle hun begynn å forholde seg til lyder (som kan gjøre dem veldig slitne den første tiden, fordi de har levd i en stille(re) verden. Så skal hun lære seg hva den kakofonien av lyder hun plutselig blir oppmerksom på betyr, hvor lydene kommer fra, hvem og hva som lager hvilke lyder. Så skal hun lære seg å tolke språket, tolke ulike stemmer og ulike dialekter. Hun skal lære seg å tolke tonefall sammen med kroppsspråk, og så skal hun lære seg språket. Der er det masse lyder hun skal skille for å forstå ordene, og hun trenger å høre ting mange ganger for å forstå sammenhengen (som alle barn trenger). Og tross alt dette så har din datter bare siste måneden lært seg hele 100 ord!!! Det er enormt, HI! Jeg synes du skal ta en liten prat med pedagogisk leder i barnehagen, for den kommentaren til den ansatte er ikke ok og ikke på noen måte profesjonell. Om den ansatte ikke forstår at det å ikke høre er til hinder når man skal lære seg å snakke, da er det faktisk så ille at man kan lure på hvorfor vedkommende jobber med barn... Ellers kan du gjerne forhøre deg med fagpersoner for å høre om datteren din bør ha mer oppfølging, eller om dette ikke er nødvendig nå. Snakk med helsestasjonen, og du kan også ta kontakt med logoped. Fant denne linken, se helt nederst i artikkelen, der står det litt om hvem du kan kontakte. https://bokbamsen.no/barns-sprakutvikling/logopedens-side/ Anonymkode: 0d4de...9c8
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja det var en assistent. Hun sa det bare i en bisetning nesten. «Har erfaring med at barn som snakker sent har en diagnose» var ordrett det hun sa. Var i forbindelse med henting av jenta i forrige uke. Anonymkode: 8e6e3...b58 Det er jo helt horribelt av en assistent å si! Min gutt hadde masse lyder og ‘snakket’ helt fra babystadiet, men de ordentlige ordene kom ikke helt på plass før han nærmet seg 5 år. Da fikk han logopedhjelp til mange bokstaver og nå er han en rask og fin andreklassing. Når hun nettopp har fått dren og ellers viser god forståelse så kan du nok sikkert slappe av. Og den assistenten burde fått seg en skrape n Anonymkode: 6bb5f...85d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Min erfaringer er at assistenter i barnehage slenger ut av seg alt mulig svada. Jeg har inntrykk av at de har litt mindreverdighetsfølelse, og derfor liker å bruke store ord, skape drama osv. En barnehagelærer med ordentlig pedagogisk utdannelse ville aldri slengt ut av seg en replikk om diagnose i en hentesituasjon. Det var veldig uprofesjonelt sagt av assistenten. Forsøk å ikke ta deg affisere. Når det er sagt, hvordan har dere blitt fulgt opp i etterkant av drenet? Har dere fått veiledning fra ørelege, helsesykepleier e.l. angående språket? Følger barnehagen opp? Nå er det kjempeviktig at alle kluter settes inn, slik at jenta de kan ta igjen sine jevnaldrende. Det er viktig at dere og barnehagen spiller på samme lag. Hva er opplegget rundt henne nå? Anonymkode: 5bd76...79c Hos oss var det en BARNEHAGELÆRER MED ORDENLIG PEDAGOGISK UTDANNELSE, som uttalte at min sønn måtte vær Autist..... så de sier ting de ikke skal de og, har søren ikke noe med utdannelse og gjør, men hvordan folk er! Min sønn er ikke Autist Anonymkode: 5d153...03d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 Min mann begynte ikke å snakke før han var 3 år, dvs, han sa noen få ord. Så løsnet det. Han gikk ut av vgs med 5.6 i snitt og er sivilingeniør, finnes ikke noe galt med hm Anonymkode: 8759e...701
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hos oss var det en BARNEHAGELÆRER MED ORDENLIG PEDAGOGISK UTDANNELSE, som uttalte at min sønn måtte vær Autist..... så de sier ting de ikke skal de og, har søren ikke noe med utdannelse og gjør, men hvordan folk er! Min sønn er ikke Autist Anonymkode: 5d153...03d Barnehagelærer er jo knapt en utdannelse. Anonymkode: c5a4e...572
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei du må være flinkere med hun 👍 Legg bort telefonen og sitt med peke bøker og kommuniser. Min datter var døv på ene øret nesten ikke hørsel på andre. Satt helt fra de var 6mnd med bøker for å øve. Hun snakket flyttende ved 2 år. Lange setninger fra hun var 1 år. Nå er hun 5 år og først nå har de funnet ut at hun er døv. Bøker er alfa omega. Øv masse. Forklar hva du ser. Jeg gjør det mens de spiser jeg. He he. Kanskje ikke helt innafor, men da spiser de mer, også lærer de masse. Anonymkode: ba3c8...beb Dette er kjempeviktig. Hun har flere år med språk å ta igjen Anonymkode: c5a4e...572
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #16 Skrevet 5. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er kjempeviktig. Hun har flere år med språk å ta igjen Anonymkode: c5a4e...572 Vi jobber med det vi «bader» henne i ord og setter ord på absolutt alt. Leser mye bøker og hun har bra språkforståelse. Den kom seg også betraktelig etter hun fikk dren . Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #17 Skrevet 5. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hos oss var det en BARNEHAGELÆRER MED ORDENLIG PEDAGOGISK UTDANNELSE, som uttalte at min sønn måtte vær Autist..... så de sier ting de ikke skal de og, har søren ikke noe med utdannelse og gjør, men hvordan folk er! Min sønn er ikke Autist Anonymkode: 5d153...03d Oi! Det hadde jeg tatt videre! Hvordan i alle dager begrunnet hun det? Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #18 Skrevet 5. november 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Min erfaringer er at assistenter i barnehage slenger ut av seg alt mulig svada. Jeg har inntrykk av at de har litt mindreverdighetsfølelse, og derfor liker å bruke store ord, skape drama osv. En barnehagelærer med ordentlig pedagogisk utdannelse ville aldri slengt ut av seg en replikk om diagnose i en hentesituasjon. Det var veldig uprofesjonelt sagt av assistenten. Forsøk å ikke ta deg affisere. Når det er sagt, hvordan har dere blitt fulgt opp i etterkant av drenet? Har dere fått veiledning fra ørelege, helsesykepleier e.l. angående språket? Følger barnehagen opp? Nå er det kjempeviktig at alle kluter settes inn, slik at jenta de kan ta igjen sine jevnaldrende. Det er viktig at dere og barnehagen spiller på samme lag. Hva er opplegget rundt henne nå? Anonymkode: 5bd76...79c Kirurgen som opererte henne sa at vi måtte gi henne ett halvt år iallefall før vi kunne forvente noe siden ørene var helt tette. Jeg har selv tart kontakt med ppt for å høre om de kan gi henne språkstøtte. De skal ta kontakt med barnehagen. Anonymkode: 8e6e3...b58
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #19 Skrevet 5. november 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kirurgen som opererte henne sa at vi måtte gi henne ett halvt år iallefall før vi kunne forvente noe siden ørene var helt tette. Jeg har selv tart kontakt med ppt for å høre om de kan gi henne språkstøtte. De skal ta kontakt med barnehagen. Anonymkode: 8e6e3...b58 Da har du jo fått et svar fra en fagperson som jobber innenfor feltet, og som har sett hvilke utfordringer akkurat din jente har! For å snu på det: Hvis du hadde hørt dårlig, hvor lang tid ville du brukt på å lært deg kinesisk eller arabisk? Hvis du ikke kunne lese heller, du kunne heller ikke velge hvilke virkemidler/hjelpemidler du fikk, du var avhengig av at de rundt deg snakket det på en måte du forsto? Anonymkode: 07fa1...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå