Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Fysioterapeuten påstår jeg har hypermobile ledd, og flat brystrygg. Legen tror jeg har fibromyalgi. Noen som har vært borti slik kombinasjon? Er det håp? Jeg har så vondt og jeg blir så sliten, og jeg har så lite energi. Jeg vil ikke være sånn dame med masse vondter.. Anonymkode: 47773...016
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 Mange balletdansere er hypermobile de er avhengig av mye og riktig trening for å holde leddene riktig, dvs de er avhengige av sterk muskulatur slik at belastningen går på muskler istedenfor ledd. Det er også viktig med balanse i musklene, slik at du ikke blir gående skjev. Hvordan trener du? Anonymkode: 52a69...cde
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange balletdansere er hypermobile de er avhengig av mye og riktig trening for å holde leddene riktig, dvs de er avhengige av sterk muskulatur slik at belastningen går på muskler istedenfor ledd. Det er også viktig med balanse i musklene, slik at du ikke blir gående skjev. Hvordan trener du? Anonymkode: 52a69...cde Altfor lite.... Men gå turer, og litt egentrening på treningssenter, styrke altså, er vel det som er enklest å få til for meg. Jeg har mot bedre vitende, men fordi det har føltes som det eneste alternativet siste årene, prioritert bort trening siste årene. Jeg tror ikke det har vært spesielt lurt. Anonymkode: 47773...016
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 Sier ikke fysioterapeuten og legen din noe om dette, da? Du må trene, du må ha god stabilitet og styrke i hele kroppen - og som hun over sier, du må ha god balanse mellom ulike muskelgrupper slik at du er i balanse. Du må alltid trene nok og tøye nok (og riktig) når du har hypermobile ledd. Det er en av de tingene du ikke kan nedprioritere om du ønsker å beholde helsen din. Og så må du passe på kostholdet og vekten din. Du bør være normalvektig, ellers blir det for mye belastning på leddene dine, som ikke er stabile. Og du må spise et kosthold som reduserer betennelser i kroppen, både for ev. fibromyalgi, men også fordi det vil være gunstig mtp. at muskulatur kan bli ekstra sliten når leddene ikke greier å stabilisere seg nok selv og muskulaturen må jobbe mer. Fysio bør også gå grundig gjennom med deg holdning og holdningsøvelser i hverdagen, hvordan du skal gjøre hverdagsaktiviteter og jobb for å ikke overbelaste eller feilbelaste, og for å best mulig holde deg i balanse og minske unødvendig belastning. Anonymkode: 82609...6cb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 Var sykmeldt pga stress i fjor. Lege sa jeg burde trene/holde meg i aktivitet. Dette med hypermobile ledd kom fysioterapeuten med nå i høst. Skal til lege tirsdag og tenkte å diskutere det med ham da. Problemer har jo vært at jeg blir helt utslått i 2 dager om jeg trener. Ikke gangsperre, men så utmattet at jeg bare må legge meg på sofaen, svimmel og hjernetåke. Det har vert bedre i sommer. Men nå kom jo høsten og når det blir kaldt får jeg vont overalt. Men i morgen skal jeg gå på step/styrke, jeg forstår jo at jeg er nødt til å trene. Anonymkode: 47773...016
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var sykmeldt pga stress i fjor. Lege sa jeg burde trene/holde meg i aktivitet. Dette med hypermobile ledd kom fysioterapeuten med nå i høst. Skal til lege tirsdag og tenkte å diskutere det med ham da. Problemer har jo vært at jeg blir helt utslått i 2 dager om jeg trener. Ikke gangsperre, men så utmattet at jeg bare må legge meg på sofaen, svimmel og hjernetåke. Det har vert bedre i sommer. Men nå kom jo høsten og når det blir kaldt får jeg vont overalt. Men i morgen skal jeg gå på step/styrke, jeg forstår jo at jeg er nødt til å trene. Anonymkode: 47773...016 Om du blir dårlig etterpå så må tilpasse treningen til den formen du er i, ikke bare presse på, for da blir du jo bare for dårlig. Du må trene slik at du får fremgang, men innenfor det kroppen din tåler - hvis ikke vil du bli verre. Anonymkode: 82609...6cb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du blir dårlig etterpå så må tilpasse treningen til den formen du er i, ikke bare presse på, for da blir du jo bare for dårlig. Du må trene slik at du får fremgang, men innenfor det kroppen din tåler - hvis ikke vil du bli verre. Anonymkode: 82609...6cb Ja.... Jeg er veldig sterk i utgangspunktet, og har ikke så verst kondis heller, forholdene tatt i betraktning, så jeg blir litt ivrig når jeg først kommer i gang.... Burde sikkert hatt PT timer, eller noe, som hjelper meg å finne de viktigste øvelsene, og gjøre dem rett. Men det har jeg ikke mulighet til. Anonymkode: 47773...016
Anonym bruker Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja.... Jeg er veldig sterk i utgangspunktet, og har ikke så verst kondis heller, forholdene tatt i betraktning, så jeg blir litt ivrig når jeg først kommer i gang.... Burde sikkert hatt PT timer, eller noe, som hjelper meg å finne de viktigste øvelsene, og gjøre dem rett. Men det har jeg ikke mulighet til. Anonymkode: 47773...016 Fysioterapeuten burde ha snakket med deg om disse tingene, og fysio kan også lære deg hvordan du skal gjøre de viktigste øvelsene. Om denne ikke gjør det, bytt fysioterapeut! Anonymkode: 82609...6cb
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #9 Skrevet 4. november 2019 Det er avgjørende at du får veiledning på styrkeøvelser av fagpersoner som kan fibro/hypermobile ledd. Å presse kroppen for hardt, vil bare gjøre deg verre. Anonymkode: 6c057...290
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #10 Skrevet 4. november 2019 Jeg har begge deler. Så det går an å ha kombinasjon 😊 Anonymkode: 7e6ce...675
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #11 Skrevet 4. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har begge deler. Så det går an å ha kombinasjon 😊 Anonymkode: 7e6ce...675 Hvordan går det da? Anonymkode: 47773...016
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #12 Skrevet 4. november 2019 Hvis legen TROR du he fibromyalgi så kan han vel sende deg til en fysikalmedisiner for utredning? Det er en forholdsvis enkelt utredning! Jeg fikk diagnosen for ca 12 år siden. Ikke at det egentlig gjorde noen stor forskjell. Det er kun trening og en strukturert hverdag som hjelper uansett. Men opplever fortsatt at endel spesialister ikke tror på meg så jeg unnlater ofte å nevne det. For en stund siden var jeg hos nevrofysiolog for en skulderskade. Først landet ute i undersøkelsen nevnte jeg fibromyalgi. «Det må jeg jammen teste» sa han og trykket på et av triggerpunktene - som selvfølgelig ga utslag. Virket nesten som han ble overrasket for han måtte prøve er av de andre mer skulte punktene - som også ga utslag. «Ja, du har virkelig fibromyalgi du.....» sa han! Anonymkode: a00c1...7e5
Anonym bruker Skrevet 4. november 2019 #13 Skrevet 4. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan går det da? Anonymkode: 47773...016 Det går helt fint 😊 Anonymkode: 7e6ce...675
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis legen TROR du he fibromyalgi så kan han vel sende deg til en fysikalmedisiner for utredning? Det er en forholdsvis enkelt utredning! Jeg fikk diagnosen for ca 12 år siden. Ikke at det egentlig gjorde noen stor forskjell. Det er kun trening og en strukturert hverdag som hjelper uansett. Men opplever fortsatt at endel spesialister ikke tror på meg så jeg unnlater ofte å nevne det. For en stund siden var jeg hos nevrofysiolog for en skulderskade. Først landet ute i undersøkelsen nevnte jeg fibromyalgi. «Det må jeg jammen teste» sa han og trykket på et av triggerpunktene - som selvfølgelig ga utslag. Virket nesten som han ble overrasket for han måtte prøve er av de andre mer skulte punktene - som også ga utslag. «Ja, du har virkelig fibromyalgi du.....» sa han! Anonymkode: a00c1...7e5 Legen er ganske sikker, men han tør ikke skrive den diagnosen for han sier den er så vanskelig å bli kvitt, og jeg forsto det slik at om det er andre ting som ligger til grunn vil leger senere bare skylde på fibromyalgien. Og det tror jeg han gjør rett i. Nå sitter jeg å venter på legetime, skal få mer medisiner så skal diskuterer hypermobililiteten og brystryggen og alt med ham nå. Og jeg var på trening i går, det var gøy, ikke kjempeslitsomt men enkelte øvelser strevde jeg med pga rygg og håndledd. Men fikk gode alternativer av gruppelederen😊 Anonymkode: 47773...016
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå