Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Er det noen her som har god peiling på lokale forhandlinger? Årets forhandlinger er ferdig og jeg kom sånn passe godt ut. Man blir vel sjelden helt fornøyd😝 Men jeg reagerte på en ting; flere av de som ble prioritert ha i løpet av høsten sagt opp sine stillinger. De hadde sluttet eller er i oppsigelsesperioden når forhandlingene pågikk. Selv om man resultatet av forhandlingene har tilbakevirkende kraft til 1. Mai, er det ikke litt rart at foreningene prioriterer personer de vet har sluttet eller er i ferd med å slutte?? Dette «spiser» jo av den totale forhandlingspotten, men gir i realiteten en besparelse til arbeidsgiver fordi dette ikke er lønn som blir utbetalt framover.... Dersom dette hadde gått til eksisterende medarbeidere hadde dette vært en lønnsutgift også fremover... selv om dette sannsynligvis ikke har påvirket mitt resultat, blir jeg forundret over at foreningene prioriterer å forhandle for og fordele en allerede liten pott på noen som allerede har sagt opp jobben sin. Anonymkode: f8cc6...869
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 Hei. Jeg er hovedtillitsvalgt på min arbeidsplass, statlig bedrift i offentlig sektor. Svarer basert på erfaring fra "min verden". Først av alt, gratulerer med sånn passe lønnsopprykk! Fagforeningene er en del av det store bildet. Arbeidsgiver og, IKKE MINST, ledere styrer mye av prosessen. Forhandlinger er taushetsbelagt og det er ikke sikkert du sitter med fasitet på hvem som priorterte hvem/hva i årets forhandlinger. Som hovedtillitsvalgt gjør jeg og min forhandlingsdelegasjon priorteringer basert på: - Lokale lønnspolitiske retningslinjer. Disse skal være førende for alle parter. - Innsats og urimelige lønnsforskjeller. Det er gjerne alltid noen som både gjør en god innsats og som har lite/ingen lønnsvekst over tid. Disse priorteres. - Ansatte som nylig har fått opprykk etter 2.5.3 eller 2.5.5 (HTA) prioriteres ikke. Jeg har ikke opplevd at medlemmer er i ferd med å slutte etter at lønnsforhandlingene er i gang. Ansatte som er i ferd med å slutte vinner på, som du sier, å holde kjeft (mine ord) og sende søknad som om ingen ting skjer. Tviler på at noen ville sagt det til meg, nettopp fordi de har alt å tape på å bli priortert lavt av fagforeningene. Hva som eventuelt er arbeidsgivers motivasjon og målsetning med å premiere ansatte (som de vet) på vei ut - ja, det vet ingen av oss. Det er ikke sikkert arbeidsgiver heller er kjent med at ansatte er på vei ut. Dersom det er slik å forstå at det er kjent blant partnene at ansatte er i oppsigelsestiden, før søknader ble prioritert av partnene, tenker jeg at dette er veldig merkelig - og kritikkverdig (Med mindre det er pensjonister etc. som absolutt er tjent med å få et tillegg før de går ut av arbeidslivet). Anonymkode: 95026...b60
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #3 Skrevet 2. november 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei. Jeg er hovedtillitsvalgt på min arbeidsplass, statlig bedrift i offentlig sektor. Svarer basert på erfaring fra "min verden". Først av alt, gratulerer med sånn passe lønnsopprykk! Fagforeningene er en del av det store bildet. Arbeidsgiver og, IKKE MINST, ledere styrer mye av prosessen. Forhandlinger er taushetsbelagt og det er ikke sikkert du sitter med fasitet på hvem som priorterte hvem/hva i årets forhandlinger. Som hovedtillitsvalgt gjør jeg og min forhandlingsdelegasjon priorteringer basert på: - Lokale lønnspolitiske retningslinjer. Disse skal være førende for alle parter. - Innsats og urimelige lønnsforskjeller. Det er gjerne alltid noen som både gjør en god innsats og som har lite/ingen lønnsvekst over tid. Disse priorteres. - Ansatte som nylig har fått opprykk etter 2.5.3 eller 2.5.5 (HTA) prioriteres ikke. Jeg har ikke opplevd at medlemmer er i ferd med å slutte etter at lønnsforhandlingene er i gang. Ansatte som er i ferd med å slutte vinner på, som du sier, å holde kjeft (mine ord) og sende søknad som om ingen ting skjer. Tviler på at noen ville sagt det til meg, nettopp fordi de har alt å tape på å bli priortert lavt av fagforeningene. Hva som eventuelt er arbeidsgivers motivasjon og målsetning med å premiere ansatte (som de vet) på vei ut - ja, det vet ingen av oss. Det er ikke sikkert arbeidsgiver heller er kjent med at ansatte er på vei ut. Dersom det er slik å forstå at det er kjent blant partnene at ansatte er i oppsigelsestiden, før søknader ble prioritert av partnene, tenker jeg at dette er veldig merkelig - og kritikkverdig (Med mindre det er pensjonister etc. som absolutt er tjent med å få et tillegg før de går ut av arbeidslivet). Anonymkode: 95026...b60 Takk for ryddig og godt svar! jeg er statlig ansatt og prioriteringer og forhandlinger hos oss gjøres regionalt. Det er absolutt ingen hemmelighet hvem som skal slutte og har levert oppsigelse😳 Anonymkode: f8cc6...869
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 Det skal vel også nevnes at det i år kun var lokale forhandlinger i kap. 3 og 5. Der er det ikke en pott som fordeles slik som i kap. 4. Anonymkode: 6e88a...a6c
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 Det var veldig rart. Du kan vel spørre lederen din hvorfor det ble sånn? Anonymkode: ad90a...974
Anonym bruker Skrevet 2. november 2019 #6 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for ryddig og godt svar! jeg er statlig ansatt og prioriteringer og forhandlinger hos oss gjøres regionalt. Det er absolutt ingen hemmelighet hvem som skal slutte og har levert oppsigelse😳 Anonymkode: f8cc6...869 Hei igjen. Da opprettholder jeg følgende kommentar: Dersom det er slik å forstå at det er kjent blant partnene at ansatte er i oppsigelsestiden, før søknader ble prioritert av partnene, tenker jeg at dette er veldig merkelig - og kritikkverdig. Hør med tillitvalgt om hva som har skjedd. Vedkommende vil være bundet av taushetsplikten, men det kan jo være du får noe informasjon som hjelper deg å forstå utfallet. I henhold til HTA har statlig ansatte rett til en lønnssamtale. Det er ofte en fordel at den ikke sauses sammen med medarbeidssamtalen. Det kan fort bli kleint. Dersom du føler deg komfortabel med det ville jeg bedt leder om en lønnssamtale hvor du forteller hvorfor du forventer å få en bedre uttelling ved neste mulighet. Unngå å snakk for mye om de andre, det er mitt råd. Lykke til. Godt at du stiller spørsmål og er engasjert. Gitt din oppdaterte informasjon har jeg full forståelse for din frustrasjon! Anonymkode: 95026...b60
Kamomille Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei igjen. Da opprettholder jeg følgende kommentar: Dersom det er slik å forstå at det er kjent blant partnene at ansatte er i oppsigelsestiden, før søknader ble prioritert av partnene, tenker jeg at dette er veldig merkelig - og kritikkverdig. Hør med tillitvalgt om hva som har skjedd. Vedkommende vil være bundet av taushetsplikten, men det kan jo være du får noe informasjon som hjelper deg å forstå utfallet. I henhold til HTA har statlig ansatte rett til en lønnssamtale. Det er ofte en fordel at den ikke sauses sammen med medarbeidssamtalen. Det kan fort bli kleint. Dersom du føler deg komfortabel med det ville jeg bedt leder om en lønnssamtale hvor du forteller hvorfor du forventer å få en bedre uttelling ved neste mulighet. Unngå å snakk for mye om de andre, det er mitt råd. Lykke til. Godt at du stiller spørsmål og er engasjert. Gitt din oppdaterte informasjon har jeg full forståelse for din frustrasjon! Anonymkode: 95026...b60 Takk igjen! jeg har for så vidt forsøkt å spørre tillitsvalgt - som henviser til taushetsplikten og at man ikke diskuterer resultatet til enkeltmedarbeidere. Og det siste er jeg forsåvidt enig i! Jeg er heller ikke interessert i å virke kverulerende eller sur, jeg fikk tross alt min del. Men jeg må si jeg uansett stusser over total-resultatet. lønnsamtaler har vi alltid i forkant av forhandlingene. Jeg synes ofte slike samtaler er kleine uansett. Å sitte å skryte uhemmet av seg selv er liksom ikke min stil. Vi er ikke så store organisasjonen og leder er tilstede i arbeidshverdagen. Dermed blir det litt snodig å skulle sitte å snakke opp seg selv....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå