Gå til innhold

Vomskutt elg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva dette innebærer? Ødelegger det kjøttet og er det «farlig»?

Fikk tilbud om å kjøpe elg, takket ja, men fikk etterpå vite at den var vomskutt... Er ikke helt sikker på hva det vil innebære? Noen som vet?

Anonymkode: 57780...487

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil si at de organer som er i vomma er skutt i stykker og diverse væsker lekker ut . 
vomma må rengjøres veldig godt av dyktige folk. 
stort sett blir den slags dyr « kastet» 

men vil jo tro, uten at jeg vet,at enkelte stykningsdeler kan brukes

Skrevet

Tenkte også på at vomma selvsagt ville lekke ut, og at iaf kjøttet nært skuddåpninga burde fjernes..

Leste meg litt opp, og selv om mottak kasserer disse så kan jeger ofte spise deler av kjøttet selv. Likevel stod d at jegere ikke burde videreselge vomskutt elg. Som du nevner skal dette kjøttet behandles av fagfolk.

Det er en viss risiko for at deler eller hele kjøttet er forurenset. F.eks ved at bakterier har spredd seg via blodbanen. Jeg valgte å ikke kjøpe kjøttet, for dyrt og for usikkert for vår del. Uansett fin læring til en annen gang å ha tenkt på det ☺️

Anonymkode: 57780...487

Skrevet

Problemet er ikke vomskuddet, men hvordan det blir behandlet etterpå. Jeg jakter selv og hadde nok pent stått over kjøpet ettersom jeg ikke hadde visst hvordan skrotten ble behandlet. Som f.eks døde dyret på stedet, ble det ettersøk eventuelt om dyret gikk lenge før de fikk tak i det. Og fikk de renset skrotten skikkelig med en gang etter vomskuddet.

Anonymkode: be8dd...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...